Köpa Esprit

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
DJ
Moderator

Post by DJ »

Mikael_W wrote:slutsteg under stolen, my good :-D
Jag trodde det var blyplattor man använde som ballast i räserbilar :lol:

Daniel
Lotuslös :(
Sjöstrand
Stamgäst

Post by Sjöstrand »

DJ wrote:
Mikael_W wrote:slutsteg under stolen, my good :-D
Jag trodde det var blyplattor man använde som ballast i räserbilar :lol:
Blyfot funkar också. :-D
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

ANG ANTAL PASSAGERARE SÅ ÄR DET TOTALVIKTEN SOM ÄR DET VIKTIGA FÖR "HARRY HAFFA I BLÅ VIT" MEN MAN KAN MED HJÄLP AV ATT VISA PÅ ATT ANDRA EXCEL ÄR 4 SITSIGA, GÖRA EN REGISTRERINGSBESIKTNING OCH DÄR VISSA PAPPER PÅ ANDRA EXCEL SOM ÄR REGGADE FÖR 4.
GIVETVIS MÅSTE DU HA FUNGERANDE BÄLTEN I BAK.
SÅ GJORDE JAG FÖR ATT SLIPPA STRUL OM JAG SKULLE HAMNA I NÅGON KONTROLL AV NÅGON ANLEDNING.
KOSTNAD CA 1000 :- :hack:  :up:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
David Mann
Användare

Post by David Mann »

" Det tråkiga med Esprit är att ingångspriset är ganska lågt vilket leder till att många har råd att köpa dem. Att de sedan är skitdyra att serva på verkstad är inget som alla räknar med varför det finns bilar "där ute" som dras med fel som ägarna helt enkelt inte tar sig råd att fixa. "

Jag har aldrig riktigt förstått varför dessa bilar inte är dyrare än de är. Enligt mig är särskilt Giugiaro Espriten en design som kan vara med och fightas med även de "finare" Bertone och Pininfarina bilarna. Det enda svaret kan vara de 4 cylindrarna..
Vilket är lite synd. Åkte med en kompis i hans Turbo en gång och det rörde på sig rätt bra vill jag minnas :lol:
/David
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

fast Espriterna är ju ändå rätt billiga att serva jämfört med andra superbilar.
Mikael, Fisker Karma
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Jodå, i varje fall reservdelsmässigt. Men timkostnaden hos de verkstäder som tar på sig att serva dessa bilar "på riktigt" (alltså inte "Berra-Peckas") har en tendes att vara skyhög. Och rör det sig om tex ett grenrörsbyte på en Esprit Turbo så MÅSTE motorn ur om jobbet ska kunna utföra tillfredställande. Och då blir det många timmar. Det är väl desvärre så att en hel del service-jobb utförs med betydligt högre kvalitet med motorn urplockad. Tittar vi på tex Ferrari så är det närmast en självklarhet att motorn plockas ur vid något mer omfattande service. Självklart blir det kostnader därefter.
Jag har meckat många olika Lotusar och sett en hel del skrämmande slarv som direkt kan relateras till dålig åtkomlighet...

Mvh /Lasse  :wave:

P.S. "Berra-Peckas" är ett fingerat namn och syftar på mindre seriösa meckare som saknar dokumenterat Lotuskunnande och som påstår sig kunna serva våra bilar för små pengar.
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
Post Reply