Då var man Lotus ägare igen.....

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Då var man Lotus ägare igen.....

Post by kotten »

Den 15-juli förra året, efter en bankörning, så bestämde jag mig för att kolla marknaden för intresserade Lotus Elise köpare. Jag satte ut lite annonser i diverse tidningar och siter på internet och fick väl diverse napp, men inget som ledde till en försäljning. Jag hade en Mustard Yellow Lotus Elise 111s -99

Då fick jag för mig att man kanske skulle kolla vad Wendels skulle betala för den i inbyte, så jag kontaktade Janne och frågade om han var intresserad av att köpa min bil. Han gav mig ett bud på telefon efter min beskrivning av bilen. Jag tyckte budet var helt OK, så vi bestämde att jag skulle komma ner till Trelleborg för att visa upp bilen. Jag hade i princip bestämt mig för att lämna kvar bilen, och åka hem utan, men med en order på en ny bil.  :up: Andy tittade på bilen och hittade diverse saker, så Janne drog av ytterligare pengar. Jag kunde säkert själv ha köpt delar från England och monterat, men det var inte värt allt strul.

Detta var den 22-augusti 2005. Det finns egentligen bara en bil som Lotus har, som var intressant och det var en Exige. Då i augusti när jag beställde den, så var det 2005 års priser och utrustning som gällde. Bilen skulle levereras i mars-06 och då tänkte jag att det var en mycket lång väntan, men tiden har gått ganska snabbt ändå.

Vid beställningsdatum så kunde man beställa ett paket som heter Performance Pack, men i samband med MY06, så togs detta paket bort och ersattes med Sport Pack och Super Sport Pack. Naturligtvis så ville jag ha båda paketen och bilen pris steg då naturligtvis.

I Sport Pack så får man följande saker:

Switchable traction control
BS4 T45 steel roll-over hoop and struts
Roll hoop cross bar and race harness mount
ProBax sport seats
Twin oil coolers

Och i Super Sport Pack så ingår:

Track suspension with 1-way adjustable damping and ride height
Adjustable front anti-roll bar
Double shear track control arm brace
Hi-Power silver finish 14-spoke ultra lightweight forged alloy wheels

Ca 50 000:- kostade dessa två paket tillsammans och det fick det bli. :shock:

Att välja färg är ju inte heller helt enkelt, men denna gång vad det ett ganska så enkelt val. Jag har alltid gillat den Chrome Orange kulören sedan länge, så en sådan fick det bli. Denna färg var givetvis extra dyr (extremepaint). Den kostade ca 15 000:- extra  :down:

Efter mycket snack med folk på engelska forum angående AC, så sa ALLA. Köp ingen ny Exige utan AC. Så en sådan fick det också bli. Då steg bilen med ytterligare 20 000:- AC´n väger ca 10 kg, och denna vikt har jag tjänat in på fälgarna.

För några månader sedan så kom den med trailer från England (frakten kostar 15 000) och jag var naturligtvis väldigt spänd så jag skickade Lasse H till Wendels för att fota lite. Tack Lasse för hjälpen. Det var verkligen riktiga aptitretare.

Det var väl en sak som var riktigt surt och det var precis när bilen var tillverkad, så släppte Lotus ett pressmeddelande om att man kunde beställa en Exige S. Hade jag vetat det, så hade jag naturligtvis valt en sådan istället. Men men, det är inte mycket att hänga läpp för nu. Man får väl uppgradera och ta några förarkurser, så skall det nog gå bra ändå.

Janne frågade om jag hade lust att ställa ut bilen på Stockholms Bilsalong, och det tyckte jag var helt OK.

Om ca två veckor så blir det premiär på Mantorp Park och sedan är jag anmäld till Gotland Ring med Alfaklubben den 25-maj. Det skall bli spännande och se hur denna bil är jämfört med min gamla S1:a.

Detta är den första Exigen i Sverige (av denna kaross), men det har ju i dagarna även kommit en Exige S till Sverige också. Den tredje bilen som har sålts, den har gått till Norge.

Jag tog några enkla bilder igår.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

GRATTIS!!!

Oj, vilken härlig bil! :shock:

MÅSTE få kolla på den någon dag framöver. Snälla
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
eon
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Fri 08 Apr, 2005 14:57
Location: Linköping
Contact:

Post by eon »

Grattis Kotten!

Du kommer med andra ord att få en trevlig sommar!
Hur går det med inkörningen?
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Post by Nillet »

Grattis! Säkert en trevlig bil. Tittar närmare på den på gotland  :up:
Har aldrig sett färgen i verkligheten men :loveu: .
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Toppen  :up:
Störtskön kärra, jag såg den på Älvsjömässan och det var helt klart en av bilarna jag stannade längst vid.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
AZAD
Forumberoende
Posts: 185
Joined: Tue 24 Feb, 2004 14:45
Location: Sollentuna
Contact:

Post by AZAD »

Grattis!
Rahel Azad
Lotus Exige Scura -10 SÅLD
Lotus Elise -01 SÅLD
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Jag har haft förmånen att följa affären genom täta mejlkontakter med Lasse J.
Känner därför till alla vedermödor på vägen och därför är det roligt att kunna konstatera att ni två utgör ett fint par ! Snabba och utan övervikt båda två. Ses i sommar och lycka till med bilen.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Post by Rickard »

Underbar bil & i en grymt fräsch färg, man kanske skulle byta in Epsriten mot en Exige !?

Du kommer ha en fantastisk sommar.. :flag:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
Plus2
Forumveteran
Posts: 318
Joined: Thu 24 Oct, 2002 11:47
Location: Malmö
Contact:

Post by Plus2 »

Det där är verkligen en drömbil. Fräckare än så kan det inte bli!

Chromium Orange... mmmmm....

Lycka till med bilen,
P-O
User avatar
Mikael_W
Forumadministratör
Posts: 1442
Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
Location: Skåne,Malmö
Contact:

Post by Mikael_W »

grattis  :up: Blev riktigt snyggt med de fälgarna också
Mikael, Fisker Karma
User avatar
eon
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Fri 08 Apr, 2005 14:57
Location: Linköping
Contact:

Post by eon »

Ja, det är synd att man inte kan köpa de fälgarna till Lotus-naven på S2.
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

eon wrote:Ja, det är synd att man inte kan köpa de fälgarna till Lotus-naven på S2.
:shock: Har inte Exige S2 och Elise S2 samma nav??

Vad har Exige S2 i sådana fall? 4x95,3 som Elise/Exige S1???
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
eon
Forumberoende
Posts: 198
Joined: Fri 08 Apr, 2005 14:57
Location: Linköping
Contact:

Post by eon »

S1 har Rover-nav.
S2 med Rover-motor har Lotus-nav
S2 med Toyota-motor har Toyota-nav
fråga mig inte hur de skiljer sig åt
/Erik Olsson
SÅLD: Elise 111S -03
User avatar
DJ
Moderator
Posts: 850
Joined: Thu 05 Dec, 2002 08:37
Location: NL
Contact:

Post by DJ »

eon wrote:S1 har Rover-nav.
S2 med Rover-motor har Lotus-nav
S2 med Toyota-motor har Toyota-nav
fråga mig inte hur de skiljer sig åt
:kopf:
Toyota brukar också ha 4x100, men det kanske skiljer på diamatern på navhålet. Ett problem som går att lösa.

För stort navhål i fälgen kan man antingen strunta i och istället vara noggrann när fälgarna monteras, eller så skaffar man adapterringar (billigt).

För litet navhål i fälgen åtgärdas genom att svarva upp centrumhålen i fälgen, kostar <300 kr/fälg.
_____________________________________

Daniel
Lotuslös :(
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

eon wrote:Grattis Kotten!

Du kommer med andra ord att få en trevlig sommar!
Hur går det med inkörningen?
Tackar. Inkörningen går långsamt. Den har nu gått 65 mil (50 på motorväg). Nästa vecka på fredag så skall den på sin fösta service (after sales service). Då utförs endast olja+filter och det görs på den lokala Toyoya verkstan. Jag står för materialet och Lotus betalar arbetet.

Det blir en tur till Stockholm imorgon och då blir det inte motorvägen utan det får nog bli vägen upp mot Örebro/Västerås osv.
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests