Lufta kylare Elise men K-serie motor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by a_annell »

Är det nån som har refarenhet av att lufta ett helt tömmt kylsystem på Elisen.

Har haf av toppen och åtefyllt samt luftat de båda nipplarna, startat luftat låtit den bli varm och lufta igen utan att få igång cirkulation. Nån spm har nått tips?
Nybliven Eliseägare
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by a_annell »

Det är löst, varmkörde den och luftade ur kylaren med motorn igång och fick då ur sista luften, puh har hållit på ett par timmar med att lufta ur, jobbigt när kylen sitter ifram, har aldrig gjort det på en sådan bil tidigare
Nybliven Eliseägare
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by StefanA »

Hej,

(Hann inte skriva klart detta innan du skrev att det löst sig, men jag postar ändå ifall någon annan har nytta av det)


Har också tömt kylsystemet i vinter, så jag skall också lufta det (har dock inte hunnit göra det klokt ännu)

I verkstadshandboken står det (ungefär..):

1. Fyll på kylvätska

2. Skruva loss luftskruven bak vid motorn (sitter på rör nära fördelaren)

3. Trycksätt vid vid locket på kylvätskebehållaren med en "radiator pressure test equipment" (gissar att det borde funka med tryckluft som man ställt ner trycket på). Skruva tillbaka luftningsskruven när det bara kommer vätska.

4. trycksätt systemet med 35 kPa och lufta främre luftningsskruven (den som sitter vid hjulhuset)

5. Fyll på mer kylvätska om nödvändigt och starta motorn utan kylvätskelocket på. Låt den gå på tomgång tills tempmätaren visar 60-65 grader. Öka till 2000rpm, tempmätaren skall nå 93-98 grader och sjunka till 90 när termostaten jobbar plus luftfickor som cirkulerar. Efter en till temp-"cykel", lufta vid främre hjulhuset medan motorn går.

6. Fortsätt att köra motorn på 2000rpm tills returslangen till motorn känns varm. Skruva på locket på kylvätskebehållaren. Kontrollera att kylarfläkten startar vid 103-105 grader och tar ner tempen till 90-95.

7. stoppa motorn, låt kallna och fyll på kylvätska till "low mark".


Berätta gärna hur det går om du hinner före mig! Annars får jag berätta hur/om det funkade på min.
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by a_annell »

jag luftade på båda ställena och varmkörde upp till 84 grader utan att det cirkulerade utom i motor, sedan satte jag på kyllocket för att få tryck i systemet och öppnade i omgångar luftskruven i fram och höjde upp varvtalet på motorn samtidigt som man höll ett öga på tempmätaren som då dök vaje gång man höjde varvtalet och till sist efter en 15 minuter släppte det. och vattnet cirkulerade ut i kylen.
Nybliven Eliseägare
Ragnar
Stamgäst
Posts: 86
Joined: Wed 12 Dec, 2007 23:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by Ragnar »

När jag bytte kylaren på mitt kärra så rann följdaktligen en del vatten ut. Försökte minimera vätskeförlusten, men det är ju inte så lätt... Nåväl, när allt var ihopmonterat toppade jag upp expansionskärlet. Därefter satte jag en avskuren cykelslang över expansionskärlets öppning (andra änden ihopknuten). Pumpade upp trycket i systemet med cykelpump och öppnade därefter främre luftnippeln. Behövde sedan toppa upp kärlet ytterligare någon gång innan systemet var fullt.

Inte behövs korrigera vattenmängden sedan dess, och bilen har fungerat kalasfint.
Lotus Exige Cup 240 '06
User avatar
Bjarne
Forumberoende
Posts: 173
Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by Bjarne »

Vi fick också lufta systemet när vi satte dit ett sånt kit med termostatet på annan plats.
Följde manualen, utan några egentliga problem. Tänk bara på när du luftar därframme med motorn igång att vattnet är varmt så du har handskar eller liknande på dig (var tokenkelt att komma åt och lossa med fingrarna, men svårt med verktyg) så du inte bränner dig.
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Jota 5084
Användare
Posts: 11
Joined: Fri 17 Oct, 2008 08:06
Location: Kållered
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by Jota 5084 »

Ska lufta kylsystemet på min bil, men hittar ingen luftningsnippel på kylaren framtill.
Har letat efter länkar på Youtube för att lättare se hur det hela går till, men misslyckats att hitta några sådana.

Jag skulle vara tacksam om någon har någon länk eller bilder.
Med vänliga hälsningar, Eric

Elise S1
Esprit S4
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lufta kylare Elise men K-serie motor

Post by Christopher Zell »

På s1 sitter luftningsskruven på högra sidan (sett om du står framför bilen ). Sitter på slangen som kommer från kylaren nära där slangen fäster i kylaren med på andra sidan om kylarramen som kylarn monteras i.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest