Köra trackdays utomlands

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Kontakt:

Köra trackdays utomlands

Inlägg av oodsell » tis 08 dec, 2015 22:19

Jag fick ett mail från vår medlem Hans Weinhöfer, där han ville att vi skulle propagera för att köra trackdays utomlands. Hans har under många år kuskat runt Europas banor med sin Lotus Exige, - de senaste åren med husbil och ett elegant täckt släp. Här kommer hans råd och tips, och han vill gärna ha sällskap.

Att köra trackdays utomlands (av Hans Weinhöfer)

Jag har under många år kört bandagar utomlands med min Lotus Exige. Det är inte så komplicerat och dyrt som många tror, och om någon är sugen att hänga på så kan jag vara guide för de som är nya på området. Alla skall veta att jag gör enbart budget resor vad boende vill säga. Vet också MYCKET VÄL hur och på vilket sätt man skall åka dit osv.

Under 2015 har jag kört Spa 3 gånger och haft min Lotus i England i 5 månader och kört 10 bandagar på enbart bra banor, där Donington var topp. Alla dagar i England i strålande sol, - annat än på Spa….. Nästa år 2016 blir det Spa den 9 och 10 maj (avresa på morgonen dagen efter Lotus Day Knutstorp med LCCS !).

”Klubben” Lotus On Track” http://www.lotus-on-track.com/lotshop/ ordnar ett stort antal banträffar i England och några på kontinenten. Jag tänkte vara med den 21-27 Aug på ”French Frolic” som är bandagar på tre olika banor i södra Frankrike, bl a den fantastiska Paul Richard. Detta blir garanterat en riktig upplevelse!

Kostnader?

Kanske lite tufft att säga att tänker man FÖR MYCKET på kostnader så är inte resor utanför Sverige att rekommendera. Men så mycket kan jag säga att när mina Porsche GT3 vänner betalar ca 25-30.000kr för en två dagars på Spa så klarar jag mig på ca 15.000kr....tror jag. I vart fall klarar jag hotell nätter för ca 500kr natten. Färja frånTrelleborg för ca 2400kr t/r med släp. Det är 85mil från Tyska gränsen och sedan beror ju kostnader alltid på hur mycket man kör. Och om man skall ha släp med, regndäck, mm.

Att bara åka med R däck rekommenderar jag inte, bergen är regniga både där och på Ringen. Kan också säga efter att kört ringen på Turistenfahrt från 1974 och varje år fram till 2000 så rekommenderar jag av 1000 anledningar INTE ringen mer. I så fall på en riktig bokad track-day, men jag tror inte Lotus folket är beredda att betala för sådana dagar. Nästa år höjs också priserna mycket på ringen.

Om det finns någon som är intresserad att köra utomlands så kan de ringa mig. Jag har försökt att övertyga så många från Lotus folket genom åren men aldrig lyckats, så tänkte bara om ni nu är på gång till något utomlands så är det ju synd om någon "försöker uppfinna hjulet en gång till”, när jag ändå har svaren på alla frågor om resor ner dit.

Bästa hälsningar, Hans Weinhöfer, Tel. 0761-303280
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), en Evora -10, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.