Elise S1 eller 2

Vill du köpa en Lotus? Du kanske efterlyser bildelar? Lägg då in en annons här.
Post Reply
Jespervejby
Användare
Posts: 4
Joined: Wed 07 Jun, 2017 19:40
Location: Vejbystrand
Contact:

Elise S1 eller 2

Post by Jespervejby »

Hej. Är sugen på att ge mig in in denna del av världen, helst med en S1 eller S2 och med ratten på vänster sida. Tacksam för förslag.
 :wave:
Mvh, Jesper
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Göran »

S1 eller S2? Du kommer att bli helnöjd vilken modell du än väljer! I stort sett alla modifierar sina Eliser på "ett eller många" olika sätt. Att de har körts på bana är oftast inte negativt heller. De är byggda för sån't.
Fina S1:or börjar öka i pris, så en sådan "investering" kan t.o.m. löna sig :)
Alternativ:
- Hoppas på svar här i Forumet (kan gå, men dyker inte upp så frekvent)
- Kolla Blocket ...naturligtvis :)
- Be Bilhallen i Mjölby om hjälp att hitta en bil i Sverige eller utomlands. Dom har erfarenhet och är duktiga. De har dessutom bilar i lager som du kan kika på. http://www.bilhallenmjolby.se/
- Köp en bil i Tyskland (www.mobile.de), där är utbutet betydligt större. Importen är dessutom mycket enklare än vad många tror.
- Många argumenterar att högerstyrt (dvs från UK) är lika bra, men personligen så förstår jag dig om du vill ha vänsterstyrt, speciellt i trafiken.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by pontusfyhr »

Hej Jesper!

Visst var det dig jag träffade på Ljungbyhed?
Oavsett, lycka till i ditt letande och ställ många frågor, det finns mycket kunniga och hjälpsamma typer här  :wave:
Jespervejby
Användare
Posts: 4
Joined: Wed 07 Jun, 2017 19:40
Location: Vejbystrand
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Jespervejby »

Hej Pontus, stämmer att vi träffades om du har den gule? Hoppas det löste sig med högvarvet... ja, det verkar finnas massor med kunskap här så vi hörs nog igen  :up: Tack för trevlig pratstund, trevligt rackarns...
/Jesper
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Cat7even »

Hej S1 här men har kört s2 och det är liten skillnad körmässigt
S2 har bekvämare säten, något mindre skrammel samt en mer modern look än s1ans retro.

Nu vet jag inte hur händig du är.
Men generellt gäller , som med alla bilar, nyare bil färre problem och mindre underhåll.

Högerstyrt eller vänsterstyrt. Min började som högerstyrd men är nu efter förra vinter vänsterstyrd.

Anledning? köra på höger sida är inga som helst problem, däremot att vara passagerare med ovana chaufförer :shock: :banghammer: :mad12: . Det är så lagom kul när mittlinjen passerar rakt under en i passagerarsätet. Men den största anledningen att jag spenderade ett antal veckor i garaget och byggde om den var nog bara eftersom jag kan....

Den svarta vänsterstyrda i Malmö kanske vore något att titta på? Någon här på forumet kanske känner till den?
https://www.blocket.se/malmo/Lotus_Elis ... m?ca=9&w=3
Lycka till med din jakt men KÖP en.
Själv väntade från 1998 då jag såg en på Stockholms bilsalong tills 2010? då jag köpte en. Vid varje körtillfälle så undrar jag varför jag inte köpte en tidigare.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Jespervejby
Användare
Posts: 4
Joined: Wed 07 Jun, 2017 19:40
Location: Vejbystrand
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Jespervejby »

Hej, kul och höra din story. Hur mycket jobb och vad behöver göras om man vill byta från högerstyrt? Kanske kan bli ett alternativ då vänsterstyrt inte växer på trän.. tyvärr..

Ha det!

/Jesper
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Stefan_A »

Finns flera trådar om konvertering här på forumet. Men S1 är enklare än S2, och sena S2 svårare än tidigare S2... Elise-Shop i Holland säljer kit; http://www.elise-shop.com/s1-rhd-lhd-co ... 17_68.html. För S2 hänvisar de till reservdelskatalogen, byt RHD delar till LHD delar... http://www.elise-shop.com/s2-rover-rhd- ... 17_69.html

En aspekt på det där med LHD vs RHD är hur ofta du parkerar i parkeringsgarage där du behöver nyckel/bricka/kod för att komma in och ut. Det blir lite bökigt när man sitter på fel sida. Har testat det omvända i England och den enklaste lösningen är att ha med sig en passagerare. Nackdelen är att det ökar vikten :-D
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Cat7even »

Jespervejby wrote:Hej, kul och höra din story. Hur mycket jobb och vad behöver göras om man vill byta från högerstyrt? Kanske kan bli ett alternativ då vänsterstyrt inte växer på trän.. tyvärr..

Ha det!

/Jesper
Hur mycket jobb?
http://www.nicovanbeelen.nl/elise/lhd/
Ger en bra bilder på vad som behöver göras.
Jag spenderade ca 8 veckor del av kvällar och veckor. när jag antingen blödde :shock: För mycket eller var less så tog jag en paus. Det brukar bli ett eller ett par begagnade ombygnadsset till salu per år.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by lahi »

Har inte hittat mycket info om att konvertera S2. Ser att elise-parts hänvisar till reservdelskatalogen men jag har inte hittat någon tråd där någon bygger om en S2 om dokumenterat det. Ska man köpa alla lhd-delar blir man ju ruinerad... funderar nämligen själv på att konvertera min rhd till lhd.
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Cat7even »

Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Jespervejby
Användare
Posts: 4
Joined: Wed 07 Jun, 2017 19:40
Location: Vejbystrand
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by Jespervejby »

Tjena... nja, ombyggnad blir nog lite för bra för min del... :shock:
Fortsätter och hålla tummen att hitta en lhd till vettiga pengar....  :banana:
pontusfyhr
Stamgäst
Posts: 43
Joined: Tue 24 Feb, 2015 15:32
Contact:

Re: Elise S1 eller 2

Post by pontusfyhr »

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests