Exige S V6

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
BosseD
Användare
Posts: 4
Joined: Tue 27 Mar, 2018 20:48
Location: Hjärup
Contact:

Exige S V6

Post by BosseD »

Hej, jag är ny både i Lotusklubben och på forumet. Har precis hämtat min Exige S årmodell 2014 i Borås och kan konstatera att nya däck är en bra idé. Är det någon som vet om det fungerar bra med Michelin Pilot Cup 2 på den här modellen och om det går att montera en storlek bredare fram, 215 istället för 205? Vad jag kan se på Michelins hemsida finns inte Cup 2 i bredden 205. Tacksam för alla tips och svar :-D
Bo Dilton
Lotus Exige 350 S -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Exige S V6

Post by Freddy »

Hej och välkommen till Lotus gemenskapen  :wave:

Låter som du köpte den silverfärgade Exige som finns/fanns på Nordskogsbil. De är ju kunniga inom Lotus så de borde kunna svara på frågan om däcken men man brukar kunna gå upp en storlek i bredd på samma fälg.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
BosseD
Användare
Posts: 4
Joined: Tue 27 Mar, 2018 20:48
Location: Hjärup
Contact:

Re: Exige S V6

Post by BosseD »

Tack, det känns kul att få bli en del av Lotusklubben. Det är mycket riktigt den silverfärgade Exige som stod på Nordskogs bil som jag har köpt. Givetvis bör man kunna konsultera grabbarna på Nordskogs bil om däckstorlekar mm. Det ska bli intressant att köra Lotus efter åtta år med en Audi TT RS.
Bo Dilton
Lotus Exige 350 S -14
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Exige S V6

Post by mjohannssen »

Välkommen! Din bil har jag blocket surfat på många gånger :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Exige S V6

Post by Stefan_A »

BosseD wrote:Hej, jag är ny både i Lotusklubben och på forumet. Har precis hämtat min Exige S årmodell 2014 i Borås och kan konstatera att nya däck är en bra idé. Är det någon som vet om det fungerar bra med Michelin Pilot Cup 2 på den här modellen och om det går att montera en storlek bredare fram, 215 istället för 205? Vad jag kan se på Michelins hemsida finns inte Cup 2 i bredden 205. Tacksam för alla tips och svar :-D
I Lotus Cup kör de med 215/40-17 Avon ZZR fram. Blir en liten skillnad i rulldiameter jmf original dock. Jag har kört både landsväg och bana med Cup 2 (18") på min Evora och är mycket nöjd med dem. Fördelen med Michelin är att de är lätta att få tag på jmf Avon. Går även bra att köra med Cup 2 när det regnar (nåja, viss försiktighet anbefalles). Körde med Cup 2 till och från England i samband med jubileumsresan 2016. Prova, jag tror inte du blir besviken.

Som gatdäck använder jag Michelin PSS (19/20"). Klart prisvärde, i synnerhet om man jämför med original Pirelli PZero Corsa.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
BosseD
Användare
Posts: 4
Joined: Tue 27 Mar, 2018 20:48
Location: Hjärup
Contact:

Re: Exige S V6

Post by BosseD »

Stefan_A wrote:
BosseD wrote:Hej, jag är ny både i Lotusklubben och på forumet. Har precis hämtat min Exige S årmodell 2014 i Borås och kan konstatera att nya däck är en bra idé. Är det någon som vet om det fungerar bra med Michelin Pilot Cup 2 på den här modellen och om det går att montera en storlek bredare fram, 215 istället för 205? Vad jag kan se på Michelins hemsida finns inte Cup 2 i bredden 205. Tacksam för alla tips och svar :-D
I Lotus Cup kör de med 215/40-17 Avon ZZR fram. Blir en liten skillnad i rulldiameter jmf original dock. Jag har kört både landsväg och bana med Cup 2 (18") på min Evora och är mycket nöjd med dem. Fördelen med Michelin är att de är lätta att få tag på jmf Avon. Går även bra att köra med Cup 2 när det regnar (nåja, viss försiktighet anbefalles). Körde med Cup 2 till och från England i samband med jubileumsresan 2016. Prova, jag tror inte du blir besviken.

Som gatdäck använder jag Michelin PSS (19/20"). Klart prisvärde, i synnerhet om man jämför med original Pirelli PZero Corsa.
Tack för för informationen. Jag läste om Lotus Cup på en engelsk sida, men var osäker på om det är någon skillnad på deras cupbilar och min gatreggade bil. Jag har pratat med Lotus i Borås och en handfull däckhandlare, men har fått samma svar av samtliga, dvs prova om de får plats. En del har påpekat att det kan bli lite trassel med ABS när det blir skillnad på rulldiametern mellan fram och bakhjulen. Jag får helt enkelt testa :-D
Bo Dilton
Lotus Exige 350 S -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Exige S V6

Post by Stefan_A »

Lite intressant det där med profilen. Som jag skrev kör de med 40-profil på Avondäcken. Men om du beställer en 380 med Cup 2 får du 45-profil. Hittade bland annat detta på TLF (saxat från https://www.thelotusforums.com/forums/t ... pressures/);
Type Michelin® Pilot® Sport Cup 2

Size - Front 215/45 R17 - 91Y

- Rear 265/35 R18 - 97Y

Tyre Pressure (cold)

Manual & Automatic Vehicles

- Front 2.0 bar (29 lb/in²)

- Rear 2.2 bar (32 lb/in²)
Vidare så säljer den tyska Lotustrimmarfirman KomoTec Cup 2, då med 45-profil: https://komo-tec.com/Shop/en/Exige/MK3- ... -S-V6.html

Värt att notera kommentaren "Attention: You must check at every car individualy if it is enough space!" :-D
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
BosseD
Användare
Posts: 4
Joined: Tue 27 Mar, 2018 20:48
Location: Hjärup
Contact:

Re: Exige S V6

Post by BosseD »

Det verkar som man får prova och hoppas på det bästa. Tack för all input :-D
Bo Dilton
Lotus Exige 350 S -14
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests