Ny på forumet!

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
Post Reply
dörrhunden
Användare
Posts: 10
Joined: Mon 08 Jun, 2009 21:27
Location: Karlskoga
Contact:

Ny på forumet!

Post by dörrhunden »

Hej!

Per heter jag och jag borde ha egentligen presenterat mig på "side-seat driver"-avdelningen eftersom det egentligen är min fru som har en Lotus. För att göra en kort historia kortare så kom hon hem en dag och sade att hon ville ha en cabriolet. Och jag svarade som jag brukar: "Ja min lilla duva, du ska få som du vill", och 4 dagar senare hade hon en Lotus. Ja, ungefär så gick det till i alla fall =)
(Tyckte det var lika bra att ta tag i det direkt; om hon hade valt bil själv, vem vet vad hon hade kunnat fastna för? Att det blev en Lotus är f.ö. lite slumpartat, det kunde lika gärna blivit en Speedster)
Per, Karlskoga

Lotus Elise S2
Opel Astra 1.7 CDti
SAAB 96 -66
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Ny på forumet!

Post by Lasse H »

Per !

Välkommen till klubben och till forumet.  :wave:
Detta gäller självklart både dig och din "lilla duva".
Även om det bara var en ren tillfällighet att den
önskade cabrioleten blev en Elise, så är jag helt
säker på att det blev det bästa valet !
Sen ser det av din avatar ut som om ni bor nära
en av landets absolut bästa räserbanor. Tror att
just Gelleråsen är på delad förstaplats i min egen
rankinglista. Har bott i Karlskoga för många år sedan.
På den tiden kunde man hyra nyckeln till banan av
Eje Elghs pappa nere på Shellmacken. Det kostade
75:- för en hel dag !!! Visst var det bättre förr ?
Hur som helst så är det enligt min uppfattning rent
resursslöseri att äga en Elise men ej köra på bana.

Lycka till med bilinnehavet !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
dörrhunden
Användare
Posts: 10
Joined: Mon 08 Jun, 2009 21:27
Location: Karlskoga
Contact:

Re: Ny på forumet!

Post by dörrhunden »

Ja det var nog bättre förr! Verkar vara svårt att komma ut på Gelleråsen idag med något större än en sopkvast ifall man inte har förarlicens. Ja, även sopkvasten kräver ju sin licens, men funktionärslicens har jag i alla fall. ( Så om någon körde Velodromloppet i helgen; jag var också där, med en sopkvast i handen och brandsläckaren i högsta högg, längst ute i en av kurvorna) Förarlicenskurserna däremot har jag missat tre år i rad nu.

Vad gäller valet av bil, tycker jag nog inte att valet av *antingen* Elise eller Opel Speedster var så svårt däremot. S2000 var lite för lik min gamla Alfa GTV för att motivera prisskillnaden, Boxster är säkert fina bilar, men nja... Miata får jag överhuvudtaget inte plats i. SLK/Crossfire och 350Z framstod helt enkelt som sämre bilar än S2000 och Boxster, så de åkte ut på ett tidigare stadium.

Visst borde jag lära mig köra på bana någon gång, men jag tycker det funkar bra att ha Lotus Elise som långfärdsbil. Tillräckligt rymlig, tillräckligt bekväm och man blir glad av den, vad mer kan man begära?
Per, Karlskoga

Lotus Elise S2
Opel Astra 1.7 CDti
SAAB 96 -66
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Ny på forumet!

Post by Lasse H »

Hej !

Licenskurserna är ju ett utmärkt sätt att
få tillfälle att köra på bana. Det är ju i och för
sig inte en aktivitet som passar alla (?), men
man bör väl åtminstone ha provat. Sen har du
ju en mängd fina vägar runt K-skoga som är
som gjorda för en sportbil. Se upp för älgarna, bara !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Ny på forumet!

Post by oodsell »

Jag kan också rekommendera att du provar din Elise på bana. Det lär dig att utnyttja bilens resurser och begränsningar, och kör man med huvudet så är det mindre risk för skador på bilen än när man kör på vägen. Jag var på Lotusklubbens banmöte på Knutstorp i början av maj och tillryggalade åtskilliga varv runt banan utan en skråma på bilen. När jag sedan åkte hem hoppade en hare upp på motorvägen, så att fronten sprack och ett dimljus lossnade. Det får bli vinterarbete.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests