Hej!
Jag skall åka och titta på (och troligtvis/förhoppningsvis köpa) en Europa -68.
Bilen är en aning nedplockad (för lack) och är troligtvis en S1:a (jag har inte sett den än, och ägaren vet inte, men det är hela sidorutor på den i alla fall.
Vad skall jag tänka/titta extra på?
Vilka är de mest väsentliga delarna att få med och se att de är i bra skick?
Strikt original är inget krav, utan bilen skall bli lite åt det busigare hållet och skall även gå att åka roadsport med så småningom.
Tacksam för svar och erfarenheter!
/DJ
P.S.
Var bara tvungen att testa omröstnings-funktionen.
D.S.
Köptips Europa
Köptips Europa
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Är det en S1'a, kolla rost på ramen som är inplastad i karossen. Det fina med detta är vridstyvhet och aerodynamik, nackdelen är att det blir mkt svårt att reparera, dvs plocka bort ramen om den är sned osv. Söker du mera tips titta på http://www.igr.nl/users/wizerd/index.htm.
joakim
SE highwing
SE highwing
Ett objekt, ca 20-50kkr beroende på model, JPS special och TC i den högre skalan. Fint skickt eller show condition som engelsmännen säger 100-150kkr. Data plockat från Classic and SportsCar. Med 100kr på fickan bör du få en fin, dock ej orginal Europa. Det lite trista eller kul, ?? är att alla Europa ägare behandlar sina bilar som de flesta behandlar båtar, dvs är mästare på att fylla dock med Biltema junk, usch.. Bilarna och märket är värt bättre än bli behandade av avdankade raggare med dito bilrenoverarförmågor.
joakim
SE highwing
SE highwing
Håller med....en klassiker skall behandlas som en klassiker, oavsett märke.Joakim wrote:Bilarna och märket är värt bättre än bli behandade av avdankade raggare med dito bilrenoverarförmågor.
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Förresten... Europa du har på din bild är det din? Iså fall kan du väl sätta in några bilder på den under "önska en bild" Jag tycker att det är en läcker bil och skulle gärna vilja se mera bilder på den Är den gula färgen orginalfärg?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Hallå!
Se upp för lackblåsor, dvs små bubblor i lacken där gelcoaten har släppt, detta kan bli dyrt att fixa till. Tror att de uppkommer genom att fukt kommer innanför lacken och expanderar av motorvärmen. Hade själv detta problemet, bilens bakparti fick slipas ner helt för att komma ifrån problemet , Men jag rekomenderar starkt köpet!
Lycka till med bilköpet!
Se upp för lackblåsor, dvs små bubblor i lacken där gelcoaten har släppt, detta kan bli dyrt att fixa till. Tror att de uppkommer genom att fukt kommer innanför lacken och expanderar av motorvärmen. Hade själv detta problemet, bilens bakparti fick slipas ner helt för att komma ifrån problemet , Men jag rekomenderar starkt köpet!
Lycka till med bilköpet!
MVH Hampus, Lotus Europa TC Big Valve-72
-= Lotus - Det allra frekkaste =-
-= Lotus - Det allra frekkaste =-
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest