Giugiaro Esprit

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Såg ett TV-program på semestern 2009, wheelers dealers, när dom fixade till en Esprit -84. En sån måste jag ha, tänkte jag. Gick ut på Blocket och där fanns det 3st, varav en LHD. Kontaktade ordf Håkan, och Morgan i Lerum, och fick bara positiva svar, (vad annars?) Peter fr Pertorp hade köpt den utan för Pajala i maj, men tyckte nog att den var lite trång och saknade baksäte. Mycket fin skick och 2600 mil på mätaren, så handlade jag min första Engelska bil i slutet på augusti. Första vintern bytte jag alla vätskor, filter, remmar, demont/smörjt upp bromsar. Huvudcylinder till koppling läckte, så den packades om. Sensommaren passerade den 3000 mil, och i vinter står ett avgassystem på önskelistan. Sista ljuddämparen klarar nog inte besiktningen,men komplett vore kul. En rostfri headers kanske, eller allt i rostfritt? Nån som har tips eller erfarenhet? Skulle väl hälst vara lite mer ryt i maskin oxå, så den låter som den ser ut.
Attachments
ENH245-2.JPG
ENH245-2.JPG (212.03 KiB) Viewed 29276 times
ENH245-4.JPG
ENH245-4.JPG (233.93 KiB) Viewed 29264 times
ENH245-14.jpg
ENH245-14.jpg (54.89 KiB) Viewed 29271 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by STELL »

:up:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran
Posts: 643
Joined: Mon 17 Feb, 2003 12:25
Location: Genarp, Skåne.
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Välkommen till oss "tokar".
Jag kör en Excel och hade samma funderingar som du angående ljudet, ville ha mer och lite sportigare. Valde Ferrita rostfritt från grenrör och hela vägen bak 2½" fullflödes dämpare. I början så lät det väldigt mycket, men nu har ljudnivån sjunkit lite pga att dämparna satt igen sig lite. Är jätte nöjd :-D

Vill du ha mer fart i maskinen så titta på Lotusbits sida, http://www.lotusbits.com/

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Ducati 748
Stamgäst
Posts: 45
Joined: Sat 05 Sep, 2009 19:14
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Ducati 748 »

:wave:  :up:  :wave:
Micke och Anette
Lotus Esprit V8
Hundkoja 76
s 60T
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Nillet »

Oj, vad med plats du har i "garaget".  :up:  :bow:

Off topic:
Är det strålkastar-lister till en Ford Tudor (-37 till -39) som hänger under Quaker State-skylten?
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Tackar för svaren, skall kika in på lotusbits och kolla. Jo, det är ett par -38 sargar på väggen. Köpte en cupe i Finland hösten 2000, (som min fru döpte till finnforden, därav mail-adressen) men den var jag färdig med, kändes det som, så det blev väl allting tvärtom med Lotusen. Man skall prova på allt en gång, säger man ju. "Garaget" är mitt alldeles egna pojkrum, ett gammalt mejeri från 1892, tillochmed pannan till ångmaskinen står kvar i ett rum, och 5 rok ovanpå. Det bästa vi gjort, att flytta ut på landet.
Attachments
Finnford4.JPG
Finnford4.JPG (197.33 KiB) Viewed 29184 times
Finnford3.jpg
Finnford3.jpg (45.26 KiB) Viewed 29198 times
Mejeriet i Lastad
Mejeriet i Lastad
Lastad3.jpg (6.68 KiB) Viewed 29122 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by oodsell »

Kul bilar båda två! Och vilket fynd du gjorde med en Esprit som har körts så lite! Vet du något om dess historia sedan den var ny?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Rickard »

Snygg bil, den gör sig riktigt bra i den färgen.
Kul också att notera ytterligare en lotusägare som kör ducati, du är lååångt ifrån ensam om det i vår klubb  :beer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

oodsell wrote:Kul bilar båda två! Och vilket fynd du gjorde med en Esprit som har körts så lite! Vet du något om dess historia sedan den var ny?
Har frågat runt lite om nån vet nåt om historien, utan resultat. Jag vet att den är svensksåld, det satt en dekal på sidorutan om personligt reg-nr, ESPRIT, men nu har den ENH 245. Den har besiktigats i Täby -89, Hedemora -90, Örebro -93, Pajala -02, -07, 09.
Då står km-räknaren på 23564km, så Perstorps-Peter har ju bara kört ca 300 mil. Jag var inne på Transportstyrelsens hemsida och hittar en ägare fr 12/1 -94, till 8/5 -09. En Karl Stig-Ola Nilsson, Korpilombolo, en bit norr om polcirkeln kan väl förklara att ingen känner igen bilen. Passar ju himla bra att den är Glacier blue oxå :laugh:
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by oodsell »

Vi får väl se om någon i klubben känner igen den. Kanske Lasse Wickenberg som servat många Espriter i Tokholmstrakten.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Rasmus_Hult »

Jag älskar det garaget! Skulle sätta in en jukebox och bo där! Finnforden är tok najs med! Kanske kommer till en träff i sommar med min gamla Zephyr -62. Meget trevligt med lite bilder. jag får lägga upp ett par själv snart!

/Rasmus
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Lasse »

Nej,

men hör och häpna :-D den har inte besökt mitt garage. Tänk att det finns Espriter kvar där ute som jag inte satt tänderna i ännu :lol:

Stort grattis till köpet! Esprit S3 är en superbra bil som du kommer att ha mycket glädje med!  :up:

Mvh /LasseW
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Rasmus_Hult wrote:Jag älskar det garaget! Skulle sätta in en jukebox och bo där! Finnforden är tok najs med! Kanske kommer till en träff i sommar med min gamla Zephyr -62. Meget trevligt med lite bilder. jag får lägga upp ett par själv snart!

/Rasmus
Fråga min fru var jag bor :banghammer: :mad12: . Jag dammade av baren och stereo-racket från 80-tals ungkarlslya, och triv väldigt bra i mitt pojkrum. Igår hade vi lördagsmys, min fru vid datorn och farmville, jag testade om jag kunde lossa grenröret. Det har tydligen varit problem med grenrörsbultar som lossnar, för det satt nylock-muttrar på alla pinnbultar. Plasten hängde som smält lakris, men kanske funkade som smörjning, för jag fick loss 5st muttrar utan att ens hissa upp bilen eller byta om till overall. Ett par timmar senare låg allt på golvet, så nu skall vi beställa rostfritt :luxhello:
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Sådärja, ett fint lass till metallåtervinningen. Jag mailade sjsportscars och frågade på offert på ett nytt RF system. 600£ och 2-3 veckors leveranstid, dom tillverkar sport-slutljuddämparen på beställning. Frakt + VAT 200£ till. Är det nån som vet om dom håller leveranstider någotsådär?
Attachments
SDC11541.JPG
SDC11541.JPG (194.44 KiB) Viewed 28523 times
4-1.jpg
4-1.jpg (15.47 KiB) Viewed 28516 times
muff s.jpg
muff s.jpg (95.57 KiB) Viewed 28500 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Rickard »

Jag har enbart bra erfarenheter av SJ Sportscars, så dom kommer nog hålla leveranstiderna.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests