Jag plockar upp denna gamla tråd för jag har nyligen råkat ut för samma problem med min Elise S1 MY 2000. I tisdags var jag och besiktigade den i Kungsbacka men fick vänta ca 10 min och sedan tog det lite extra tid på lyften p g a den låga markfrigången. På denna station testar man emissionerna utomhus sist, och då var värdena helt underkända (CO 4,5; HC 296; lambda 0,84), dvs den gick alldeles för fett. Besiktningsmannen stod någon minut och varvade men det hjälpte inte, så den blev underkänd.
Idag körde jag bilen ordentligt varm i 15 min och körde sedan till den lokala Shellmacken och mätte värdena, och då var det inga problem. Så jag körde direkt till Kungsbackas besiktning igen för efterkontroll och lät bilen stå på tomgång medan jag väntade. Då var kylvätsketempen drygt 90 grader, och då blev värdena CO 0,0; HC 10; Lambda 1,00.
Jag har ett Janspeed lågtrycksavgassystem på bilen vilket lär göra det ännu känsligare med temperaturen på katalysatorn, och det gäller nog att ha en kylvätsketemp på över 90 grader för att vara på säkra sidan. Min termostat håller tempen på 80 - 84 grader vid flytkörning, så man behöver ha motorn på tomgång några minuter för att få upp tempen.
Som en följd av detta så bör man ju gasa på ordentligt när man är ute och kör för att ha ett gott miljösamvete, och det känns ju bra!

Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.