53000kr helåret för Lotus Elise, hurra!

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
JohanZ3
Stamgäst

53000kr helåret för Lotus Elise, hurra!

Post by JohanZ3 »

Hoppsan,

I planerna på bilbyte stötte jag på mig en smärre chock. Jag hade intalat mig att Elisen skulle vara billigare att försäkra än min nuvaranda BMW.

Visst jag är ung, 24 år, (fyller 25 i år). Tog kortet 1998, har visserligen varit av med det en gång 2002 i 2 månader för en fortkörning..

Men ändå, IF ger mig en premie på makalösa 53000kr helåret..
Ringde trygg hansa och dom kunde nog lösa för åtminstone 20000 helåret.

Mer än 1000kr månaden känns ju inte roligt, betalar ju inte alls mycket idag för BMW'n, visserligen en halvförsäkring med tanke på att jag har vagnskadegaranti. Men jag förmodar att det är trafikdelen som borde bli den som är dyr för min del med tanke på åldern?

Ska ringa länsförsäkringar imorgon också.. Men är det verkligen så dyrt med Elise för en ung person? Med tanke på den något "låga" motorkraften hade jag väntat mig billigare försäkring måste jag erkänna...

Några tips?

/Johan
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Jag kör en lite äldre Lotus (87) som jag har en entusiast försäkring på. Kostar mindre än 1500 helår helförsäkring.
Det kräver dock att jag äger en bruksbil
att jag har låst garage till Lotusen
Att jag inte kör mer än 500 mil om året ( går att få lite till om man frågar snällt)
Att jag inte har bilen till bruks körning och att jag inte lånar ut den till någon som är under 24 år. Tror det var allt.
Ser inget av detta som några problem, vill man köra mer så finns det bolag med liknande vilkor men med 1000 mil.
:steer: :steer:
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Jooo, allt det där kan jag nog uppfylla, förutom en sak eget låst garage.

Jag har garage, som är av hög säkerhet, det har tom kameraövervakning.

Men det är ett flerbilsgarage, så där är mitt problem.

/Johan
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Prata med de olika bolagen och beskriv ditt garage, de är inte omöjliga.
Hadde en kille här hemma och tittade på bil och garage innan jag fick försäkra bilen. Men det var inte några problem sen.
Har några vänner som har flerbilsgarage med säkerhetsburar i och de är godtagbart efter lite övertalning.
Ge dig inte, är det som du har rimligt så är det bara att vara envis för att få ett svar som är rimligt.  :bang:
Mikael_W
Forumadministratör

garage

Post by Mikael_W »

syftar ni på länförsäkringars entusiastförsäkring så är det max 4 bilar i garaget men det står att viss dispens kan ges så det kanske finns möjlighet
Mikael, Fisker Karma
Guest

Re: 53000kr helåret för Lotus Elise, hurra!

Post by Guest »

JohanZ3 wrote:Men ändå, IF ger mig en premie på makalösa 53000kr helåret..
Johan, ta det lugnt. Jag är nog i ännu värre sits än du eftersom jag bor i innerstan i Stockholm. Mitt första "förslag" från vem-det-nu-var var 35000 kr om året. Jag har fått ner min försäkring till 11000, vilket i princip betyder 6000 kr om året, eftersom du har den avställd på vintern. Jag har också min bil i ett "vanligt" garage och har ingen milbegränsning eller liknande, kort och gott en helt vanlig helförsäkring. Jag kör med Trygg Hansa, och jag tror att SalusAnsvar kan vara ganska billiga, har dock inte kollat upp det.

If skulle kosta 13000 kr för mig (jag har t o m räkningen hemma), så ditt förslag som du fått är garanterat fel, de som sitter och tar emot telefonsamtalen har oftast ingen koll, de bara slår in något på datorn. Från flera fick jag svaret "det finns ingen bil som heter så....."
JohanZ3
Stamgäst

Post by JohanZ3 »

Jo, jag ska undersöka detta lite mer noga tänkte jag..

Entusiastförsäkring är kanske ett alternativ om dom nu kan se mellan fingrarna på mitt flerbilsgarage som dock är kameraövervakat?

Jag har räknat att jag kör ca 600-700 mil på sommaren, kanske går det även där att prata med dom...

/Johan
Post Reply