Lotus Elise 111s 1999

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
lahi
Forumberoende
Posts: 247
Joined: Tue 29 Sep, 2009 12:43
Location: Laholm
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by lahi »

Cat7even wrote:Nu är det en rover shoppingbilsmotor men
Roger på Sabreheads svär att Fuchs helsyntet är mycket bra. Jag använder den sedan ett oljebyte tillbaka och kan inte klaga på något.
använde Castrol edge tidigare.

PS låter kul med Spa :shock:
Biltemas oljor har jag inte använt sedan en incident för tio-15 år sedan när oljan blev som vatten efter 30 mil..... :evilgrin22:
Vilken Fuchs-olja kör du med då? Hittar massor :rolleyes07:

Ajfan, låter lite obehagligt med din incident :yikes:
//Lars Dahlstedt
På landet utanför Laholm

Lotus Elise S2 -01
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Hej,

Jag har läst flera av engelsmännen som förordar:
https://www.opieoils.co.uk/p-68898-fuch ... e-oil.aspx
Fuchs Titan Race Pro S 10W-50 (road use) or 10W-60 (track)
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Mange249 »

Jag fick rådet att inte använda helsyntet i min K-series Elise s2, utan nöja mig med halvsyntet. Detta beroende på att lyftarna inte ansågs gilla helsyntet.

Nu har jag inte kikat på det själv, men det verkar finnas skilda meningar i alla fall:)

Jag kör på Biltema i bruksbilarna med låg belastning, men kör på finare olja i de trimmade busbilarna där man tänjer lite på gränserna.

Min bild är att klassningen inte säger allt, utan man får det man betalar för i viss mån. Additiv förbättras ständigt och i exvis Biltemas oljor får man sannolikt lite enklare recept som duger till det allra flesta applikationer.

I exempelvis racing eller enduro märks skillnaderna ofta lite tydligare. En endurohoj lever ett hårt liv och när motorn går hårt, helt inpackad i lera stiger ofta tempen utanför specade intervall och de bra oljorna ger då fortfarande lite smörjning när de billigare börjar ge upp.

Motul är några som satsar hårt på den kategorin.

Köper man sedan märkesoljorna på mapodo.de eller tom. Skruvat.se blir skillnaden mot Biltema rätt liten.

Oljefilter är däremot något jag inte köper på Biltema efter lite historier för länge sedan. Kanske bara är flum, men för 50kr extra känns det bättre med exvis Mahle.

Är det någon som har stenkoll på vilken olja som rekommenderas för K-series VVC?
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Jag nyttjar också Biltemas olja i min pendlarbil, som rullar rätt mycket, och det har aldrig varit något konstigt med den,
skippar dock deras filter helt. Biltemas olja filter skulle dock aldrig hamna i någon entusiastbil.
Just nu lutar det åt att jag beställer mig lite Fuchs Titan...10w-60 olja.

Idag hämtade jag ett hårt paket på posten - tomten kom sent i år :shock:
Nitrons.jpeg
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Cat7even »

lahi wrote:
Cat7even wrote:Nu är det en rover shoppingbilsmotor men
Roger på Sabreheads svär att Fuchs helsyntet är mycket bra. Jag använder den sedan ett oljebyte tillbaka och kan inte klaga på något.
använde Castrol edge tidigare.

PS låter kul med Spa :shock:
Biltemas oljor har jag inte använt sedan en incident för tio-15 år sedan när oljan blev som vatten efter 30 mil..... :evilgrin22:
Vilken Fuchs-olja kör du med då? Hittar massor :rolleyes07:

Ajfan, låter lite obehagligt med din incident :yikes:
Läånge sedan och en gammal Marcos men läskigt var det
Använder https://www.opieoils.co.uk/p-68897-fuch ... e-oil.aspx
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MickeJ
Användare
Posts: 8
Joined: Mon 08 Aug, 2016 08:18
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by MickeJ »

felpost
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Äntligen har jag varit ute och kört årets första tur. Var det skoj - att det var!!!
2018 är igång.jpg
2018 är igång.jpg (135.55 KiB) Viewed 18613 times
Jag började med att byta belägg, bort med de gamla green stuff beläggen och på med de nya Ferodo
banåka beläggen. Det gjorde en rejäl skillnad i framförallt känsla och även ett bättre bett.
beläggbyte.jpg
beläggbyte.jpg (124.29 KiB) Viewed 18613 times
Imorgon efter jobbet bär det av till bilprovningen för fösta gången med en Elise. Två saker blir spännande,
avgasvärden och hur bes. man skall komma i och ur bilen :shock:

och så sist men inte minst måste jag kommaihåg att beställa en liten registrerinsskylt...
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Då var bilprovningen avklarad och säsongen står inför dörren. Skönt och det skall bli riktigt skoj.
bilprovningen.jpg
bilprovningen.jpg (98.44 KiB) Viewed 18583 times
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Härliga tider, då är säsongen igång.
knutstorp 2018.jpg
knutstorp 2018.jpg (146.89 KiB) Viewed 18427 times
Jag var ner till Knutstorp i helgen med LCCS, en riktig höjdare. Första gången på den banan, men garanterat inte sista.
Arrangemanget var mycket bra. Ordning, reda och mycket körtid. Det blev totalt en helg med ca 140 mils Elise körning. Skoj :-D

Idag, nu på morgonen monterade jag stötdämpare. Fick äntligen på Nitron dämparna jag köpte i vintras.
Nu återstår bara resten, ställa höjden och hjulinställningar.
monterat bak.jpg
monterat bak.jpg (126.18 KiB) Viewed 18427 times
monterat fram.jpg
monterat fram.jpg (115.48 KiB) Viewed 18427 times
Rikgtigt vackert väder i Strägnäs idag, så då måste jag ut på en tur :steer:
Last edited by mjohannssen on Mon 07 May, 2018 18:16, edited 1 time in total.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Jota 5084
Användare
Posts: 10
Joined: Fri 17 Oct, 2008 08:06
Location: Kållered
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by Jota 5084 »

mjohannssen wrote:Sådär ja, nu är även nya ratten på plats. Gör rätt stor skillnad för benutrymmet. Jag kan åka längre
fram med stolen utan att benen slår i ratten.
20170930_153957_resized.jpg
Hade även en "snap off" liggandes som kom till användning. Nu slipper jag köra tillbaka stolen
när jag skall i och ur bilen :-D
Trivs du med OMP ratten? Jag funderar på samma ratt och med en "snap off" också, behövde du köpa ett ratt nav, var köpte du det i så fall?
Med vänliga hälsningar, Eric

Elise S1
Esprit S4
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Jota 5084 wrote:
mjohannssen wrote:Sådär ja, nu är även nya ratten på plats. Gör rätt stor skillnad för benutrymmet. Jag kan åka längre
fram med stolen utan att benen slår i ratten.
20170930_153957_resized.jpg
Hade även en "snap off" liggandes som kom till användning. Nu slipper jag köra tillbaka stolen
när jag skall i och ur bilen :-D
Trivs du med OMP ratten? Jag funderar på samma ratt och med en "snap off" också, behövde du köpa ett ratt nav, var köpte du det i så fall?

Hej, jo jag trivs med ratten. Först ångrade jag att jag inte tog en utan "grepp", men nu har jag vant mig och gillar den.
Rattnavet köpte jag från elise-shop.com
http://www.elise-shop.com/momo-collapsi ... -1059.html
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Årets andra trackday är avklarad, Gelleråsen, där det bjöds på fantastiskt väder från morgon till kväll.
Det var ett par år sedan jag körde här sist, så detta var första gången med den nydragna sista kurvan.
Den nya kurvan gjorde inte någon större skillnad för mig. Jag saknar dock gamla Trösen kurvan...
IMG_0498.jpg
IMG_0498.jpg (128.12 KiB) Viewed 18233 times
Jag monterade de nya Nitron dämparna tidigare i veckan och hade bara gjort en enklare "hemma fixar hjulinställning",
och var lite orolig att bilen skulle vara nervös, men det fungerade riktigt bra. Jag har fortfande inte jobbat upp
någon vidare känsla i bromsfoten, där finns en hel del att jobba med.
IMG_0509.jpg
IMG_0509.jpg (86.6 KiB) Viewed 18233 times
Bilen gick riktigt bra, jag är supernöjd med känslan och farten och framför allt är den buskul att köra.
Totalt blev det sju körpass, Elisen kändes outröttlig.
Nu måste jag hitta nästa körtillfälle, i början av juni känns lagom. Kanske trackmonday på Mantorp...
IMG_0501.jpg
IMG_0501.jpg (96.92 KiB) Viewed 18233 times
Liten filmsnutt
https://www.youtube.com/watch?v=v_GOgti-JEc
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Då har jag haft råkat ut för mitt första driftstopp med Elisen - soppa torsk. Inget större drama,
det var bara 4km hemifrån.
Image.jpeg
Image.jpeg (214.56 KiB) Viewed 17930 times
Det har tyvärr varit dålit med bankörning sedan Gelleråsen i mitten av Maj. Det är dock full fart på planering och
förberedelser inför Spa resan i Juli. Jag går fortfarande och velar, traila eller köra... fast det lutar
faktiskt åt att traila ned Elisen.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

En vecka kvar till Lotus on track på Spa. Hög tid att fixa till bilen. Har haft ett brummande ljud som jag misstänkt kommer från
ett hjullager. Mina misstankar är bekräftade. Hjullager höger bak har gjort sitt. Jag köpte lager tidigare i år, så det var
bara att kavla upp ärmarna och börja jobba.
Image-9.jpeg
Image-7.jpeg
Image-7.jpeg (248.13 KiB) Viewed 17364 times
Förutom hjullagret tänkte jag byta lite olja/filter, bromsvätska och kontrollera hjulvinklar (hemma fix kontroll).
Resan till Spa blir på trailer. Efter lite velande har jag bestämt mig.

Jag är även anmält mig till Kinekulle ring körningen 12/8, bara någon dryg vecka efter att jag kommit hem från Spa.
Så jag har mycket att se fram mot. :-D
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
mjohannssen
Forumberoende
Posts: 155
Joined: Tue 25 Jul, 2017 09:26
Location: Strängnäs
Contact:

Re: Lotus Elise 111s 1999

Post by mjohannssen »

Hemma igen efter ett fantastiskt äventyr, en dröm sedan många år som nu införlivats.
Köra trackday på Spa och turist körning på Nordschleife.

Upplägget var rätt enkelt, köra med "Lotus-on-track" på Spa och sedan fortsätta till Nurburgring och
köra turist varv. Vi valde att ta nattbåten från Trelleborg till Travemunde på Lördagkvällen, köra de 60 milen till
Spa på söndagen och vara pigga och fräscha på måndagens track day. Min plan var att köra ned Elisen men jag
ändrade mig och det blev:
IMG_20180728_210141_212.jpg
IMG_20180728_210141_212.jpg (198 KiB) Viewed 17202 times
Lotus-on-Track på Spa. Det började lite rörigt, de flesta teamen från 24h tävligen var kvar på området vilket begränade utrymmet
i och kring pitlane. Vi var en hel hög svenskar på plats, de flesta körandes Porsche men vi var tre som körde Lotus. Här
är ett gäng svenskar, straxt innan vi börjar körningen.
Spa svenskar.jpeg
Jag har inga bilder att visa från körningen. En kompis som var med filmade lite från sidan av banan, klipp kommer.
Arrangemanget flöt på bra och det blev rätt många varv innan dagen var över.
Mersmak - ja absolut! Jag kommer dyka upp även nästa år :-D
Här står Elisen och väntar  :race:
Spa pitlane.jpeg
Jag måste även skriva några rader om min Elise. Jag var lite rädd att banan skulle kännas för "stor" för en gammal Elise.
Visst, banan har många mycket snabba partier, där man mest ligger ur spår för att inte hindra snabbare bilar. Detta störde mig
inte det minsta. Min bil gick som en klocka hela dagen, hur kul som helst att köra. Greppet i banan var grymt, mina Avon ZZR
kändes suveräna. Inte en enda upplåsning av bromsar på hela dagen, nytt för mig.
Last edited by mjohannssen on Thu 02 Aug, 2018 20:48, edited 1 time in total.
Micael Johannssen
Lotus Elise 111s -99
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests