Lotus Exige 2006

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

a_annell wrote:känns det inte konstigt med spakarna då?
Jo lite... Fast man vänjer sig. :-D

Har haft motsvarande fix på åtminstone tre andra hobbybilar.
Det blir ju lite av en kompromiss, men att det blir lite stort avstånd till spakarna är ett litet problem i sammanhanget, det uppvägs flera gånger om av att man kan sitta lite längre bak så att benvinkeln mot gas/broms blir ok fast man fortfarande når ratten... Jag hinner/orkar inte med att svänga om jag har för raka armar...

(Förövrigt tycker jag att det är konstigt att de allra flesta (främst vanliga brux-)bilar har så pass knepig körställning.
Jag kan på rak arm inte räkna upp någon bil där jag sitter riktigt ok trots att jag drar tillbaks ratten så mycket det går. När man sitter lagom till ratten så kommer gas och broms alldeles för nära, alternativt om jag sitter bra till gas och broms så når jag varken ratten schysst eller att trycka ner kopplingen... Det har väl att göra med att få undan ratten inför EuroNCAP-proven kanske, och att få till packningsoptimeringen av kupéutrymmet kan man ana... inte vet jag...)
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Lasse H »

Ytterligare en fördel med spacern är att spakarna på rattstången
kommer lite längre ifrån ratten. Eftersom jag hade SnapOff på mina
Eliser (och på min nuvarande bil) så var det en baggis att montera
en distansbricka för att få rätten närmare föraren. Slut med
problemet att slå till blinkersen när vevandet blev lite för vidlyftigt
när jag sladdade runt banan !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Lasse H wrote:...SnapOff...
På sikt kanske det får bli en eftermarknadsratt och kanske snap off. Det är mycket man skulle vilja investera i till bilen... Man får ta en sak i taget...  :up:
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Lasse H »

Snap Off är en bra stöldförsäkring också !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by a_annell »

Nä, man ska om man sträcker armarna över ratten ha kringlan ungefär vid handled enl. experterna, har jag det känns det bra men jag har ju aparmar så jag får alltid justera ratt längst fram i bilar som det går att justera ratt plus att jag vill ha en upprätt körställning.
Falk wrote:
a_annell wrote:känns det inte konstigt med spakarna då?
Jo lite... Fast man vänjer sig. :-D

Har haft motsvarande fix på åtminstone tre andra hobbybilar.
Det blir ju lite av en kompromiss, men att det blir lite stort avstånd till spakarna är ett litet problem i sammanhanget, det uppvägs flera gånger om av att man kan sitta lite längre bak så att benvinkeln mot gas/broms blir ok fast man fortfarande når ratten... Jag hinner/orkar inte med att svänga om jag har för raka armar...

(Förövrigt tycker jag att det är konstigt att de allra flesta (främst vanliga brux-)bilar har så pass knepig körställning.
Jag kan på rak arm inte räkna upp någon bil där jag sitter riktigt ok trots att jag drar tillbaks ratten så mycket det går. När man sitter lagom till ratten så kommer gas och broms alldeles för nära, alternativt om jag sitter bra till gas och broms så når jag varken ratten schysst eller att trycka ner kopplingen... Det har väl att göra med att få undan ratten inför EuroNCAP-proven kanske, och att få till packningsoptimeringen av kupéutrymmet kan man ana... inte vet jag...)
Nybliven Eliseägare
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1396
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by oodsell »

Detta är kanske lite "off topic" eftersom tråden handlar om Mr Falks bil, men ändå. Man brukar ju prata om "italiensk körställning" där det verkligen går åt långa armar för att nå fram till ratten, och det lär bero på italienarnas ofta ganska korta ben. Nästan alla Fiat och Alfa har haft denna typ av körställning i alla år, men det finns ett undantag nämligen Alfa Sud. Och det sägs att han som var projektledare för den bilen var osedvalingt reslig för att vara italienare, och att den bilen därför blev annorlunda. Det visar väl också hur auktoritär den kontinentala ledarstilen är, dvs att det är chefen som bestämmer!
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Vi fortsätter lite off-topic... Det är ju intressant.  :wave:
a_annell wrote:Nä, man ska om man sträcker armarna över ratten ha kringlan ungefär vid handled enl. experterna, har jag det känns det bra men jag har ju aparmar så jag får alltid justera ratt längst fram i bilar som det går att justera ratt plus att jag vill ha en upprätt körställning.
Just det, det är precis det jag försöker eftersträva.  :up: :-D

Ungefär så här har vi sammanfattat det på rejsa.nu:
Börja med att justera stolen så att du är lagom nära ratten. För att hitta rätt läge gör du så här: Sätt dina axlar tydligt mot stolens ryggstöd, ha ena armen rak och lägg handen ovanpå ratten. Då ska du precis, men inte med någon extra marginal, kunna vika ner handen på andra sidan ratten. Dvs din handled ska landa uppe på rattkransen i det här "testet". När du sen håller i ratten normalt så får du då precis lagom böjda armar.

Kontrollera att du kan trycka ner alla pedalerna helt med böjda ben och ditt ryggslut tydligt tryckt mot stolsryggen. Till sist, se till att du kan sätta din vänster fot till vänster om kopplingspedalen och med böjt ben ta spjärn och trycka kroppen bakåt så att du sitter fast ordentligt i sätet.

Håll dig aldrig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp, eller i slalombanan t.o.m greppa tjugo i fyra. Grip inte med tummarna om rattkransen utan låt dem peka rakt upp.

Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.

Nu ska du ha bra rörelsefrihet för både fötter, armar och händer samtidigt som du ser till att ha hela ryggen och rumpan tryckt mot stolen så att du tydligt kan känna av alla småsignaler bilen kan ge dig om vad den håller på med.
När stolsinställningen/körställningen väl "sitter" så kan man alltid fundera på följande checklista innan det ska till att åkas aktivt... :znaika:
- Ta ett djupt andetag och slappna av!
- Håller jag i ratten avslappnat men bestämt?
- Inte spänd i armar, händer eller någon annanstans?
- Hela ryggen och rumpan tryckt ordentligt mot stolsryggen?
- Vänster fot i "tryck-kroppen-bakåt-läge" när jag inte använder den till kopplingen?
- Känn efter att du inte sitter och är spänd någonstans i kroppen!
- Andas normalt.

:steer:
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Tog och beställde en uppsättning extra fälgar. Pundkursen är ju tämligen gynnsam just nu. :-D
Det blev mattsvarta 'Team Dynamics Pro Race 1.2'. Satsade på 16"x7" fram och 17"x8" bak.
Tanken är att kunna ha lite mer "gatmässiga" däck på originalfälgarna och trippelåttor på 1.2-fälgarna för slalom och banåka.
Dessa fälgarna är inte marknadens mest högklassiga eller lättaste, men som jag bedömer det mycket prisvärda och klart ok för mina behov.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests