Page 1 of 1

SÅLD Lotus Exige S1

Posted: Sun 04 Nov, 2018 20:50
by silke
Fundera på att sälja min Exige då tiden tyvärr inte räcker till just nu och den inte används så som den förtjänar. Har precis ställt av bilen för vintern och tanken är att lägga ut den på annons framåt vårkanten, men tänker att jag ger en heads-up till LCCS medlemmar redan nu ifall någon skulle vara intresserad.

Bilen det handlar om är nummer 84 och såldes ny av Wendels i januari 2001, en av blott två bilar som togs in till Sverige. Totalt tillverkades det 604 bilar varav 192 stycken var vänsterstyrda.

Bilen är i bra skick, helt original, och med full historik sedan bilen var ny. Bilen har gått ca 4550 mil.

Sällsynt tillfälle att komma över denna ovanliga bil med sin näst in till unika svenska bakgrund!

För er som behöver färska upp minnet av Exige S1: https://www.youtube.com/watch?v=8uKj_ABjLis :steer: :-D

Prisidé: 550,000kr

Daniel
0729-669780
aspenberg.daniel@gmail.com

Re: Lotus Exige S1

Posted: Sun 04 Nov, 2018 20:50
by silke
Några bilder till:

Re: Lotus Exige S1

Posted: Tue 06 Nov, 2018 16:38
by oodsell
Hej Daniel, synd att du tänker sälja men det är som du säger en unik bil som förhoppningsvis stannar i Sverige. Med det regnumret så borde ju Svenska Bilsportförbundet köpa den och ha som demobil! Jag ska kolla vad kollegorna i Racingutskottet säger :-D .

Re: Lotus Exige S1

Posted: Wed 07 Nov, 2018 19:55
by silke
oodsell wrote:Hej Daniel, synd att du tänker sälja men det är som du säger en unik bil som förhoppningsvis stannar i Sverige. Med det regnumret så borde ju Svenska Bilsportförbundet köpa den och ha som demobil! Jag ska kolla vad kollegorna i Racingutskottet säger :-D .
Ja, det är verkligen blandade känslor det här med att sälja den. Har gått fram och tillbaka de senaste två åren och funderat. Med flytt till Göteborg, nytt jobb, småbarn samtidigt som man skall försöka få husbygge på plats så har tiden helt enkelt inte räckt till även för Exigen och man har kommit fram till att det enda rationella är att sälja den. Men så fort man bara får syn på bilen eller tar en liten åktur så försvinner de tankarna med ens och man tänker att man kanske bör behålla den trots allt! :steer:

Tycker din idé om SBF och demobil är lysande! :-D Här har de möjlighet att köpa en riktig sportbil med, i deras perspektiv, oslagbart regnummer, den chansen kommer inte ofta. Bara att lägga fram till Racingutskottet!  :beer: :-D

Re: Lotus Exige S1

Posted: Sun 16 Jun, 2019 15:48
by silke
Som ni kanske har sett la jag ut bilen på Blocket för ett tag sedan, https://www.blocket.se/goteborg/Lotus_E ... w=1&last=1, varit en del intresse men inget som lett till affär än så länge.

Sänker nu priset till 490,000kr, blir den inte såld nu får den stanna kvar i garaget till kommande år!

Re: SÅLD Lotus Exige S1

Posted: Wed 28 Aug, 2019 14:49
by silke
Med en tår i ögat fick jag i lördags se min Exige lämna uppfarten för sista gången. Jag tröstar mig med att bilen hamnat i väldigt bra händer hos en riktig Lotusentusiast! Förutom min Exige S1 har han även en Exige S2 racebil och en Evora S i garaget.

Bilen lämnar dessvärre Sverige till förmån för sydliga breddgrader, närmare bestämt Frankrike.

Jag var Lotuslös i två år mellan min Elise 111R och Exige S1an, tror inte jag kommer hålla ut lika länge denna gång...  :wave: Men har lovat mig själv att åtminstone hålla mig borta från köp närmsta halvåret. :-D

Re: SÅLD Lotus Exige S1

Posted: Thu 29 Aug, 2019 22:55
by oodsell
Daniel, jag lyckades ju inte övertyga Svenska Bilsportförbundet att köpa bilen med den registreringsplåten, så det var väl ofrånkomligt att den försvann ut ur landet med våran bananvaluta. Men snart kommer abstinensen sätta in så vi ser fram emot framtida Lotusinnehav! Ett tips, Evora är 2 + 2 sitsig! :-D

Re: SÅLD Lotus Exige S1

Posted: Fri 30 Aug, 2019 19:47
by silke
Synd där med SBF! :-D

Det jag kom underfund med under tiden jag hade Exigen var att jag saknade möjligheten att ta av taket. I övrigt var det en helt underbar bil (om än med en motor med temperament och humörsvängningar :lol: )! Mot bakgrund av detta tror jag inte nästa bil blir en Evora, skulle garanterat tycka om den och dess möjlighet att få med barnen i 2+2 konfiguration, men tror ändå att jag skulle vilja ta av taket från tid till annan.

Mina tankar på vad nästa bil skulle kunna bli skiftar från dag till dag, ena dagen Elise, nästa Exige Roadster, följt av 2-eleven och därefter 3-eleven innan förnuftet bryter in och jag är tillbaka på Elise igen. :-D