Ride hight

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Ride hight

Post by peter milton »

Är det någon som anser sig vara påläst på vad man bör ha sin bil inställd på när det gäller " ride hight" på en S1? Standard är 140mm och i mitt fall så är den satt på 110 fram och 130 mm bak. Lotus rekomenderar 100 resp 110 mm men det tror jag är race inst.
Om jag skruvar ner bakvagnen 10 mm hur påverkar det då bilen, i Lotus Notes så skiljer det som sagt 10 mm mellan fram och bak, jag kanske ska ha 110 resp 120 mm :nut: .
Jag är ingen bankörare i första hand så det ska nog inte stå allt för extremt. Tacksam för alla tips och åsikter  :bow:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Jag anser mig inte kunna ämnet men jag har i alla fall läst på lite och tidigare i vår uppgraderade jag min bil med S2 dämpare (tack fredric), nu är min bil 110/120 ... rekomenderad setup, helt enligt SteveB (frekvent på brittiska elise forum) i England.
Uppgraderingen är fantastiskt bra och jag kan varmt rekomendera den till alla med original S1 dämparna (koni) kvar.
Jag har dock redan stött på flera platser där bilen numera inte vill in, speciellt värt att nämna är typ garaget :shock: , men det gick ju att fixa med ett par plankor. Jag har ännu inte haft några problem med farthinder så vad gäller funktionaliteten på väg så tror jag nog att 110/120 funkar klanderfritt.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

110/120 är ju fortfarande inte jättelågt. Borde vara helt OK i de flesta situationer på asfalterad väg.

Jag har c:a 90 mm på Europan och SBP kräver minst 70 mm (har jag för mig).
Men då är vi nere på räserbilsnivå.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
peter milton
Forumveteran
Posts: 380
Joined: Wed 27 Jul, 2005 21:58
Location: Karlskrona
Contact:

Post by peter milton »

Tack boris och DJ för denna information  :bow:
Då är det väl bara att gå ut och skruva ner LEDA dämparna bak 10 mm till så är allt bra.
Jag fick förresten skruva fast en bräda för att kunna ta mig ner med bilen ifrån garageuppfarten, upp på uppfarten gick bra. :kopf:
90mm, det är nästan lägre än Glocalnet :lol:
Har kört en Norfolk Mustard Yellow Elise S1 -00.
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

enligt lotus så kan man köpa ett kit som gör att man kan använda s2 bilstein på s1 utan att ändra hjulinställningar och får då 130/130 i midladenhöjd(halv tank och 2*75KG passagerare) men med racedämpare på 100/110 så måste en hel del ändras för att få rätt uppförande på bilen( har service manual och service partslist (pdf) till s1 där det står en hel del matnyttigt) hade tänkt ställa mina LSS på 125/130 utan att ändra övrig setup(fast jag fick ingen nyckel till. Någon som kan låna ut en?).
Lotus Elise -97
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Oavsett hur du gör med höjdinställningarna så tycker jag nog att du skall lägga undan pengar till en hjulinställningsvända när du är klar med vinterns arbeten.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

På Speedster-forumen brukar de rekommendera 110/120.
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Fick låna nyckel (för höjdjustering) av Lasse H (danke!) men det visar sig att man behöver en till. En midere för att hålla emot någon som har en som kan låna ut eller vet vad man kan få tag på? sedan var ju alla insexbultar som håller kvar höjden fastoxiderade så jag får borra ut dem:(
Lotus Elise -97
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

Har du tillgång till bandsåg?
I så fall, rita av nyckeln och såga ut en till ur en lagom tjock plåt.

 :wave:
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

DJ wrote:Har du tillgång till bandsåg?
I så fall, rita av nyckeln och såga ut en till ur en lagom tjock plåt.

 :wave:
Nä har jag inte och den andra är mindere men visst att tillverka en går väl att ordna om än med lite problem
Lotus Elise -97
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests