Trimma Elise:)
-
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
- Contact:
Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek.......
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek.......
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
- Marcus N
- Forumveteran
- Posts: 494
- Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
- Location: Helsingborg, Skåne
- Contact:
Du skulle ju kunna spara 5K på att i stället för att optimera din motor på svalles lansväg söka upp den som Köpte Lasse H`s bil och stoppa i den mappen! själv siktar jag så småningom på samma system men med kamar och ca 180kusar men jag tar det i etapper för att inte tröttna på kraften för snabbt 4kg/hk eller mer lättöverskådliga 250hk/tonP Milton wrote:Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek.......
Lotus Elise -97
-
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
- Contact:
Nä det är helt rätt att ta det i etapper, man har kanske inget val, pengarna måste ju fram först.Marcus N wrote:Du skulle ju kunna spara 5K på att i stället för att optimera din motor på svalles lansväg söka upp den som Köpte Lasse H`s bil och stoppa i den mappen! själv siktar jag så småningom på samma system men med kamar och ca 180kusar men jag tar det i etapper för att inte tröttna på kraften för snabbt 4kg/hk eller mer lättöverskådliga 250hk/tonP Milton wrote:Jag kollade med TS i Åstorp och med Emerald, trottlebodys och coldboxinsug (typ som Exigen har) så skulle min "sur" motor få ca 165 pigga hk, bygger väl kanske på att man har sportgrenrör och sportsystem, men inga kambyten.
Då har jag nästan samma vikt/effekt förhållande som Exige S, inte illa. Ca 4,5 kg/hk, Exige S har väl runt 4,3?
Jag ska "bara" skramla fram runt 30000 Sek.......
I mitt fall blir det 30´ bara i delar då jag inte har ett extraktor rör ännu, 23´plus 7´ för röret.
Svalles ev. övningar kommer på det priset.
Det går ju att beställa en emerald ifrån eliseparts med en någorlunda rätt mappning i burken om man talar om för dom vad man har för trimdelar på bilen då mappar de den efter det. Fast inget slår väl en riktig körning på rullande väg, tror jag iaf.
Tur att det är gratis att fundera...
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Billigaste sättet att få fler hästar i sin elise är att köpa en komplett vhpd motor från england. Massor av engelsmän stoppar ju i Honda och Audi motorer i sina bilar så det ska inte vara några problem att hitta en motor. En bra sådan kostar ju från 25-30 000:- och uppåt beroende på spec. Frakt från England c:a 3000:- och sen ska det ju monteras förstås. Då har man c:a 190 hp och rätt delar i motorn. Stakar, kolvar osv. Ca 170 hp är max vad standard delarna i motorn klarar av.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
-
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
- Contact:
Jo det är nog sant men den motorn är nog lite för speciell, tänker på tomgång och att det väl bara händer något på höga varv, den är nog bra om man kör mkt bana men det gör ju inte jag, tyvärr kanske man ska säga....Fredric wrote:Billigaste sättet att få fler hästar i sin elise är att köpa en komplett vhpd motor från england. Massor av engelsmän stoppar ju i Honda och Audi motorer i sina bilar så det ska inte vara några problem att hitta en motor. En bra sådan kostar ju från 25-30 000:- och uppåt beroende på spec. Frakt från England c:a 3000:- och sen ska det ju monteras förstås. Då har man c:a 190 hp och rätt delar i motorn. Stakar, kolvar osv. Ca 170 hp är max vad standard delarna i motorn klarar av.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Ni som funderar på att trimma era bilar bör ta reda på lite fakta innan ni bestämmer er för vilken väg ni ska gå. vhpd motorn är exakt samma motor som den vanliga fast med betydligt tåligare innandöme. Dvs smidda stakar och kolvar samt betydligt större ventiler osv i toppen.
Detta ger i standard utförande c:a 190 hp. Du har helt rätt i att denna motor med standard ecu går lite halvknackigt på tomgång. Om man skaffar en emerald och mappar ordentligt så är det inget som helst problem. Alternativet att trimma sin standard motor till 165 - 170 med original kolvar och stakar riskerar minst lika stora problem som en vhpd. Kom ihåg att all effekt på K-serie tas ut på varvtal. Ju mer du varvar desto mer effekt. Upp till 7000 varv = max 170 hp, 7500 = max 190.
Min ger 215 hp vid 8200 varv. Dom som ger mer än så varvar ända upp till 9000.
Om någon är intresserade av mina erfarenheter finns det mesta i denn tråden från i vintras där jag berättat om mitt bygge.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=1780
Detta ger i standard utförande c:a 190 hp. Du har helt rätt i att denna motor med standard ecu går lite halvknackigt på tomgång. Om man skaffar en emerald och mappar ordentligt så är det inget som helst problem. Alternativet att trimma sin standard motor till 165 - 170 med original kolvar och stakar riskerar minst lika stora problem som en vhpd. Kom ihåg att all effekt på K-serie tas ut på varvtal. Ju mer du varvar desto mer effekt. Upp till 7000 varv = max 170 hp, 7500 = max 190.
Min ger 215 hp vid 8200 varv. Dom som ger mer än så varvar ända upp till 9000.
Om någon är intresserade av mina erfarenheter finns det mesta i denn tråden från i vintras där jag berättat om mitt bygge.
http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=1780
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Denna sida om K-motorn läste jag tidigare i år. Jag tycker författaren verkar seriös.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... kingk.html
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/t ... kingk.html
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
SÅLD: Elise 111S -03
- Marcus N
- Forumveteran
- Posts: 494
- Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
- Location: Helsingborg, Skåne
- Contact:
Förstår inte riktigt din motor ger ju 200HK vid 6800Rpm menar du att det bara är varvet som är begränsningen för motorn som om jag trimmar min motor som din fast skiter i förstärkningar och varvtalsbegränsar vid 6800 så är det ok?Fredric wrote:Ni som funderar på att trimma era bilar bör ta reda på lite fakta innan ni bestämmer er för vilken väg ni ska gå. vhpd motorn är exakt samma motor som den vanliga fast med betydligt tåligare innandöme. Dvs smidda stakar och kolvar samt betydligt större ventiler osv i toppen.
Detta ger i standard utförande c:a 190 hp. Du har helt rätt i att denna motor med standard ecu går lite halvknackigt på tomgång. Om man skaffar en emerald och mappar ordentligt så är det inget som helst problem. Alternativet att trimma sin standard motor till 165 - 170 med original kolvar och stakar riskerar minst lika stora problem som en vhpd. Kom ihåg att all effekt på K-serie tas ut på varvtal. Ju mer du varvar desto mer effekt. Upp till 7000 varv = max 170 hp, 7500 = max 190.
Min ger 215 hp vid 8200 varv. Dom som ger mer än så varvar ända upp till 9000.
Om någon är intresserade av mina erfarenheter finns det mesta i denn tråden från i vintras där jag berättat om mitt bygge.
viewtopic.php?t=1780
Lotus Elise -97
Nu är ju inte jag motorbyggare men jag har aldrig hört talas om en 200 hp K-serie med standard innehåll och varvtals begränsning som du säger. Det finns tyvärr inga genvägar :-( Dom som kan något om denna motor hävdar att 170 hp är max med standard kolvar och stakar om det skall hålla.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
-
- Forumveteran
- Posts: 380
- Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
- Location: Karlskrona
- Contact:
Klart att vore kul med en trimmad motor typ VHPD men jag kommer nog en vacker dag att stanna vid emerald, TB m.m. alltså runt 165hk, men just nu för min del så ligger lite andra investeringar före i spåret.
Janspeed grenrör och ev. byta mina Nylatron till Poluretanbussningar, eftersom jag får frispel på gnisslet i bakvagnen.
Nån som har testat? Själv så satte jag sådana bussningar i min MG och det var knäpptyst.
Janspeed grenrör och ev. byta mina Nylatron till Poluretanbussningar, eftersom jag får frispel på gnisslet i bakvagnen.
Nån som har testat? Själv så satte jag sådana bussningar i min MG och det var knäpptyst.
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
Ny annons idag på SELOC. Har svårt att se logiken att köpa prylar för mer pengar än vad en hel motor kostar och ändå få 20 hp mindre.
VHPD Engine for Sale, come with 190 ecu and emerald map, 186bhp at emerald a few months ago, compression tested with full service history by main dealer.
£2k
VHPD Engine for Sale, come with 190 ecu and emerald map, 186bhp at emerald a few months ago, compression tested with full service history by main dealer.
£2k
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
För att lägga mig i diskussionen ...
Man vet vad man har, men ej vad man får.
Den trimning som Peter beskriver är ju inget större risktagande.
Om han sedan satsar på en noggrann balansering så bör han ha en
välfungerande motor med hyfsad prestanda. Enligt Rover så är det i första hand vibrationerna i motorn som knäcker den när varvtalet går över 7.000 rpm.
Man kan ju undra vad som gör att en VHPD-motor som kostat i närheten av £ 10.000 ny, nu kostar en femtedel ? Vågar man hoppas på att det är välgörenhet ?
hälsn
Lasse
Man vet vad man har, men ej vad man får.
Den trimning som Peter beskriver är ju inget större risktagande.
Om han sedan satsar på en noggrann balansering så bör han ha en
välfungerande motor med hyfsad prestanda. Enligt Rover så är det i första hand vibrationerna i motorn som knäcker den när varvtalet går över 7.000 rpm.
Man kan ju undra vad som gör att en VHPD-motor som kostat i närheten av £ 10.000 ny, nu kostar en femtedel ? Vågar man hoppas på att det är välgörenhet ?
hälsn
Lasse
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 2 guests