Palla upp bilen?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Efter tips från a_annell så tänker jag palla upp bilen under vintern. Bak har jag redan lyft upp bilen med pallbockar under balken som går mellan bakhjulen. Frågan är hur jag ska palla upp den fram?

Lyftpunkterna fram innanför framhjulen är ju jämn plåt. Tror ni det är okay att använda pallbockar med u-profil ( se Biltemas väldigt billiga pallbockar: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ck-15-ton/) och använda jack pads http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... Jack-Pad1/?
Nicke
Elise R
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by a_annell »

Ta det på undre bärarmar, det gjorde jag
Nybliven Eliseägare
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Tackar för det.
En fråga bara; vad är undre bärarmar för nåt? Jag är inte så hemma i fordonslingot...  :nothing:
Nicke
Elise R
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Nillet »

Slå en kik på "Jackingpoints" (pdf) för Speedster, den bör ge en vägledning.

EDIT: Bak måste plåtarna av...
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Ja, det är de lyftpunkterna jag menade. Det är ju jämn plåt. Frågan är om man kan använda såna pallbockar som jag länkat till utan att skada bilen. Med jack pads då'rå.
Nicke
Elise R
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by oodsell »

Ett enkelt sätt att fördela lasten från pallbocken är ju att lägga ett par dm långa träbitar emellan, gärna i en dimension som passar i U:t på pallbocken.

De undre bärarmarna är de trekantiga länkarna som går från karossgolvet till hjulspindeln.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Lasse »

Hej på er,

om man avser att palla upp bilen under en längre tid ska man alltid palla under upphängningen. Skälet till detta är framförallt två:

1. Alla torsionsbussningar i upphängningen kommer annars att vara konstant vridna pga att upphägningen trycks ner till sitt "ändläge" av fjädrarna när hjulen lyfts fritt från golvet.

2. På samma sätt kommer den övre gummibussningen på samtliga stötdämpare att plattas till rejält eftersom den nu kommer att tryckas ihop med hela fjäderns kraft (normalt är stötdämparbussningarna obelastade när bilen står "på gatan".

Syftet med att palla under upphängningen är således att försöka åstadkomma ett tillstånd för upphängningen typ "ride-height", utan att hjulen står på golvet så att man får tråkiga sulor på däcken...

Mvh /LasseW  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Lasse H »

Visserligen brukar jag försöka köra min bil minst en
gång per vintermånad i syfte att undvika "kantiga" hjul,
men med tanke på hur vintrarna sett ut de senaste två
åren så har det varit en målsättning som jag inte lyckats
leva upp till. Därför har jag tagit till snikversionen för att
undvika ovannämnda hjul/däckproblem: öka däcktrycket till
ca 2,5 kg. Flytta bilen med handkraft var 14:e dag några
decimeter så att den inte står parkerad på exakt samma
punkt på däcken för lång tid i sträck. Enkelt och billigt men
jag har faktiskt inte haft problem med flat-spots efter detta.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Tror ni det är okay att sätta domkraften strax bakom lyftpunkterna vid kryssen på bifogad bild?
Det är väl en balk av något slag som går där, och då borde det väl vara okay? Man ser ju inte hur det ser ut under bottenplåten...
Attachments
Jacking.JPG
Jacking.JPG (48.01 KiB) Viewed 20188 times
Nicke
Elise R
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Nillet »

Titta hur det ser ut på insidan.
Det är aluminiumbalkar längst ut och en tunn aluminiumplåt i mellan.
Såhär ser det ut under min förarstol (märke efter domkraft?).
Image


EDIT: En lösning jag sett bild på är att man tar A4-kartonger (fyllda) och pallar upp med, då blir det en stor yta att vila på...
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Ajdå, ja där vill man ju inte lyfta. Men det måste var en bra bit längre bak än där jag menar?
Nicke
Elise R
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Nillet »

nickeluring wrote:Ajdå, ja där vill man ju inte lyfta. Men det måste var en bra bit längre bak än där jag menar?
Jo, längre bak men principen är att det är balken som skall lyftas/pallas upp i och inte plåtarna i mellan...
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Lasse H »

Enligt Andy, tidigare Lotusmekaniker på Wendels, var den vanligaste
skadan på Elise att man lyft bilen fel !! Korrekta lyftpunkterna
är tämligen små. Att lyfta bara en liten bit utanför dessa kan
orsaka en skada av den typ som Nillets bild visar.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by nickeluring »

Japp, det låter ju helt klart som att jag ska hålla mig till klistermärkena. :)
Nicke
Elise R
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Palla upp bilen?

Post by Falk »

Finns det förstärkningar just vid klistermärkena, eller är det ok att lyfta längs hela "balken"?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests