Giugiaro Esprit

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

:bow: :luxhello: Mindre än tre veckor från beställning till att det ligger ett nytt avgassystem på mitt garagegolv. Mycket bra service , SJ sportscar!!! Har alltid fått hjälp av nån kompis när det skall köpas delar från utlandet, man pratar ju engelska som Kurt Olsson, ungefär. Men jag testade googles språkverktyg, funkade nästan perfekt. Man får kontrolläsa innan man skickar iväg mailet, t.ex skrev jag att jag betalar med VISA, och det översattes med WIEW :laugh:
Attachments
SDC11591.JPG
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by STELL »

:up: :-D
Det ser verkligen stiligt ut
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Fredrik_S »

Hej Stefan,

Kul att se att det rustas inför Giugiaro sommaren  :beer:
Lotus Lös :bawling:
lotus82
Användare
Posts: 22
Joined: Wed 13 Apr, 2005 19:32
Location: Nära Ystad?
Contact:

Avgassystem

Post by lotus82 »

Hej!Det finns ett företag som ligger granne med raka rör i Göteborg dom bygger på bilen.Jag fick gjort ett rostfritt på min s3a det kostade mig 4.000:Och eftersom jag jobbar med rostfritt så kan jag säga att det är av bästa kvalite inga legeringar från utlandet som gulnar.Tyvärr har jag inte namnet här men ring raka rör dom brukar rekomendera dom.Nu har jag rostfritt på alla mina bilar till pengar som ligger långt under orginal.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Avgassystem

Post by Stefan A »

Jag tror att detta är ett svar på min tråd om min bil "Giugiaro Esprit", där jag skriver om, och visar lite bilder från vintermecket på Lotusen, bl.a ett nytt rostfritt avgassystem från Sj sportscar.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Nillet »

lotus82:s inlägg är flyttat hit.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Avgassystem

Post by Stefan A »

lotus82 wrote:Hej!Det finns ett företag som ligger granne med raka rör i Göteborg dom bygger på bilen.Jag fick gjort ett rostfritt på min s3a det kostade mig 4.000:Och eftersom jag jobbar med rostfritt så kan jag säga att det är av bästa kvalite inga legeringar från utlandet som gulnar.Tyvärr har jag inte namnet här men ring raka rör dom brukar rekomendera dom.Nu har jag rostfritt på alla mina bilar till pengar som ligger långt under orginal.
Klart inressant med halva priset. Vad fick du då? Från grenrör till slutpipa, gissar jag. En stor del av SJS-systemet är 4-1 röret, 295£, men då slipper man "downpipe assembly" för 159,76£. "Centre silencer" 96,79£ & "rear sportsilencer" 197,05£ (standard 186,55£). Jag provstartade idag, och det lät riktigt bra. Skulle gärna låta lite mer för min del, men man måste ju stå ut på långturerna oxå. Det finns ett ersättningsrör för centre silencer, då blir det kanske lite mer bröt i pipan, men lagom är kanske bäst.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Besiktade idag, :happy07: bara glada miner och allt var OK. Imorgon blir det en ordentlig åktur, hämtar en kompis i Kungsbacka, så det blir väl norra Halland & Sjuhärads-bygden.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by oodsell »

Grattis! Varför inte svänga in en sväng till mig i Särö strax norr om Kungsbacka? Jag kan bjuda på en fika! Ring i såfall 0708-205091.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Fredrik_S »

Hej Stefan,

Märker du stor skillnad på det nya och gamla avgassystemet, järngrenröret och dom separata grenrörs utblåsen?.

Hälsar, Fredrik
Lotus Lös :bawling:
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Fredrik_S wrote:Hej Stefan,

Märker du stor skillnad på det nya och gamla avgassystemet, järngrenröret och dom separata grenrörs utblåsen?.

Hälsar, Fredrik
Ja... vad skall man säga. Jag tycker ju bilen går bättre när man har tvättat och dammsugit den, kompisen tyckte nog att det lät som om den andades lite bättre på höga varv. Framför allt var det ett trevligare ljud över hela registret. Den största fördelen är väl att dom individuella rören kan flexa lite, det gjutna röret är det tydligen problem med ibland. Aluminium och järn rör sej olika mycket när det blir varm och grenröret växer på längden och bryter i pinnbultarna har jag fått förklarat för mej. I bästa fall gängar muttrarna upp sej, i värsta klipper man av pinnbultarna. Ett tips jag fick var att man borrar upp hålen i gjutjärnsgrenröret lite så pinnbultarna kan röra sej lite.
Attachments
glow.jpg
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Fredrik_S »

Ok :) det är så liten skillnad iallafall men lite gott ljud är fint. Jag har efterdragit mitt nya grenrör några gånger så nu verkar det sitta för sommaren iallafall. Jag köpte ett eftermarknads grenrör som är en kopia av orginalet.

Hälsar, Fredrik
Lotus Lös :bawling:
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Håller på så gott jag kan och letar R-delar på nätet. Mailade Lotusbits, men har inte fått nåt svar ännu. Sj sportscar verkar ha det mesta, emblem, huvgångjärn, strålkastare för högertrafik, tom pinestripe-tejpen osv. Har nog hittat allt på SJS utom själva "lådan" som lyktorna sitter i. Kollat på Paul Mattys hemsida oxå. Gissar att det blir beg. men var hittar man en sådan? Som synes är lacken skadad runt höger pop-upen också, motorhuv och popupsen sitter på samma axel så krafterna har dragit i hela fronten verkar det som. Som sagt... nån som har tips om en pop-uplåda, vänster!!!
Attachments
SDC11650.JPG
SDC11649.JPG
SDC11647.JPG
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
Lotus
Forumveteran
Posts: 980
Joined: Fri 25 Oct, 2002 18:39
Location: Onsala
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Lotus »

Vilken mardröm...hoppas det löser sig så du får köra bilen i sommar.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Börjar närma sej juni och pratat med Sällstorps billackering, så man hoppas väl på innan midsommar. Lamp-podsen finns i 2 olika versioner, Lucas & Cibie, höger & vänster och 3 av dom kan SJS hjälpa till med, men inte min  :nothing: . Är det inte väldigt typiskt, the story of my life! Men... en kompis i flygklubben, flyglärare / tekniker kollade på den och tyckte att det var väl inte så märkvärdigt att plasta ihop den, "värre har man väl sett". Svante är min nya hjälte  :bow: , lite of topic / "jag mötte Lassie" -varning, Svante flög Mario Andretti från Kastrup till Anderstorp på 70-talet, och träffade Colin Chapman, kul va!
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests