Vill ni se något vackert...?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Vill ni se något vackert...?

Post by Fredric »

Hittade bilder på min gamla kärlek. Då blir det nästan så man ångrar sig att man skildes åt, då hon är bland det vackraste jag någonsin sett. Trots att hon i år fyller 45 år får man säga att åren har farit varsamt fram. Hon har det förmodligen bättre idag där hon står på ett danskt museum...

Image

Image

Image

Image
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Lite mer info: Lotus Elite-61 preppad för historisk racing. Vikt 650 kg i detta utförande 115 hk. Borrani ekerhjul, 7700 mil sen ny, helt original inredning, omlackad en gång 1975!
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
boris
Forumberoende
Posts: 108
Joined: Wed 20 Nov, 2002 21:49
Location: Stockholm
Contact:

Post by boris »

Hej Fredric,
Otroligt fin bil ! Är det samma som porträteras som hastigast i påskens "winners choice" ? Färgen stämmer väl, men jag förstår det som att det finns ett par till ute i landet. Hur som helst otroligt snygg bil.
Anders
Lotus Elise S1 111S
Fredric
Forumberoende
Posts: 158
Joined: Mon 14 Jun, 2004 12:41
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredric »

Nix inte samma bil. Jag sålde denna till ett danskt museum där den mig veterligen står till beskådande. Motorn är ju bara på 1,2 L och original på 85 hk. Bilen är riktigt snabb i detta skick. Ju krokigare destå bättre. Den bil som är närmast att köra i känsla är faktist en elise! Eftersom den är så lätt kör man bilen med fingertopparna. Man behöver varva ordentligt för att den skall gå fort, rödmarkerad vid 8 000 rpm. Bilen hade tidsenliga dunlop racing däck som gjorde den väldigt spårkänslig. Kändes tufft när det stod på sidan " Not for highway use, racing purpose only" Gick bra på besiktnignen i alla fall. Var på sin tid 1959 en av de snabbaste bilarna som gick att köpa. Enda bilen någonsin som vunnit alla gånger den ställt upp i Le Mans (6 ggr). Endast tillverkad i 988 ex så det finns inte så många kvar. Lär finnas 3-4 st i sverige.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
User avatar
Bengt
Forumberoende
Posts: 196
Joined: Sun 19 Jan, 2003 12:31
Location: Vallda
Contact:

Post by Bengt »

Det är bara att hålla med, en otroligt vacker bil :trophy2:
Lotus hälsningar från
Bengt som kör Europa Special JPS
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Post by Lasse H »

Enligt min uppfattning den vackraste bil Lotus någonsin har byggt.
Åtminstone bland gatbilarna. En av de vackraste gatbilarna alla märken.
Instrumentbrädan är så otroligt fin. Ett bra exempel på att det funktionella är vackert. Jag vill mena att ingen har gjort en snyggare instrumentbräda. Tillsammans med den tunna ratten och den till synes veka växelspaken finns en harmoni som är fantastisk.

Att dagens bilar är tyngre beror kanske mindre på Lotus än på myndigheternas krav. En Elite skulle ej få typgodkännande idag !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Amazon [Bot], Semrush [Bot] and 7 guests