Trimchip till Elise!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Trimchip till Elise!

Post by Marcus N »

Ja det finns ju programerbara men gjorde en förfrågning till itsfun på ett till en STD elise med Rover 1,8K och dom trodde det skulle funka och erbjöd en kostnadsfri tid! men nu bor ju jag i helsingborg så det känns lite långt att åka för 6hk som chipet sägs ge på en Rover men om det är någon har på forumet som är sugen på att ta dit sin bil(som bor lite närmare) så är det bara att kontakta Qvarnis på Itsfun (jocke@itsfun.nu)
Lotus Elise -97
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Jag kan lova att 6 hkr mer på en standard-Elise ej går att känna
när man kör ! Enligt min uppfattning så kostar detta säkert mer än det smakar. Har själv, lite enfaldigt erkänner jag, provat ett chips från GB till min första Elise. Företaget utlovade betydande skillnader mot oe.
Gissningsvis var dom skillnaderna i deras bankkonto och ej i bilarna.
Har det chipset kvar om någon är intresserad ! Skänker bort det till den som vill komma och hämta det. Men det är knappast värt besväret.
Hade mitt chips så kopplat så att jag enkelt kunde slå på respektive av det. Kunde aldrig känna om det var på eller av. Bluff !
Köpte mitt av MotoBuild, som ju är ganska kända och som var specialister på att trimma K4-motorer. Inte bara till Elise utan även till Rover 200.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

If it sounds too good to be true, it probably is!

Det finns inga enkla genvägar. Börja med avgas, racekat och luftfilter om du inte gjort det redan. Sedan 4-1 grenrör och ev andra kammar (piper 270) Det är ung 150 hp om du har tur. Mycket mer än så kommer du inte upp i utan att porta toppen och då kan du få 10 hästar till. Mer än så kommer du inte upp i utan en programmeringsbar ECU (Emerald) Upp till 180 hk kan du trimma utan att byta kolvar, upp till c:a 200 hk kan du trimma sen måste du byta vevstakar, skall du upp mer än så bör du även ha en ny vevaxel.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

Lasse H wrote:Jag kan lova att 6 hkr mer på en standard-Elise ej går att känna
när man kör ! Enligt min uppfattning så kostar detta säkert mer än det smakar. Har själv, lite enfaldigt erkänner jag, provat ett chips från GB till min första Elise. Företaget utlovade betydande skillnader mot oe.
Gissningsvis var dom skillnaderna i deras bankkonto och ej i bilarna.
Har det chipset kvar om någon är intresserad ! Skänker bort det till den som vill komma och hämta det. Men det är knappast värt besväret.
Hade mitt chips så kopplat så att jag enkelt kunde slå på respektive av det. Kunde aldrig känna om det var på eller av. Bluff !
Köpte mitt av MotoBuild, som ju är ganska kända och som var specialister på att trimma K4-motorer. Inte bara till Elise utan även till Rover 200.

hälsn
Lasse H
Låter som ett erbjudande som jag har svårt att motstå:) var i skåne bor du?
Känns som om det skulle passa utmärkt till min phase 1 budget uprgade som består av K&N i75 filter och CRP. Trottle Bodies och emerald får vänta... i alla fall ett tag
Lotus Elise -97
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Fredric wrote:If it sounds too good to be true, it probably is!
Instämmer fullständigt !

Marcus!
Det är säkert väl värt att testa Lasses chip men då för att bevisa för dig själv att det verkligen inte ger något extra. Om Lasse säger att det inte gav något vågar jag nog garantera att inte heller du får annat än placebo hästkrafter från chippet.

Som jag har förstått det från brittiska forum så är K-serie motorerna i eliserna specialtunade av lotus (jag är inte värst motortekniskt insatt men det borde väl vara ecu't som är specialtunat av lotus för elisen) och de 6 extra kusarna chippet kan ge i en Rover 200 har redan hämtats ut av lotus innan den lämnade fabriken.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

boris wrote:
Fredric wrote:If it sounds too good to be true, it probably is!
Instämmer fullständigt !

Marcus!
Det är säkert väl värt att testa Lasses chip men då för att bevisa för dig själv att det verkligen inte ger något extra. Om Lasse säger att det inte gav något vågar jag nog garantera att inte heller du får annat än placebo hästkrafter från chippet.

Som jag har förstått det från brittiska forum så är K-serie motorerna i eliserna specialtunade av lotus (jag är inte värst motortekniskt insatt men det borde väl vara ecu't som är specialtunat av lotus för elisen) och de 6 extra kusarna chippet kan ge i en Rover 200 har redan hämtats ut av lotus innan den lämnade fabriken.
http://www.bbrgti.com/RoverKNASP.php#140 tror faktiskt chipet ger lite extra kusar(typ 3-5) men inget som i sig själv känns men många bäckar små blir en å:) tror heller inte att lotus specialtunat k motorn särslikt mycket då den är identisk med den som sitter i MGF och ett antal fler bilar den enda tuningen de fixat är väl när den gick från 118 till 122hk och om ett filter som flödar lite mer än standard ger 8hk så är den väl knappast tunad!
Lotus Elise -97
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Du gör helt klart som du själv vill vad gäller chippet, det låter onekligen som att du behöver testa dina bäckar själv.

Vad gäller luftflöden avgas och den delen av bilen så är det bevisat rätt väg att gå för de första extra hästarna, men jag trodde inte att det var vad vi snackade om?

Det finns massor av gamla trådar om detta på www.british-cars.co.uk, tex: http://www.british-cars.co.uk/cgi-bin/g ... 3055029550 . Nu menar jag inte att man alltid skall lita på Engelmännen men i detta fallet tycks det vara väldigt entydigt ... men du har väl varit lite inne på emerald ? och det är väl andra pengar och som jag förstår andra resultat. Så var vi tillbaka till den allt för vanliga sanningen att: If it sounds too good to be true, it probably is!

... men vad gör jag ingentligen snackandes i detta ämnet, jag är ingen tekniker och har inte heller den ambitionen. Chippa på vettja ! kanske en monstervinge när vi ändå är igång, det ser ju väldigt snabbt ut.
Anders
Lotus Elise S1 111S
User avatar
hofverberg
Stamgäst
Posts: 72
Joined: Tue 18 May, 2004 23:38
Location: Glumslöv
Contact:

Post by hofverberg »

Detta chip har jag fatt bromsat pa en Elise S1. Det gav 2-3 hk pa topp. Men tappade lika mycket pa vagen dit. Totalt kormassigt blev det alltsa en forsamring, dock ej mojlig att marka vid korning.

Chippsladan vager ocksa nagra hekto och medfor en inkoppling som kan glappa.
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Problemet är kanske ej chip´et i sig själv utan det faktum att K-motorns EMU lär vara synnerligen svårt att manipulera. Såvitt jag kommer ihåg gjorde Lotus ej själv någon omprogrammering av Rovers EMU på S1 Eliserna förutom med Sport 190. Anders H och jag provade våra respektive chips ungefär samtidigt, men jag gick aldrig så långt att jag kollade förändringen på rullande landsväg, men känslan av noll tillskott var mycket tydlig vid körning både på gata och bana. Möjligtvis, möjligtvis kunde jag påstå att motorn varvade lite lätttare över 6.500 varv, men det var ej speciellt intressant eftersom effektkurvan då redan planat ut. Som Anders skrev, man hade tappat eventuella vinster på vägen dit.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

hofverberg wrote:Detta chip har jag fatt bromsat pa en Elise S1. Det gav 2-3 hk pa topp. Men tappade lika mycket pa vagen dit. Totalt kormassigt blev det alltsa en forsamring, dock ej mojlig att marka vid korning.

Chippsladan vager ocksa nagra hekto och medfor en inkoppling som kan glappa.
Kul har du kvar diagrammet? var din bil helt standard i övrigt(och är chipet ämnat för en std motor)?
Lotus Elise -97
User avatar
kotten
Forumveteran
Posts: 567
Joined: Fri 25 Oct, 2002 08:23
Location: Linköping
Contact:

Post by kotten »

Jag kan passa på att ge mitt strå till stacken (diskussionen). Se denna länk till mina diagram, när jag gjorde en rullande landsvägs test före och efter mina modifieringar.

Jag gjorde följande:

Avgas
Throttle body 160
ITG induction kit

http://web.telia.com/~u13142329/index1.htm
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
User avatar
hofverberg
Stamgäst
Posts: 72
Joined: Tue 18 May, 2004 23:38
Location: Glumslöv
Contact:

Post by hofverberg »

Det var en Elise -97 med Janspeed och ett luftfilter av kon och skumgummityp. Har for mig att den lamnade strax under 130 hk pa Widenborgs rullande bank. Katten har alltid varit kvar pa bilen.

Har igen bil framfor mig men ar det inte sa att K motorn saknar luftmassematare och darmed inte ar kanslig for oljiga filter.

Diagrammet finns kvar.


Anders
User avatar
Marcus N
Forumveteran
Posts: 494
Joined: Wed 24 Sep, 2003 17:32
Location: Helsingborg, Skåne
Contact:

Post by Marcus N »

hofverberg wrote:Det var en Elise -97 med Janspeed och ett luftfilter av kon och skumgummityp. Har for mig att den lamnade strax under 130 hk pa Widenborgs rullande bank. Katten har alltid varit kvar pa bilen.

Har igen bil framfor mig men ar det inte sa att K motorn saknar luftmassematare och darmed inte ar kanslig for oljiga filter.

Diagrammet finns kvar.


Anders
tog du bort chipet då eller fortsatte du att ha det i? möjlighet att skanna in det eller ta kort på det(eller att man får komma över och kolla?)
enligt moto-built mappar chipet om tändningen och ger 3-4BHP. Behöver man köra på högre oktanhalt?
Lotus Elise -97
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests