Slitsade bromsskivor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Post by Lasse »

Följer den intressanta diskussionen...
Bromsarna på min Turbo SE är rena skräpet... känns som om skivorna blivit fulla av grus redan efter ett par kraftiga inbromsningar. :down: Hur är det med möjligheten att uppgradera till tex den bromskonfiguration som finns på Esprit V8?

Mvh /Lasse
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Har nu gått igen alla skivor och pads efter bankörningen.
Resultat: EBC gröna bränner fast på orginal oslitsade, oventilerade skivor bak. Porterfield fram, mkt bättre men verkar ha en fastbränningstendens också, tror slitsade ventilerade skivor.
Belägg: EBC glaserade bak medans Porterfielden klarade sig utmärkt. Dock måste jag medge att efter hård bankörning( risiga varvtider, beror på bromsar och feg förare) så har inte skivor slagit sig ett dugg. Skulle tro att jag har slitsningen och Toyotas nya design att tacka för det. Nu när jag stadat upp beläggen lite så är bromsarna 100% igen som innan bankörningen. Kan nog med detta rekommendera porterfield beläggen då dessa fick ta mkt mera stryk än EBC bak( ungefär samma pris).
Slitsning: Nackdelen med slitsning är att det brummar lite där man bromsar lite hårdare, dock någon man vänjer sig med, dvs ej störande.

Nästa steg:Håller också på att leta upp lite större skivor än de 258 mm som sitter monterade fram. Tittar man på arrangemanget fram ser man glapp ca en tum mellan fälg och ok, dvs outnyttjat utrymme. Det betyder att de inte är några som helst problem att flytta ut dessa ca 20 mm vilket skulle möjligtgöra ca 2x20+258 = 298 mm skivor fram. För bibehålla kylningen från orginal setupen så skapar man en airduct, dvs en kylkanal som sitter på tex formel 1 bilar. Detta är mkt enkelt då bromsskölden redan idag har ett stort uttag för ett sådant. Dessa 298mm skivor kommer genast att öka bromsmomentet med (298/2)/(258/2) = 1,155 dvs ca 15%. Kan tänkas inte låta så mkt i sammanhanget. Dock måste det begrundas att en Subaru impreza( lika skivstorlek) snurrade runt Gelleråsen i mkt högre tempo än vad jag lyckades åstakomma och hans bromsar vad 100% hela dagen.
Fråga:Undrar om det är någon som känner till några skivor som har samma platta design som toyota setupen,?? runt 300 mm stora. Speca isåfall biltyp och fabrikat så jag kan hitta dom.
Last edited by Joakim on Fri 16 May, 2003 10:08, edited 1 time in total.
joakim
SE highwing
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Hej,

V8ans Brembo setup skall gå att skruva på utan någon dock modifiering dock måste större fälgar till för att husera denna bromssetup. Det finns dock två alternativ;

AP racing som satt på Sport 350 och sport 300an. Denna setup kräver också större fälgar med skall vara helt överlägsen Bremoboditon.

Wilwood: Denna setup får plats med orginal fälgar, lägre pris dock inte samma prestanda som AP racing varianten. http://www.lotusespritworld.co.uk/EOwne ... erson.html

:-D [/url]
Last edited by Joakim on Fri 16 May, 2003 10:07, edited 1 time in total.
joakim
SE highwing
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

jag har fått monterat Ebc bromsskivor + Ebc green stuff o även bra broms olja, det är så grymt bra broms nu på bilen!!

så sattsa på fetare grejor om ni vill ha verkan!
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Jo patrik, dock så är väl grejorna du har bultat på orginal storlekar, dessa kommer absolut inte att hålla på bana, för gata funkar det dock ok!
joakim
SE highwing
User avatar
patrik
Forumberoende
Posts: 223
Joined: Wed 20 Nov, 2002 12:02
Location: Katrineholm
Contact:

Post by patrik »

jag kommer på sin höjd att köra 10 tal varv på bana, så det ska nog hålla! jag har ju ej orginal fälgar som håller kvar värmen, så om du har dem kvar sattsa på större!
MVH
__________________
Patrik Andersson

Esprit SE -91 "Modifierad" TILL SALU!! BUD
http://www.blocket.se/vi/11622848.htm?ca=12_s&last=1
se repotage i Bilsport nr 20 -04 sid 50-53
Fyndbörsen nr 3 -06 sid 14-15
User avatar
Joakim
Moderator
Posts: 680
Joined: Mon 28 Oct, 2002 11:33
Location: Vallentuna
Contact:

Post by Joakim »

Det jag menar är att om du laddar maximalt så kommer dom att fadea bort etc, få onormal slitning på klossar, ev överhetta dessa ( bindningsmaterialet brinner upp och klossarna blir vita)och har du rikitgt otur kan du skeva skivorna. Se bara till att du bromsar senare än du vågar och tryck pedalen genom golvet så skall det nog funka.
Lycka till!

PS, försök häng på Eriks Exige, han är en bra måttstock på att åka fort :steer:
joakim
SE highwing
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest