Lotus Exige 2006

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Lotus Exige 2006

Post by Falk »

Blev i år ägare till en Exige -06.

Image
Foto: James Holm http://jamesholm.se/

Min bil är beställd som "gatbil" utan eldsläckningsanläggning och utvändig kill switch (som ingår i Cup-specen)

Nedan lite information från en pressrealease. Det mesta av informationen är hyggligt korrekt…
Lotus själva wrote: Road Cars Ready for Track Use - Straight out of the Box: .
The Lotus Exige Cup cars are based on the new 2006 Model Year Exige and are completely track ready sports coupés with uprated clutch, sports exhaust, adjustable suspension, uprated brakes, limited slip differential, switchable traction control, a T45 steel roll-over hoop and A-frame with harness mounts, fuel and ignition kill switches and a fully plumbed in fire extinguisher system. An FIA approved 6 point roll cage is a no cost option*
The specifications in more detail:
Apart from the differences in engine performance, the Lotus Exige Cup cars have identical specification.

Engine
The Lotus Exige Cup uses a 2ZZ-GE 1.8 litre VVTL-i (Variable Valve Timing with Lift - intelligent) engine. This high revving engine is governed to a maximum engine speed of 8500 rpm with a change between two cams (a high speed cam and a low speed cam) at between 5800 rpm and 6200 rpm depending upon the operating conditions of the car.
A sports-type clutch plate and heavy duty clutch cover transfers the engine power and torque to the lightweight C64 six-speed gearbox (with an aluminium casing) - with the same perfectly spaced ratios as the standard Elise 111R and Exige.
A torque-sensing type limited slip differential is fitted as standard and works in harmony with the Lotus switchable traction control system. The system works though the engine, reducing power to maintain traction, is active above 8 km/h and operates much more quickly than many brake-based systems.
An Accusump (engine oil accumulator unit) is included in the whole package as an oil reservoir backup for extreme track use ensuring that, under these conditions, the engine oil pressure remains constant.

Wheels and Tyres
Y-type 8-spoke lightweight cast alloy wheels in High Power silver are shod with Lotus specific Yokohama Advan A048 tyres (rated W and annotated with "LTS") to maximise grip and achieve the ride and handling targets set by Lotus.

Brakes
The brake system includes cross-drilled and ventilated discs and upgraded sports brake pads set into the brake calipers (AP Racing on the front and Brembo on the rear), high grade silicon brake fluid, stainless steel braided brake hoses all linked to the proven Lotus track tuned servo-assisted four-channel ABS system that enhances braking performance and minimising stopping distance without taking over from the skill of the driver.

Suspension
Suspension is provided by Öhlins springs and two-way adjustable dampers (which have 22 compression and 60 rebound settings and ride height adjustment to reduce the ride height from 130 mm to 120 mm) and an adjustable front anti-roll bar (five settings). Full instructions and recommended settings are provided to allow customers to tailor the handling characteristics of the car to their own requirements.
As the Lotus Exige Cup cars are modified for track use, a double shear track control arm brace is provided to cope with the expected kerb abuse during racing and hard track day driving.

Interior
The interior makes use of lightweight and simple race specification materials including aluminium window winders, acrylic capped door panels and carbon-effect leather door inserts.

Exhaust System
A "Level One" stainless steel sports exhaust is fitted with the bifurcated exhaust pipes exiting from the centre of the anodised-finish 3-piece rear diffuser. Front driving lamps, twin oil coolers and air conditioning* complete the equipment package for the Lotus Exige Cup cars.

* variant and market dependant, please see accompanying specification sheets for full detail.
Image
Foto: Tobias Öhlander


Min tanke med den här bilen är att kunna njuta både på "gatan" och på banan.
Hittills har jag hunnit med ett par slalomkörningar och lite turer på krokvägar.

Image
Foto: Niklas Falk

Image
Foto: Tobias Öhlander


Bilen är ju skapligt anpassad för aktiv körning från början. Än så länge har fixandet med den inskränkt sig till en service och montering av nya bromsskivor. Jag valde att fram uppgradera till de lite större 308mm skivorna när jag ändå bytte. Bak valde jag släta skivor i standardstorlek.

Image


Här nedan en film från ett av de allra första försöken att bemästra en konbana med bilen. Fortfarande lite ovant att växla med vänster hand och placeringen av bilen mellan konerna kräver lite extra koncentration. Klicka på bilden så hamnar du på youtube...

Image



Lite sideways action på Barkarby flygfält. Auto Motor & Sport hade dragit ihop ett antal sportbilar för att göra ett temanummer. Tidningen ska finnas i butik April 2011 enligt senaste bud...

Image
Foto: Niklas Falk


Om vädret tillåter blir det banåkapremiär den 23/10... :steer:  :race:
Last edited by Falk on Sun 06 Mar, 2011 19:12, edited 5 times in total.
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by a_annell »

En liten undran,

Varför valde du borrade skivor, är det inte så att risken finns för sprickbildning och att dom rekommenderar slitsade, eller har jag fel?

Annars en kanonbil fast jag föredrar elisen men saknar möjligen lite pulver.
Nybliven Eliseägare
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

a_annell wrote:En liten undran,

Varför valde du borrade skivor, är det inte så att risken finns för sprickbildning och att dom rekommenderar slitsade, eller har jag fel?

Annars en kanonbil fast jag föredrar elisen men saknar möjligen lite pulver.
Jag tror att du kan ha lite rätt, och jag delar nog din uppfattning... Jag är i princip för släta skivor på bilar där bromsarna utsätts för upprepad termisk stress på en nivå över den som uppnås vid normalanvändande, t.ex. på en hobbybanåkabil.. ..
Originalskivorna var precis på slitagegränsen runt om, och när jag ändå skulle byta så passade jag på att uppgradera till de större skivorna som sitter original på vissa bilar. Min tanke var att med större skivor så borde bromsarna gå kallare vid banåka och jag kan kanske använda lite mer gatanpassade=billigare belägg. De större 308mm skivorna finns mig veterligt bara i hålat utförande och är dessutom till skillnad från 288mm skivorna i höger och vänsterutförande. Teoretiskt borde de böjda luftkanalerna bidra till att ge lite fläkteffekt och påverka kylningen, men det är i teorin... Vet inte om det har någon praktisk betydelse.
Hade Dave på Seriouslylotus haft släta 308mm skivor hade jag valt dem. :-D
Det satt tidigare hålborrade originalskivor runt om på min bil och de hade inte en tillstymmelse till sprickor, så jag hoppas att detta ska funka. Vi får se.
Är det ett känt faktum att Lotusskivorna brukar spricka runt hålen? (På t.ex. porscheskivor är det ju vanligt förekommande).
Bak däremot valde jag släta "eftermarknads"-skivor. De var billigare än original och var dessutom utförda med höger och vänster "curved vanes" precis som Lotus 308mm skivor...

På downsidekontot noterar man ju också att större skivor är tyngre och har större tröghetsmoment...
Skivornas extra massa ökar ju också på den ofjädrade vikten.. Där är det ju som värst.


(Sen, måste jag erkänna att jag trots att jag är en mossig gammal gubbe tycker det ser lite rejsigare ut med hålborrade skivor...)  :wave:
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by silke »

Har en fråga som jag har gått och funderat på ända sen jag såg din bil på Blocket innan du slog till.. Vet du om det var några problem att få bilen regbesiktad?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är Exige Cup 240 bara SVA-godkänd i England, alltså inget helbilsgodkännande. Tror att även Cup 255 bara är SVA-godkänd men att de senare Cup 260 är helbilsgodkända i hela EU och USA. Jag vet att det finns personer både här på forumet och på andra ställen som skulle hämta hem SVA-reggade bilar från England på studs om de bara visste att de skulle kunna regga in den. Det har varit svårt att få raka besked från bilprovningen/transportstyrelsen, så om du har någon matnyttig info att komma med så tror jag den skulle uppskattas!  :wave:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

silke wrote:Vet du om det var några problem...  :wave:
Nä, jag köpte min bil i Sverige av en bilfirma.
Last edited by Falk on Sun 06 Mar, 2011 18:56, edited 1 time in total.
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Jaha - då är väl säsongen över då... Man får betrakta den första Lotussommaren i gubben Falks liv som passerad. Och fort gick det.
Ska man vara noga så blev det ju inte en hel sommar iom att bilen sladdade in hos oss först i månadsskiftet Juni/Juli.
Vi hann med några riktigt trevliga turer och några konbanekörningar tillsammans. Riktig bankörning i år det blev det tyvärr inte tid till. Jag hade hoppats på att kunna köra igår (den 23/10) på Sviestad, temperatur och väder gjorde dock att jag fegade ur.
Nu väntar lite småpyssel och fix under vintermånaderna. Det blir nog inga större nyheter eller ändringar. Jag vill köra lite med bilen och känna hur den funkar innan jag gör något drastiskt.

Vintervila i garaget...

Image

Ser det inte lite mysigt ut där inne i cockpit...?

 :wave:
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Lasse H »

Häftig bild !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Bjarne
Forumberoende
Posts: 173
Joined: Wed 11 Nov, 2009 08:46
Location: Torna Hällestad, Skåne
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Bjarne »

Jag ansluter jag mig helt till vad Lasse skrivit ovan !  :deal:
Det räcker inte med en bra kamera, man måsta ha orginella ideer också! Super!!!
_____________________
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Vinterkoma i garaget.... :(
Det händer inte såå mycket just nu.

Jag hämtade häromdagen en uppsättning däck hos Christopher Nelson på TWS . http://www.twsdack.se
Det blev Toyo 888'or. Jag har testat lite olika R-däck genom åren och tycker att 888'orna levererar bra i förhållande till de surt förvärvade slantar jag lägger ner.
Tyvärr kommer inte de nya Dunlop Direzza 03G att finnas tillgängliga i "min" dimension till framhjulen i vår. Om så varit fallet hade 03G varit ett givet val.

Image


Lyckades till slut få tag i rätt sorts riktigt sportig kylvätska i lagom förpackning.
Rätt typ av etylenglykol med rätt OAT-korrosionsinhibitorer och rätt gul färg för att inte krocka med den Havolinevätska som är originalfylld i bilen och även användes vid bytet hos Guglielmi i UK. "Havoline XLC"-vätskan finns i Sverige bara att köpa i stoora förpackningar. (Min 20 liter koncentrerat).
Nivån i expansionskärlet var några millimeter låg. Jag har nu toppat upp några cl i expansionskärlet. Den skvätten kommer antagligen att tryckas ut igen vid första körtillfälle. :nut:

Image


På ingång är också ett par kartonger Carbotech XP10'or från Per Stacke på PEANSWEDEN. http://www.peansweden.com  :up:

Image
stulen bild




Körabilabstinens - något... :steer:  :wave:
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Om man inte orkar skruva när man virrar runt i garaget kan man ju alltid ta en bild på underverket istället...

Image

:-D
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by silke »

Sjukt snygg bild, du kan det där med fotografering!  :bow:
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

Mina korta armar har ofta problem med att nå fram till ratten när jag sitter bra i övrigt.
Svarvade till en spacer. Jag hoppas att 35 mm blir lagom.


Image
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by nickeluring »

Snyggt jobbat!  :up:
Men nu blir det ännu trixigare att klättra in. :rolleyes07:
Nicke
Elise R
User avatar
Falk
Forumberoende
Posts: 259
Joined: Sat 26 Jun, 2010 19:51
Location: Bromma
Contact:

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by Falk »

nickeluring wrote:Men nu blir det ännu trixigare att klättra in. :rolleyes07:
Tur att Farbror Falk är smidig som en vessla... :shock:



:evilgrin10:
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping

Re: Lotus Exige Cup 240 -06

Post by a_annell »

känns det inte konstigt med spakarna då?
Nybliven Eliseägare
Post Reply