R-Däck

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
AndersE
Användare
Posts: 16
Joined: Tue 11 Mar, 2008 21:35
Location: Hestra
Contact:

Re: R-Däck

Post by AndersE »

Åter igen tack för alla inlägg...

Det här med däck är ett ämne som är ganska kompliceart när man går på djupet. Men lite mer kött på benen har jag allt fått.

Funderar lite på faktum att kanske lägga 195 or fram. Och kanske även en upp sättning R-däck. Någon som kan säga hur det funkar att lägga 195 bredden på orginalfälgen. Lägger man standard däcket fins väl en viss risk för att det skall bli lite svampigt? Men ett R-däck är väl lite mer stadga i? Bara antaganden från min sida som behöver stärkas eller dementeras..

Trevlig Lotus Helg alla...
:flag:
Anders
Elise S2 -02, Janspeed
Jaguar XE -17, with more
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Världens trådlyft.

Jag har letat fram och tillbaka på diverse sidor och vissa säger att 195 bredd funkar fram på en Elise S2 och andra säger att det tar i överallt. Vilket är rätt?
Original är ju 175/55R16 fram men utbudet är begränsat. Det finns många fler i 185/50R16 bredd men inga riktigt R-däck. Då måste jag upp till 195 i bredd. Funkar det på original fälgar eller är de för smala? Och kommer det att ta i överallt så jag ångrar att jag handlade 195 och inte höll mig till 185 Toyo T1-R eller liknande. Klisterdäck lockar :evilgrin10:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: R-Däck

Post by Nillet »

lahi wrote:Världens trådlyft.

Jag har letat fram och tillbaka på diverse sidor och vissa säger att 195 bredd funkar fram på en Elise S2 och andra säger att det tar i överallt. Vilket är rätt?
Original är ju 175/55R16 fram men utbudet är begränsat. Det finns många fler i 185/50R16 bredd men inga riktigt R-däck. Då måste jag upp till 195 i bredd. Funkar det på original fälgar eller är de för smala? Och kommer det att ta i överallt så jag ångrar att jag handlade 195 och inte höll mig till 185 Toyo T1-R eller liknande. Klisterdäck lockar :evilgrin10:
Det finns mycket som funkar, men funkar det bra?
Exempel: Opel Speedster har också 175 original men det är 17"-hjul och då är utbudet ännu mer begränsat. Har sett bilar som med våld fått på 205 på originalfälgarna...
:shock: :shock: :shock:
Det blev lite offtopic men det kommer kanske ett bättre svar från någon annan...
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

T1r funkar riktigt bra på bana :-D körde en hel dag på gelleråsen utan några som helst problem. ( kanske skulle lära mig köra fort?) köp inte!!!! R1r som är ett okänsligt skitdäck enligt min erfarenhet
Om man går in på seloc så verkar det vara ok m 195. Men fälgen är lite för smal för bästa resultat. Om du tänket använda samma uppsättning på gatan , var då förberedd på att 048 slits. Vad kör Josen med?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: R-Däck

Post by pontusfyhr »

Cat7even wrote:T1r funkar riktigt bra på bana :-D körde en hel dag på gelleråsen utan några som helst problem. ( kanske skulle lära mig köra fort?) köp inte!!!! R1r som är ett okänsligt skitdäck enligt min erfarenhet
Om man går in på seloc så verkar det vara ok m 195. Men fälgen är lite för smal för bästa resultat. Om du tänket använda samma uppsättning på gatan , var då förberedd på att 048 slits. Vad kör Josen med?
Kumho.

Mina Avon fungerar reko på 5.5" fälg i 195, men är lite känsliga för rätt tryck för att ge någon feedback. 6-6.5" fälg vore nog mycket bättre. Återkommer med reflektioner på det i början av nästa säsong.
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Cat7even wrote:T1r funkar riktigt bra på bana :-D körde en hel dag på gelleråsen utan några som helst problem. ( kanske skulle lära mig köra fort?) köp inte!!!! R1r som är ett okänsligt skitdäck enligt min erfarenhet
Om man går in på seloc så verkar det vara ok m 195. Men fälgen är lite för smal för bästa resultat. Om du tänket använda samma uppsättning på gatan , var då förberedd på att 048 slits. Vad kör Josen med?

Läste att vissa haft "problem" med klena däcksidor på T1-R. Att bilen svajar när man har dem bak och att de som satt dem på en Elise märkt att kvickstyrdheten och feedbacken från framänden försämrades. Något du märkte av? Jag gillar hur bilen svänger in i kurvorna nu. Därav min osäkerhet.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

t1r Ok de kanske inte är lika fina som ad08r, har en sådan uppsättning också. Men förvånansvärt ok. Jag hade problem med att komma upp i korrekt temp på Gelleråsen. ( FEG) Understyrde ut på rakan. Hade ett antal intressanta släpp som gjorde att jag började få tillbaka förtroendet för bilen. Styrde in som en raket med feedback.
På kinnekulle körde jag med 08r och upplevde däcken som förvånansvärt jämförbara och lika,
Bägge är en gigantisk skillnad mot R1R som jag aldrig kom överens med. Svampigt skräp. Svajigt i bak är bara för namnet, släppte totalt utan förvarning. Kan ju varit fel på mina däck iofs.

Mina Yokisar är 185/205 15/16 medans t1r är 195/225 på 16/17 Så det är en del skillnad även där.
Ytterligare en skillnad är att jag gjort toeinställningar själv, rhd-lhd och bytt dämpare.

Min bil kom på 048or när jag köpte den helt ok lite spårigt men ok att köra omkring på.
Om jag vore dig skulle jag avvaktat ett tag för att se vilka däck och i vilka dimensioner som finns tidigt i vår.

EDIT Nu kör jag mycket på gata rena r-däck  :nothing:

HTH
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Christopher Zell
Forumberoende
Posts: 257
Joined: Wed 20 Nov, 2013 19:43
Location: Stockholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by Christopher Zell »

Jag körde 888 195 bredd på originalfälg. D funkade utan att ta i. Rätt spårigt och tröttsamt att köra långt på väg med bullrigt osv.
Ad08r bak och ad07 fram funkade finfint som kompromiss för gata och bana.

Att Johan gillar T1T förvånar, jag har kört både dem och R1R på gamla track day miatan R1R funkade fint, överhettade lite snabbt givet min eleganta körstil men marginellt sämre än 888 men bettade bättre än Federal rsr 595, medan jag upplevde T1R som inte nåt vidare bra på nåt vilket är intrycket jag fått på seloc också att många tycker.

888 finns ju i ny version nu som ser rätt bra ut.
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: R-Däck

Post by Stefan_A »

Lotus Cup kör med Avon ZZR. Kika på http://www.hangar111.com/. Där hittar du dels fälgar, Team Dynamics 1.2 16/17" och dels däck. De påstår att de har fälgar och däck i lager. Jag letade efter Avon-däck till Evoran men de var inte lätta att hitta i Sverige. Rimstock, som tillverkar Team Dynamics, är helt hopplösa att ha med att göra. Räkna med 6 månaders leveranstid om de inte finns i lager... Fälgarna är dock trevliga.

På min gamla Speedster NA körde jag med Team Dynamics 1.2 (16/17") samt Toyo R888. Funkade utmärkt både på bana och gata. Gäller att se upp när det blir blött dock. Rekommenderar att du byter till ställbara dämpare då original inte fungerar så bra ihop med det bättre greppet med R-däcken (jag körde med Nitron 1-way track day). Jag slängde även på en ställbar krängningshämmare fram.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: R-Däck

Post by Josen »

Om man vill åka fort åker man 15/16 däck på S2:an
Bevisat är att 205/50 och 245/45 bak går fortaste. Snabbaste R-däcken so far är Kumho soft eller medium.
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: R-Däck

Post by Göran »

Stefan_A wrote:Lotus Cup kör med Avon ZZR.
Om jag förstått det rätt så sponsrar Avon Lotus Cup, dvs alla kör på ZZR. Eftersom det inte är " fritt val" så säger det ingenting om vad dom som kör egentligen föredrar.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: R-Däck

Post by Cat7even »

Jag vet att t1r däcken anses som hatobjekt :  :nothing: men på 16/17 funkade de för mig
Om vi säger så här till fegkörning på bana funkar de alldeles utmärkt
Tror att min kombo m gaz Monos korrekt toe och lågt däcktryck samt fegkörning hjälper. : :banghammer:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: R-Däck

Post by Jocke_D »

Jag kör med 205/50-16 på min Speedster utan problem att det tar i. Inte på originalfälgarna iofs utan 7" TD 1.2.
Kör Federal 595RSR som jag är väldigt nöjd med. Jag är iofs väldigt grön på att köra bil på bana och skulle kanske (säkerligen) uppskatta riktiga R-däck mer men med tanke på vad de ger för pengarna är jag ruggigt nöjd.
Hjälper kanske föga men litet inspel iaf :)
Speedster - kompressor mm
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

Tack för alla svar angående däcken! Uttömmande och kul läsning. 195 fram och 225 bak med toyo r888 vill jag ha men jag vill inte betala för det :shock: Gillar klister och även hur de ser ut hur irrelevant det än kan låta... :uglyhammer:

Sååååååå jag kör på T1R och ser hur det funkar för mig. Jag blir säkert jättenöjd! Både med prestanda och pris.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: R-Däck

Post by lahi »

.....
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests