Elise S1, 2000

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Uboivie
Stamgäst
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 11:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Elise S1, 2000

Inläggav Uboivie » mån 16 okt, 2017 17:20

Kom hem häromdam från en shoppingresa på 170 mil till Holland efter att ha letat någon månad. Responsen på köpesannonsen här på forumet var klent. Fick dock ett mycket bra erbjudande på en svensk S1:a, men av någon anledning tackade vi nej, trots att vi knappast kunde hitta en mer prisvärd bil utomlands. Vi, ja det är jag och brorsan som köper den tillsammans.

Jag gav mig av ner till kontinenten efter en månads svårt mobile- och autoscout24-beroende. Det fanns ett tiotal intressanta objekt i Italien, Tyskland, Frankrike, Österrrike, Belgien och Holland. Skickade massor av mejl till olika ägare (google translate är ovärderligt) och fick svar av de flesta. Till sist kom vi fram till fyra intressanta bilar inom ett begränsat område med Holland som bas, alla vänsterstyrda S1:or med olika mil på mätarna.

Av de fyra bilarna var det inte förhandsfavoriten vi fastnade för, som var en silverfärgad lågmilare på 1900 mil i Belgien, en -00:a den också. Den bilen, som var den första jag kollade på, var i nyskick utvändigt, men mekaniskt märktes det att den stått stilla. Det skramlade och smällde från hjulupphängningar och transmission mer än vad som är vanligt även för en S1. Originaldäcken, som knappt var slitna, hade också blivit stenhårda och hala.
liege.jpg
liege.jpg (117.18 KiB) Visad 1897 gånger


Silverfärgad S1 2000 i Liege, Belgien.

Det andra objektet var en tidig mörkgrå -98:a med MMC-bromsar. Den var konverterad från RHD, omlackerad och med ny alcantara-inredning. Bilen hade tidigare använts som showcase av en biltillbehörsfirma och var omlackerad med hade blanksvarta AWI-fälgar. Extra grovt avgas och hurricane-induktion, ja det lät brutalt redan på tomgång. Det hade dock blivit svårt med bulllergränsen på bana... Bilen gick också riktigt bra. Men det fanns ingen servicedokumentation och ägaren visste inte riktigt heller vad som gjorts med motorn mer än ”något trimchip”, så vi vågade inte slå till. Bra pris var det också, förmodligen är den ett kap för någon annan.

Nästa bil som inspekterades, den tredje, blev den vi köpte, en titangrå - 00:a, med två tidigare ägare, 6500 mil, original LHD och oskruvad. Ägaren var i Schweiz och kunde inte vara med, men bilen visades av en kompis hos dennes exklusiva bilfirma Robben Rosmalen i orten Vught (i hallen fanns Audi R8 GT, RS6, Maserati Gran Sport, Porsche 997 cab mm). Bilen, som jag fick prova på egen hand, var tajt och mer fri från oljud än de andra provkörda. En liten glafiberskada framför vänster hjulhus, som ägaren varid tydlig med redan i mejlväxlingen, var det enda på minuskontot.

Fjärde bilen på listan fanns hos Van der Kooi sportscars i Houten; en metallicröd -98:a, seriöst trimmad till 180 HK. Men den bilen var för sliten för att vara intressant, och det kändes fel att ens provköra, det var helt klart ingen välskött bil. Istället fick jag en visning av faciliteterna och bilarna på verkstaden. Där fanns de senaste Evororna, Exigerna, 3-eleven osv. I verkstaden fanns ytterligare ett fyrtiotal bilar med ett flertal gammel-Elaner, varav någon 26R, Europor, sjuor mfl, så det var på andra sätt ett kul besök.
ärg.jpg
ärg.jpg (126.07 KiB) Visad 1897 gånger

Inte jättefina hjulupphängningar på en S1:a -98 hos generalagenten för Lotus i Holland.

Efter detta stod det klart att det var den titanfärgade 00-an vi ville ha. När säljaren, som i tidigare mejl förklarade sig ointresserad av prut, ändå gick med på ett lägre bud var affären klar. Återlämning av hyrbil och tågresa till den lilla bilhallen där export-exercisen klarades av och nycklarna + exportskyltar lämnades över. Överföringen av pengarna via internetbanken och införskaffande av importförsäkring tog bara en timme.

Lagom tills det var dags att köra hem kom såklart de första regndropparna. Man blev lite orolig för om ventilationen kunde hålla rutorna imfria. Men det visade sig funka utmärkt, trots regn hela vägen genom Holland och Tyskland. I affären ingick ett par interkom-lurar. Undrar vad de skulle vara bra för?Allvarligt talat, utan dessa ”hörselkåpor” hade jag nog fått hörselskador, ljudkomfort/isolering saknas helt. Så länge jag höll mig till några ”sweet spots” vid knappt 120 km/h eller drygt 140 km/h lät det anständigt med kåporna på. Min plan var annars att köpa ett par NC-hörlurar vid första bästa elektronikvaruhus, men det behövde jag alltså inte längre.

Om hemfärden kan man säga att det var regnigt och mörkt hela vägen till Danmark - jag körde på natten för att slippa köerna. Man kan också säga att Nederländerna är trafikstockningarnas förlovade land. Trafikmängden är brutal, trots att det är motorvägar överallt, och köer kan uppstå när som helst. Hur står de ut?

Jag kom hem utan att något gick sönder - en glad överraskning för mig som har en gammel-Lotus och som är van att sitta på nålar inför nya fel. Förutom avsaknad av ljudisolering är annars Elisen en prima långfärdsbil. Det rymms mer i bagaget där bak än vad man kan tro, Och stolarna funkade utmärkt i 170 mil. För mig som är 1.85 är det som att sitta i en Lamino-fåtölj. Visst, man måste ha händerna på ratten hela tiden, men det är ju bara självklart med en styrning utan dödläge (jag är också van från gammel-Elanen, som även den har ”telepatisk” styrning). En annan grej är att det inte finns någon massa som skjuter på bilen vid gasavdrag eller som bromsar vid acceleration, bilen är så lätt. I praktiken kan man reglera farten enbart med gaspedalen så länge trafiken flyter på, man behöver varken bromsa eller växla, som att köra radiobil.

Här hemma ska vi prata ihop oss om vad vi önskar för uppdateringar på bilen. Rimstock-fälgarna kanske man skulle byta till några roligare? Och är inte avgassystemet lite tyst, även om det är ett sportavgas? Men motorn får nog vara för ett tag, den drar på fint som den är. Kanske börjar det också bli dags att byta ut original dämparna? osv osv...

Kul att köra bilen är det hursomhelst, den är verkligen kompromisslös. För mig är också designen på Elise otroligt lyckad, särskilt S1 med en hel del retrovibbar. Utsikten framåt mellan flyglarna får en att tro att man sitter i en Lola T70. Jag är också helt säker på att det är en väldigt bra investering, ungefär en miljon gånger roligare än att ha pengarna på banken. Priserna på fina S1:or har börjat stiga rejält...
Bilagor
lotusbak.jpg
lotusbak.jpg (133.48 KiB) Visad 1897 gånger
Ulf Boivie
________________
Lotus Elan +2 130/5, 1974, Lotus Elise S1 2000

Användarvisningsbild
pks
Stamgäst
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 14 maj, 2017 20:40
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav pks » mån 16 okt, 2017 18:48

Kul med en S1! Ser jättefin ut! Om du vill känna dig som Jim Clark är Lotusklubbens bandagar ett måste! :steer:
Opel Speedster #2930

mjohannssen
Stamgäst
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 25 jul, 2017 09:26
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav mjohannssen » mån 16 okt, 2017 19:28

Tack för rolig läsning av köp/rese berättelsen

Grattis till bilen, den ser jättefin ut. :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99

Uboivie
Stamgäst
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 11:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav Uboivie » tis 17 okt, 2017 16:37

Tack för tillropen!

Jag hittade en liten strömbrytare under cigaretttändaren. Den hade förra ägaren aldrig sett! Någon som vet vad det kan vara?
IMG_20171015_161355.jpg
Ulf Boivie
________________
Lotus Elan +2 130/5, 1974, Lotus Elise S1 2000

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1167
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav oodsell » tis 17 okt, 2017 19:59

Grattis Ulf till den nya Elisen, - rätt färg till och med! Det låter som ett bra köp, och som du säger så är det nog en ganska säker investering. Om du undrar vilka uppdateringar du kan göra så kan du läsa om min S1:a på hemsidans Galleri. Det ena ger det andra så att säga..... Den extra strömbrytaren känner jag inte igen så den är nog eftermonterad för något. Kanske stöldskydd eller?
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1167
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav oodsell » tis 17 okt, 2017 20:42

Grattis igen hälsar två kusiner. Lars Olssons 98:a med blå suflett och min 00:a med röd suflett.
S1-or - kopia.jpg
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

Användarvisningsbild
Jocke_D
Stamgäst
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 08:41
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav Jocke_D » ons 18 okt, 2017 07:08

Uboivie skrev:Tack för tillropen!

Jag hittade en liten strömbrytare under cigaretttändaren. Den hade förra ägaren aldrig sett! Någon som vet vad det kan vara?


Grattis !
Riktigt seriös köpresa får man säga, jag hade nog köpt den första rakt av :)

Till knappen - kul !
Jag gissar på strömbrytare till cigguttaget eller kanske stolsvärme. Du måste lista ut vad det är :)
Speedster - kompressor mm

Uboivie
Stamgäst
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 31 okt, 2010 11:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav Uboivie » ons 18 okt, 2017 11:46

Olle, snygga bilar, snygga Victory- och Rota-fälgar och mycket snygga blåa och vinröda sufletter. Jag ser att ni har olika färgade lampglas (jag har likadana som Elisen från -98). Antar att du har originalen på din -00:a och att mina är bytta någon gång?

Jocke _D, nä någon stolsvärme finns inte på Elisen. Ska kolla om det kanske är för manuell styrning av motorfläkten.
Ulf Boivie
________________
Lotus Elan +2 130/5, 1974, Lotus Elise S1 2000

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1167
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Elise S1, 2000

Inläggav oodsell » tor 19 okt, 2017 17:34

När det gäller blinkersglasen så är det som du säger. De var orange i original. Man kan också se skillnad på Lars bil som är original höjd och min som är sänkt till markfrigång 110 mm fram och 120 mm bak.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.


Återgå till "Våra bilar"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst