Remskivelager Lotus Elise/Exige Toyota

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Patriks
Forumberoende

Remskivelager Lotus Elise/Exige Toyota

Post by Patriks »

Läste tråden om Görans olyckliga stopp med sin Evora p g a skuret remskivelager och brusten rem. :cry:

Har själv haft lite symptom från min Elise R -07 av gnisslande olljud från drivremssidan vilka uppstått lite då och då efter aktiv körning på högre varvtal. Hade in bilen till Morgan och Samuel på Bennets för diverse fix och uppgraderingar och där konstaterades att två av remskivelagren var slut, med glapp som följd.

Prisuppgifter hämtades in från England och även från Toyota i Göteborg. Där fanns bara ett alternativ, att köpa hela spännarmen komplett med remskivan för det facila priset av dryga 3 800 kr, till detta kom så den andra skivan, så hela kalaset skulle gå på runt 5 000 SEK exklusive frakt :shock:

Lite surfande ledde då fram till Monkey Wrench Racing i USA. Där fanns spännarhjulet att köpas separat för 18 dollar!! :-D
Drygt 150 SEK jämfört med 3 500... Fick där även tag på den andra skivan, "idler pulley" för 75 USD. Totalt för båda delarna ca 800 SEK. Även med tull och moms tillagt en saftig besparing. Smolket i bägaren var expressfrakten som gick på drygt 1 000 SEK. (Har man mindre bråttom blir det dryga hälften för frakten).
På Monkey Wrench skriver de att det är ett vanligt problem med att spännarskivan blir sliten och ger upphov till gnisslande ljud så hoppas detta tips kan hjälpa någon annan att spara tusenlappar, som man ju kan spendera på nåt roligare.  :beer:

Passade även på att byta vattenpump och drivrem, så nu hoppas vi (Elise och jag) på att slippa remoljudet framöver.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Göran
Svårt Lotus-beroende

Re: Remskivelager Lotus Elise/Exige Toyota

Post by Göran »

Hur långt har din bil gått Patrik? Min har gått 3000 mil nu. Har Toyotas originalmotor samma remskivor? I så fall kanske Lotus inte har insett att de inte håller för sportbilskörning???
Jag vet (som tur är) inte vad min rep. kostade eftersom det gick på garantin.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Patriks
Forumberoende

Re: Remskivelager Lotus Elise/Exige Toyota

Post by Patriks »

Min har gått knappt 40 000 miles.
Ja, det verkar ju som om remskivorna är förslitningsdelar som borde kollas för glapp i lagren med jämna intervall, kanske i samband med den årliga servicen?
Ja, det verkar som om remskivorna på Elise/Exige i vart fall är desamma som på de var på Celican.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply