Senaste Automobil - "A-test" av Elise 111R

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Guest

Senaste Automobil - "A-test" av Elise 111R

Post by Guest »

Ser lovande ut, ska läsa hela testet ikväll. För er andra...bara att springa iväg till affären och köpa tidningen!
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Är det ett test av den blå vi fick "testa" på årsmötet !?
I sånna fall kanske omdömet inte blir så bra, vill minnas att ratten pekade åt lite fel håll, men den gick j#¤ligt bra.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
AB
Forumberoende

Post by AB »

Jo det är den blå men en Lotusentusiast blir inte besviken.
Anders/Elise 111R
Rune
Stamgäst

Post by Rune »

Hello

När ni ändå är ute för att köpa Automobil så köp också nr 10 av Auto motor&sport på framsidan ser ni gula faran:-)) och på sidan 17 visar man hur enkelt man hänger av en Carrera S :lol: tyvärr hängde jag också av körkortet samma dag 138 på 70 väg. 5 bilar och ingen lapp  :bang:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

En reflektion efter att ha läst Automobils test:
I dag bytte jag däck/fälgar på min Elise pga av att mina Yoko 048:or hade mindre än en mm mönsterdjup kvar. Hängde på originaldäcken och körde en runda. Milda makter ! Uppenbart att man blir bortskämd med r-däcken. Redan på vägen ut från min uppfart så fick jag sladd på vändplatsen (bor vid en återvändsgränd). Hade glömt hur mycket sämre greppet är med oe-däcken. Därför undrar jag hur en Elise som var utrustad med OZ-fälgar (eller motsvarande), r-däck, kraftigare krängningshämmare och hårdare dämpare hade klarat sig i Automobils test ? Bara däcken skulle väl säkert gjort ett par sekunder på varvtiden runt Gotland Ring ? Har ej kört där själv, men motsvarande tidsbesparing gör man åtminstone på Knutstorp. Och en knapp att stänga av ABS:en vid bankörning hade väl inte varit så dumt, eller ?

Men visst var det en bra test som Automobil gjort ! Tycker att de riktigt väl har fångat Lotus Elise "reason for being". Men med alla mätverktyg, klockor och måttband så saknar man ändå ett bra instrument för att för ätt mäta känsla och körglädje. Men ingen kommer väl närmare än Automobil.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Rune wrote:Hello

När ni ändå är ute för att köpa Automobil så köp också nr 10 av Auto motor&sport på framsidan ser ni gula faran:-)) och på sidan 17 visar man hur enkelt man hänger av en Carrera S :lol: tyvärr hängde jag också av körkortet samma dag 138 på 70 väg. 5 bilar och ingen lapp  :bang:
:(

Attans osis, beklagar sorgen. Tur i oturen att det snart ä vinter, du har väl förhoppningsvis tillbaks kortet till nästa säsong.
Om du behöver nån som kör din "japanska vinterbil" så den slipper stå i garaget hela vintern så ställer jag gärna upp... :steer:
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
StefanJ
Forumveteran

Post by StefanJ »

Jag har med min 111S kört 1,32,0 på Gotland Ring. Har funderat på om man ska försöka få Automobil att göra ett A-test på min bil till nästa säsong.
Stefan Jonasson
Jonasson Motorsport
www.jmsport.se
Lotus Elise Motorsport
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Stefan !

Precis vad jag menar. Ett intressant upplägg för en artikel i Automobil skulle ju kunna vara hur de uppgraderingar man rekommenderar påverkar resultatet i ett sk A-test. Den varvtid du har är ju faktiskt
4,6 sek snabbare än den bästa Automobil har presterat (med Carrera S).
Men det är ju inte alltid en just jämförelse. Många faktorer spelar in som väderlek, trafik, däck och inte minst förare. Men visst vore det intressant.
Och trots Automobils förtjusning över VVTL-i motorn så är jag säker på att en K-motor Elise inte skulle klara sig sämre ! Finns flera skäl till det.

Sen är det ju så, för att gå tillbaka till uppslaget till en artikel i Automobil, att alla Elise-ägare jag känner faktiskt har uppgraderat sina bilar. Mer eller mindre förvisso, men inte en enda har lämnat bilen helt i originalskick. Verkar som de flesta först åtgärdar ljudet genom ny ljuddämpare och öppnare luftrenare och att man sedan tittar på dämpare, däck och bromsar. En av de många Elise-ägare jag känner är landets första Elise-ägare. Han höll ut beträffande uppgradering (om man ej räknar in en ny ratt ?) ända tills i somras. Men nu kör även han med en vässad bil.

Kontakta Automobil, Stefan !

hälsn
Lasse H
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Då skall man väl jämföra med en uppgraderad Porsche också?
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Fredric
Forumberoende

Post by Fredric »

Körde i höstas med Miataklubben på Malmbyflygfält. Dom var mycket ambitiösa och hade tagit reda på dom exakta måtten för Automobils konbana. Här kan ni se resultaten. http://www.miata.se/album/displayimage. ... 0051&pos=0

Jämförande tider från Automobil syns i nederkant. Jag var 1,6 sek snabbare än deras snabbaste tid med 997:an. Min elise har R-däck och Nitron fjädring.

Om ni såg förra numret av automobil så var det en liten bild på mig från Automobil sportscar show. Då diskuterade vi möjligheten att göra en test av min bil när den är klar med 220 hk motorn. Vi kanske kan samla ihop fler moddade bilar och testa. Dom verkade vara jättesugna på det!
pelle75
Forumberoende

Post by pelle75 »

Jag tycker personligen att Automobils test är bra. Skall vara standard bilar med standard däck hade det varit en Lotus Exige S2 så hade det suttit r-däck på  :up:

Vem som helst med pengar kan bygga en snabb bil runt Automobils testbana. Jag tycker det är mer intressant att se hur original bilar står sig mot varandra, att blanda in modifierade bilar är löjligt och framför allt missvisande  :wave:
Per E
Lotus Exige -01 *SÅLD*
Alltombilen Alltomlankrediter
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Hade varit trevligt att se en ny exige i samma test. Lite svårt för Automobil att få tag på en dock...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
pelle75
Forumberoende

Post by pelle75 »

Nillet wrote:Hade varit trevligt att se en ny exige i samma test. Lite svårt för Automobil att få tag på en dock...
Jag kan tänka mig köpa en!  :up: :-D
Per E
Lotus Exige -01 *SÅLD*
Alltombilen Alltomlankrediter
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Det är skillnad på modifiering och modifiering ! Sen tycker jag inte att det är intressant att tävla mot andra bilar. Det är intressantare tycker jag att se hur uppgraderingar påverkar prestanda på samma bil. Menar att det aldrig går att göra rättvisa jämförelser olika bilar emellan. Hur ska man kunna jämföra bilar som är så olika i grundpris som Elise och Carrera S ?!

Sen är det precis som jag skrev i mitt förra inlägg: Alla Elise-ägare jag känner har på något sätt uppgraderat sina bilar. Av de jag känner som kör Porsche är det inte samma dominans på "förbättrar-sidan". Kanske för att 911 och Boxster är mer färdigutvecklade när de kommer från bandet ? Eller är det för att de attraherar en annan kategori köpare?
Eller för att alla uppgraderingsbitar till en Porsche kostar skjortan ?
Men när Automobils eget testteam skriver att bilen hade behövt vissa uppgraderingar, då tycker jag att det hade varit en intressant uppföljningsartikel att se hur dessa förändringar påverkar resultatet i testet. INTE om man kan spöa en Carrera S eller en jänkebil !
Rent ut sagt tycker jag inte att det är konstigt att en Carrera S är snabbare än min Elise. Precis som att det inte är konstigt att en Elise är snabbare än en Miata. Men; So What !

hälsn
Lasse H
henrikln
Stamgäst

Post by henrikln »

Det jag tyckte var mest intressant med artikeln var att 911:ans och Elisens viktfördelning är så lika och att de också visar sig vara de två snabbaste runt alla (?) tester.

Och för varje bil de testar så blir jag mer och mer imponerad av Porschen! Jag tycker att det är smått fantastiskt att en bil som väger ca 500 kg mer och är så pass mycket större än Elisen kan hänga med i så knixiga konbanor osv!

Precis som många andra här blev jag så klart också nyfiken på vilken skillnad det hade gjort om man modifierat Lotusen så som de föreslog i artikeln!

Ni som har Elise kan kanske kommentera Automobils åsikt om att den är "för komfortabel" och alltså borde (eller iallafall skulle kunna) vara hårdade konfigurerad från fabrik. Det är lite förvånande då jag alltid sett Elisen som en väldigt kompromisslös bil. (Det är alltså helt utan personliga preferenser - endast efter vad jag läst och hört osv.)
Image Image

Maserati 222E ('89) - Sportbilen för soliga sommardagar
Mazda MX-3 1.6i ('96) - Roliga jobbpendlarbilen
SAAB 9-5 2.3t ('01) - Hästdragar- och långfärdsbilen
Post Reply