Trimma Elise:)

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

[quote="DJ"]Google är allas vän :lol:
quote]
Danke! Superchips själva hänvisade till den lokala installatören...
Lotus Elise -97
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Under mitt sökande igár snubblade jag över en sida där de jämförde olika trimningar av just Elisen. En var ganska lik din.

ICON, Piper-kammar och lättmetallsinsug frán 111s, 140 hk.

 :wave:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek....... :shock:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

P Milton wrote:Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek....... :shock:
Du skulle ju kunna spara 5K på att i stället för att optimera din motor på svalles lansväg söka upp den som Köpte Lasse H`s bil och stoppa i den mappen! själv siktar jag så småningom på samma system men med kamar och ca 180kusar men jag tar det i etapper för att inte tröttna på kraften för snabbt :-D 4kg/hk eller mer lättöverskådliga 250hk/ton :lol:
Lotus Elise -97
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

DJ wrote:Under mitt sökande igár snubblade jag över en sida där de jämförde olika trimningar av just Elisen. En var ganska lik din.

ICON, Piper-kammar och lättmetallsinsug frán 111s, 140 hk.

 :wave:
alltid roligt att kolla trim :lol: (länk?)
Lotus Elise -97
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Marcus N wrote:
P Milton wrote:Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek....... :shock:
Du skulle ju kunna spara 5K på att i stället för att optimera din motor på svalles lansväg söka upp den som Köpte Lasse H`s bil och stoppa i den mappen! själv siktar jag så småningom på samma system men med kamar och ca 180kusar men jag tar det i etapper för att inte tröttna på kraften för snabbt :-D 4kg/hk eller mer lättöverskådliga 250hk/ton :lol:
Nä det är helt rätt att ta det i etapper, man har kanske inget val, pengarna måste ju fram först. :(
I mitt fall blir det 30´ bara i delar då jag inte har ett extraktor rör ännu, 23´plus 7´ för röret.
Svalles ev. övningar kommer på det priset.
Det går ju att beställa en emerald ifrån eliseparts med en någorlunda rätt mappning i burken om man talar om för dom vad man har för trimdelar på bilen då mappar de den efter det. Fast inget slår väl en riktig körning på rullande väg, tror jag iaf.  :wave:
Tur att det är gratis att fundera...
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Billigaste sättet att få fler hästar i sin elise är att köpa en komplett vhpd motor från england. Massor av engelsmän stoppar ju i Honda och Audi motorer i sina bilar så det ska inte vara några problem att hitta en motor. En bra sådan kostar ju från 25-30 000:- och uppåt beroende på spec. Frakt från England c:a 3000:- och sen ska det ju monteras förstås. Då har man c:a 190 hp och rätt delar i motorn. Stakar, kolvar osv. Ca 170 hp är max vad standard delarna i motorn klarar av.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Fredric wrote:Billigaste sättet att få fler hästar i sin elise är att köpa en komplett vhpd motor från england. Massor av engelsmän stoppar ju i Honda och Audi motorer i sina bilar så det ska inte vara några problem att hitta en motor. En bra sådan kostar ju från 25-30 000:- och uppåt beroende på spec. Frakt från England c:a 3000:- och sen ska det ju monteras förstås. Då har man c:a 190 hp och rätt delar i motorn. Stakar, kolvar osv. Ca 170 hp är max vad standard delarna i motorn klarar av.
Jo det är nog sant men den motorn är nog lite för speciell, tänker på tomgång och att det väl bara händer något på höga varv, den är nog bra om man kör mkt bana men det gör ju inte jag, tyvärr kanske man ska säga....  :wave:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Ni som funderar på att trimma era bilar bör ta reda på lite fakta innan ni bestämmer er för vilken väg ni ska gå. vhpd motorn är exakt samma motor som den vanliga fast med betydligt tåligare innandöme. Dvs smidda stakar och kolvar samt betydligt större ventiler osv i toppen.
Detta ger i standard utförande c:a 190 hp. Du har helt rätt i att denna motor med standard ecu går lite halvknackigt på tomgång. Om man skaffar en emerald och mappar ordentligt så är det inget som helst problem. Alternativet att trimma sin standard motor till 165 - 170 med original kolvar och stakar riskerar minst lika stora problem som en vhpd. Kom ihåg att all effekt på K-serie tas ut på varvtal. Ju mer du varvar desto mer effekt. Upp till 7000 varv = max 170 hp, 7500 = max 190.
Min ger 215 hp vid 8200 varv. Dom som ger mer än så varvar ända upp till 9000.
Om någon är intresserade av mina erfarenheter finns det mesta i denn tråden från i vintras där jag berättat om mitt bygge.

http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=1780
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
eon
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Fri 08 Apr, 2005 14:57
Location: Linköping
Contact:

Post by eon »

Denna sida om K-motorn läste jag tidigare i år. Jag tycker författaren verkar seriös.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... kingk.html
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Fredric wrote:Ni som funderar på att trimma era bilar bör ta reda på lite fakta innan ni bestämmer er för vilken väg ni ska gå. vhpd motorn är exakt samma motor som den vanliga fast med betydligt tåligare innandöme. Dvs smidda stakar och kolvar samt betydligt större ventiler osv i toppen.
Detta ger i standard utförande c:a 190 hp. Du har helt rätt i att denna motor med standard ecu går lite halvknackigt på tomgång. Om man skaffar en emerald och mappar ordentligt så är det inget som helst problem. Alternativet att trimma sin standard motor till 165 - 170 med original kolvar och stakar riskerar minst lika stora problem som en vhpd. Kom ihåg att all effekt på K-serie tas ut på varvtal. Ju mer du varvar desto mer effekt. Upp till 7000 varv = max 170 hp, 7500 = max 190.
Min ger 215 hp vid 8200 varv. Dom som ger mer än så varvar ända upp till 9000.
Om någon är intresserade av mina erfarenheter finns det mesta i denn tråden från i vintras där jag berättat om mitt bygge.

viewtopic.php?t=1780
Förstår inte riktigt din motor ger ju 200HK vid 6800Rpm menar du att det bara är varvet som är begränsningen för motorn som om jag trimmar min motor som din fast skiter i förstärkningar och varvtalsbegränsar vid 6800 så är det ok?
Lotus Elise -97
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Nu är ju inte jag motorbyggare men jag har aldrig hört talas om en 200 hp K-serie med standard innehåll och varvtals begränsning som du säger. Det finns tyvärr inga genvägar :-( Dom som kan något om denna motor hävdar att 170 hp är max med standard kolvar och stakar om det skall hålla.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Klart att vore kul med en trimmad motor typ VHPD men jag kommer nog en vacker dag att stanna vid emerald, TB m.m. alltså runt 165hk, men just nu för min del så ligger lite andra investeringar före i spåret.
Janspeed grenrör och ev. byta mina Nylatron till Poluretanbussningar, eftersom jag får frispel på gnisslet i bakvagnen.  :bang:
Nån som har testat? Själv så satte jag sådana bussningar i min MG och det var knäpptyst.  :up:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Ny annons idag på SELOC. Har svårt att se logiken att köpa prylar för mer pengar än vad en hel motor kostar och ändå få 20 hp mindre.

VHPD Engine for Sale, come with 190 ecu and emerald map, 186bhp at emerald a few months ago, compression tested with full service history by main dealer.

£2k
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

För att lägga mig i diskussionen ...
Man vet vad man har, men ej vad man får.

Den trimning som Peter beskriver är ju inget större risktagande.
Om han sedan satsar på en noggrann balansering så bör han ha en
välfungerande motor med hyfsad prestanda. Enligt Rover så är det i första hand vibrationerna i motorn som knäcker den när varvtalet går över 7.000 rpm.

Man kan ju undra vad som gör att en VHPD-motor som kostat i närheten av £ 10.000 ny, nu kostar en femtedel ? Vågar man hoppas på att det är välgörenhet ? :-D

hälsn
Lasse
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests