Hittade bilder på min gamla kärlek. Då blir det nästan så man ångrar sig att man skildes åt, då hon är bland det vackraste jag någonsin sett. Trots att hon i år fyller 45 år får man säga att åren har farit varsamt fram. Hon har det förmodligen bättre idag där hon står på ett danskt museum...
Vill ni se något vackert...?
Vill ni se något vackert...?
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Nix inte samma bil. Jag sålde denna till ett danskt museum där den mig veterligen står till beskådande. Motorn är ju bara på 1,2 L och original på 85 hk. Bilen är riktigt snabb i detta skick. Ju krokigare destå bättre. Den bil som är närmast att köra i känsla är faktist en elise! Eftersom den är så lätt kör man bilen med fingertopparna. Man behöver varva ordentligt för att den skall gå fort, rödmarkerad vid 8 000 rpm. Bilen hade tidsenliga dunlop racing däck som gjorde den väldigt spårkänslig. Kändes tufft när det stod på sidan " Not for highway use, racing purpose only" Gick bra på besiktnignen i alla fall. Var på sin tid 1959 en av de snabbaste bilarna som gick att köpa. Enda bilen någonsin som vunnit alla gånger den ställt upp i Le Mans (6 ggr). Endast tillverkad i 988 ex så det finns inte så många kvar. Lär finnas 3-4 st i sverige.
Elise S2 - 01, Roadsport A, 215 hp
Enligt min uppfattning den vackraste bil Lotus någonsin har byggt.
Åtminstone bland gatbilarna. En av de vackraste gatbilarna alla märken.
Instrumentbrädan är så otroligt fin. Ett bra exempel på att det funktionella är vackert. Jag vill mena att ingen har gjort en snyggare instrumentbräda. Tillsammans med den tunna ratten och den till synes veka växelspaken finns en harmoni som är fantastisk.
Att dagens bilar är tyngre beror kanske mindre på Lotus än på myndigheternas krav. En Elite skulle ej få typgodkännande idag !
hälsn
Lasse H
Åtminstone bland gatbilarna. En av de vackraste gatbilarna alla märken.
Instrumentbrädan är så otroligt fin. Ett bra exempel på att det funktionella är vackert. Jag vill mena att ingen har gjort en snyggare instrumentbräda. Tillsammans med den tunna ratten och den till synes veka växelspaken finns en harmoni som är fantastisk.
Att dagens bilar är tyngre beror kanske mindre på Lotus än på myndigheternas krav. En Elite skulle ej få typgodkännande idag !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests