Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

Över 200 bilder från resan är utlagda på min hemsida.
Dubai (några offtopic)
Abu Dhabi

Vi kom ner helgen innan loppet och turistade i Dubai. Vi åkte naturligtvis till Dubai Autodrome där det såg dött ut, men grinden var öppen. Efter att ha letat lite hittade vi en säkerhetsvakt och med honom hade vi tur. Han hade troligen inte mycket att göra för han följde med oss och "öppnade dörrar" under några timmar.
Image
Det såg bara dött ut, för på plats var ett Spanskt gäng som hade ett företagsarrangemang. Det lokala telebolaget (etisalat) hade haft en tävling där vinnarna fick åka med i en 3-sitsig F1-bil. Det är ombyggda Jordan-bilar från 2004.
Image
Då de skulle börja köra efter lunch så passade säkerhetsvakten på att visa oss gokartbanorna. I tunneln under banan hängde bilder på förare som varit där, Johnny Herbert, Jean Alesi, Lill-Lövis etc... Man har en inomhusbana (ljuset hann inte tändas ordentligt) för gokart.
Image
Men det finns även en utomhusbana med bro.
Image
Sedan fick vi se glada vinnare få sig en åktur de aldrig kommer att glömma.
Image
Image
Image
När man är i Dubai så är det vanligt med diverse lyxbilar och sportbilar. Vid Mall of the Emirates såg vi några.
Image
En kväll när vi åkte tillbaka från Abu Dhabi så släppte taxin av oss inne i parkeringshuset på köpcentret. Där stod också några bilar, inte varje dag man ser två SLR (en vit och en svart). Där stod även en GT-R och kompisen tittade närmare på den, plötsligt kommer ägaren och öppnar den och ber honom stiga in. Han startade även motorn och sedan log kompisen resten av kvällen.
Image
När vi sedan lämnade köpcentret stod det 4 st Lamborghini-cabbar, lät bra när de drog iväg.
Image

Det kommer mera...
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

Vi tog taxi till Abu Dhabi (ca 12 mil till banan) och det kostade ca 350 SEK enkel. Bensinen kostade för övrigt 3:17 SEK. En av anledningarna till att vi åkte hit var Ferrariworld då kompisen är stor Ferrari-fan, tyvärr så blev det inte färdigt i tid, så vi får väl åka hit igen...
Image
På torsdagen fick vi gå in i depån och fick se depåutfarten på nära håll (som går under banan).
Image
I första depåboxen såg vi Barrichello och han vände sig mot mopeden nar jag tog bild. >:)
Image
Detta "bio-räser-bränsle" äter Toyota-motorerna.
Image
Toyota-mekanikerna höllt på med verktygsvård.
Image
Renault:s garage var stängda större delarna av dagerna så man undrar hur det står till med dem...
Image
Det var lång kö till att få autografer så jag hoppade över det...
Image
Några passade på att sitta i pole position.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

För att det inte skall vara allt för tråkigt är det annat på banan mellan F1:en.
Porsche Mobil1 Supercup har varit ett av dessa under de 11 lopp jag besökt (inställt en gång på grund av att Michelin inte kunde leverara däck). Det är snabba bilar och goda förare.
Image
Image
Image
Här var det också Chevrolet Supercar Middle East, med V8:or på över 6 liter. Förarna var inte lika bra och bilarna ganska långsamma, men de var en del bredsladdar som gjorde det värt att titta på.
Image
Image
Image
Sedan var det GP2 Asia där det bland annat fanns en Svensk förare. Marcus Ericsson körde stabilt och fort, men var dock inte uppe i toppen. GP2 brukar vara mycket underhållande att se då det är unga och hungriga förare.
Image
Image
Image
Arberna visade lite av sin kultur genom att bjuda på Arabiskt the och kaffe i avslappnande atmosfär. Det fann massor med frivilliga Araber som gick runt och hjälpte folk, vilket är en stor kontrast mot det arroganta franska vi brukar möte i Belgien.
Image
Att vara i ett arabiskt land innebär också lite problem med spriten. Det dröjde ända in på lördagseftermiddagen innan öltältet öppnade (vi var hängde på låset när de öppnade).
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

Våra platser var strax före första kurvan och det var inte de bästa platserna. Det var i mitt i solen och eftersom det är lite folk (förutom under F1-loppet) så var vi i skugga så mycket vi kunde. När vi åkte hem på kvällarna stod taxins temperturmätare på 30 grader.
Image
Eftersom mycket skedde i skymning/mörker blev det svårt att fånga bilarna med skärpa. Då får man försöka sig på lite andra foto. Här får Jarno Trulli reda på att han kört 2 varv.
Image
Någon gång lyckades jag dock få till ett bra foto, men det var först nu jag såg att Ferrari ändrat bilen bakom "airboxen", luftutsläpp?
Image
Eftersom det var sista loppet så var det även dags för "end-of-season-fotot".
Image
Och direkt efter det så var det förarparaden runt banan på lastbilsflak.
Image
Dags för upvärmningsvarv.
Image
Första kurvan är alltid trång.
Image
Stämningsbilder.
Image
Image
Image
Image
Här får vinnare Vettel ta emot gratulationer från teamet.
Image
Därefter åkte vi till Dubai och tog nattflyget hem.
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by STELL »

. :up:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Finn
Forumveteran
Posts: 438
Joined: Sat 07 Oct, 2006 16:12
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Finn »

Nille, du får det verkligen att framstå som om man missat allt.... :winking:
Lyllans dig med alla dessa upplevelser.  :up:
Last edited by Finn on Sun 08 Nov, 2009 20:26, edited 1 time in total.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

Finn wrote:Nille, du får det verlig att framstå som om man missat allt.... :winking:
Lyllans dig med alla dessa upplevelser.  :up:
Det jag missar i upplevelser tar jag igen på andra. :lol:
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Rickard »

Det verkar vara en grymt häftig bana, funderar på att se detta lopp eller Singapore nästa år.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

Fina bilder! Skall se om jag kan få upp några bilder med så småningom, var mestadels en kompis som fick agera fotograf och har inte fått de bilderna ännu. Var bland annat en bra bild på oss två när vi pratar i skidbacken.

Synd med platserna, måste varit olidligt varmt i solen. Våra platser låg i skuggan och vi tyckte att det var varmt! Vi hade riktigt bra platser faktiskt, längst upp på "Support pit building grandstands". Vi såg allt som hände mellan West Grandstand ända bort tills bilarna körde under hotellet. Gav en riktigt bra överblick och skoj att kunna följa positionsfighter under flera kurvor. Kan definitivt rekommendera den läktaren!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by Nillet »

silke wrote:Fina bilder! Skall se om jag kan få upp några bilder med så småningom, var mestadels en kompis som fick agera fotograf och har inte fått de bilderna ännu. Var bland annat en bra bild på oss två när vi pratar i skidbacken.

Synd med platserna, måste varit olidligt varmt i solen. Våra platser låg i skuggan och vi tyckte att det var varmt! Vi hade riktigt bra platser faktiskt, längst upp på "Support pit building grandstands". Vi såg allt som hände mellan West Grandstand ända bort tills bilarna körde under hotellet. Gav en riktigt bra överblick och skoj att kunna följa positionsfighter under flera kurvor. Kan definitivt rekommendera den läktaren!
Håller med om läktaren, det är dessutom en billigare plats.  :up:
Var blev ni av?
Jag gjorde mina två åk och sedan väntade jag i botten på backen för att fota er...

Vi träffades i skidbacken av alla ställen. :rolleyes07:
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

Nillet wrote:Håller med om läktaren, det är dessutom en billigare plats.  :up:
Var blev ni av?
Jag gjorde mina två åk och sedan väntade jag i botten på backen för att fota er...

Vi träffades i skidbacken av alla ställen. :rolleyes07:
Då vi bara hade att dela på ett par handskar så blev det lite kallt om fingrarna så vi stannade till på kaféet mitt i backen för att värma oss och ta en kaffe. Hoppas du inte stod kvar och väntade på oss för länge...

Väldigt mycket svenskar i backen så det kanske inte var så konstigt att det var just där vi träffades i alla fall! :-D
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

Här kommer några av mina bilder från vår resa till Abu Dhabi och Dubai. På måndagen veckan innan loppet så tänkte vi passa på att besöka shejkens palats i Abu Dhabi. Förutom shejkens bostad så är det även ett lyxhotell. Förövrigt hotellet som alla förare bodde på, de skulle dock inte anlända förrän på onsdagen. Hur som helst så fick vi oss en positiv överraskning när vi kom dit, alldeles innanför entrén stod inte mindre än 12 stycken gamla formel 1 och grand prix bilar! Frågan är om man någonsin kommer få chansen att komma så nära dessa rariteter igen? Dessutom var det nästintill folktomt så man kunde i lugn och ro gå runt och beundra bilarna på nära håll!

En liten skojig sak som jag la märke till var pedalstället på de lite äldre bilarna. Inte sällan så satt pedalerna på var sin sida av kardanen, med kopplingen på vänster sida och broms och gas på höger sida! Snacka om bredbent körstil!
Attachments
IMG_1559.JPG
IMG_1559.JPG (191.79 KiB) Viewed 19217 times
IMG_1560.JPG
IMG_1560.JPG (195.48 KiB) Viewed 19249 times
IMG_1562.JPG
IMG_1562.JPG (197.31 KiB) Viewed 19195 times
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

Här kommer fler bilder på en mängd godbitar! Skoj att få se Bugatti, Mercedes silverpil och Auto Unions Type C!
Attachments
IMG_1569.JPG
IMG_1569.JPG (197.01 KiB) Viewed 19211 times
IMG_1573.JPG
IMG_1573.JPG (193.75 KiB) Viewed 19118 times
IMG_1574.JPG
IMG_1574.JPG (196.72 KiB) Viewed 19100 times
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

På andra bilden ser ni Nillet och mig diskutera hur vi skall göra för att finslipa slalomtekniken! :-D

Finns många fina bilar därnere som sagt.. Inte ofta man ser två stycken Rolls-Royce parkerade bredvid varandra..
Attachments
IMG_1577.JPG
IMG_1577.JPG (192.11 KiB) Viewed 19143 times
IMG_1652.JPG
IMG_1652.JPG (192.74 KiB) Viewed 19142 times
IMG_1711.JPG
IMG_1711.JPG (199.28 KiB) Viewed 19161 times
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bilder från Dubai Autodrome och Abu Dhabi F1

Post by silke »

Vi hann även med en liten ökentur, givetvis i en Land Cruiser! Fick en galen arab till chaufför som visste hur han skulle ta sig an sanddynorna! Men det är klart har man kört i öknen varje dag i fem år så borde man ju lära sig nåt... Jag skulle garanterat ha behövt bärgning efter första sanddynan..

Inne i Abu Dhabi fanns även ett Formel 1 village där man i Ferraris tält kunde få testa att köra banan i en simulator. Det fanns även möjlighet att testa att byta däck på en F1a! Vårt team där jag ansvarade för att sätta på det nya däcket (totalt tre personer, en sköter mutterdragaren, en tar bort gamla däcket och en sätter på nya däcket) förblev obesegrade med en bästa tid på 2,75 sekunder! Det som jag reagerade mest på var hur lätt hjulet var! Visst förstod jag att det skulle vara lätt, men såhär lätt. Har svårt för att fatta hur det är möjligt.
Attachments
IMG_1765.JPG
IMG_1765.JPG (193.56 KiB) Viewed 19285 times
PICT0480.JPG
PICT0480.JPG (162.85 KiB) Viewed 19158 times
PICT0485.JPG
PICT0485.JPG (170.48 KiB) Viewed 19155 times
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests