Lotus Evora S SR -14

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Körde bilen på klubbens bandag på Knutstorp. Det var inga problem med ljudnivån från bilen så det var riktigt bra. Det verkar alltså att systemet från Komo-tec klarar ljudkravet  :up: .

Tyvärr har huvudcylindern till kopplingen börjat krångla. Det är ju en svaghet på den manuella Evoran. Har beställt ett ersättningskit från GRP https://www.gregsraceparts.com/products ... t-11-evora. Hoppas att detta gör att man slipper tänka på detta framöver. Det blir Nordskogs bil som kommer göra bytet under nästa vecka. Vill ju ha bilen redo inför Lotus lördagen :steer:.

Var även inne hos Nordskogs för en service tidigare i våras. Fick då en utskrift av Performance Information. Tidigare ägare verkar ha kört bilen ganska snällt. Ungefär 70% av alla körtimmar har varit max 2500rpm och max 90km/h. Den visade även bara drygt 3 min på hastigheter över 210km/h. Ska bli spännande att se skillnaden, om det är någon, när man själv kört bilen lite mera.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Fick du någon uppgift på hur lång tid de skulle ha för att göra bytet? Jag gjorde det själv på min och det är lite pyssel... Lite kul med insexskruvar i tum, numera har jag sådana i min verktygslåda också :lol:

Statistiken är lätt deprimerande när man får den på pränt, jag lade upp min efter en service: viewtopic.php?p=41037#p41037

Men med tanke på att den gör 150 km/h på knappa 3 000 v/min så förklarar det en del.

Kul att ljudnivån klarade sig. Det är inte självklart på de nyare bilarna, ens om de är original. Jag har å andra sidan inte haft några problem med mitt Larini-system heller.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Göran »

Din bil ska inte ha plastcylinder och borde inte ha det ”allmänna” problem som bilar äldre än 2013 ofta har.
http://49210a70594045aae060-9ee7f563068 ... ssue_3.pdf
Men, det innebär ju inte att det inte kan bli fel ändå.......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Min plastcylinder var bytt på garanti en gång, gav upp i alla fall. Pierre kollade upp om det gick att reklamera det bytet (gjordes av Lotus Göteborg) men det hade gått för lång tid. Men blir intressant att höra vad som satt på din Fredrik
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Jag vet att min bil inte borde vara drabbad men... Tittar man vid pedalstället så ser det ut som en plastcylinder. Vad jag förstått så är de allra första i metall som sedan byttes till en plastcylinder produktion eftersom den skulle tåla ett högre tryck. Läser man om detta på forumen är det flera som bytt till en original cylinder både en och två gånger men problemet kan komma tillbaka när som helst :( . Det verkar även vara så att nyare bilar också är påverkade av detta. Men när de sedan bytt till en Wilwood efter garantitiden så verkar problemet borta. Så min slutsats av detta är att oavsett årsmodell så är detta ett potentiellt problem på Evoran.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Har tyckt att bilen spårar ganska mycket så jag bestämde mig att för kolla upp hjulinställningen.
Det visade sig att den inte var korrekt. Intressant är att det var ungefär samma fel på höger och vänster fram. Den hade för mycket Toe in och för lite Camber. Bak så var det mera rätt men ändå lite för lite Camber och vänster bak hade också för mycket Toe in.

Jag var hos Tagene Hjulinställning och han jobbade lugnt och metodiskt. Det hela tog drygt en timme. Han var van med sportbilar och hanterar även riktigt låga bilar eftersom han gjort egna ramper till lyften. En firma som jag kan rekommendera.
DSC_0088-3.jpg
DSC_0088-3.jpg (87.53 KiB) Viewed 17635 times
Dessutom så har jag lagt på nya däck fram. Det blev Michelin Pilot Sport 4s, samma som jag har bak.

Slutsatsen är att bilen inte spårar lika mycket och känns mycket bättre både på kurviga och raka vägar.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Intressant, och väl värt som påminnelse att kolla upp hjulinställningarna lite då och då. Inte minst på nyinköpta bilar.

Då kanske Anna vågar sig på att köra lite nu också? :steer:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Efter hjulinställningen så har faktiskt Anna kört bilen. Vi har precis kommit hem från två veckors bilsemester i Österrike och södra Tyskland. Så Anna och jag har turats om att köra på Autobahn. Evoran fungerade fint och enda missödet blev ett stenskott i framrutan  :bang: på väg hem genom Danmark. Jag måste se till att försöka få lagat innan det spricker iväg.

Det fina med Österrike är att de flesta vägarna i Alperna är anpassade för Lotus. Här har vi och några motorcyklar hittat samma roliga väg.
Lotus sep3.jpg
Lotus sep3.jpg (93.46 KiB) Viewed 16986 times
Körde även Silvretta-Hochalpenstraße. Tyvärr den enda dagen på två veckor med lite regn. Dessutom var det en liten del av vägen som var väldigt skitig pga endel byggtrafik i närheten. Så bilen blev ganska skitig. Men ibland är det praktiskt med en grå bil :lol:
Lotus sep2.jpg
Lotus sep2.jpg (88.35 KiB) Viewed 16986 times
Lotus sep1.jpg
Lotus sep1.jpg (56.45 KiB) Viewed 16986 times
Måste säga att jag är imponerad av hur mångsidig Evoran är och hur mycket packning den faktiskt rymmer. Monterade dock ur baksätet och har ersatt det med en egen last hylla så den blir som en 2+0. Ingen åverkan på bilen är gjord och det tar ca 5 min att bygga tillbaka bilen till 2+2.

Såg två andra Lotusar på hela resan en vit Evora som vi mötte på Silvretta-Hochalpenstraße och en gul Elise på parkeringen vid Lünersee. De som hade Elisen pratade vi lite med. Det var naturligtvis ett mycket trevligt Österrikiskt par som körde den bilen. Vi som kör Lotus måste hålla i hop :luxhello: .
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
A_Möller
Forumberoende
Posts: 126
Joined: Wed 13 May, 2015 23:06
Location: Glumslöv
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by A_Möller »

Det ser ut att ha varit en riktigt najs bilresa. Vilken vägsträckning var er favorit?
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Betalvägar med mängder av hårnålskurvor är naturligtvis roligt. Men tror jag föredrar de vägarna som är lite mera blandade med kurvor. Blir en roligare körning. Det bästa är de hittar man nästan överallt i Österrike om man håller sig borta från motorvägarna.

Kan även tipsa om Kaiserstuhl i Tyskland. Är ett litet område utanför Freiburg (vid Alsace, fast i Tyskland, i höjd med Colmar). Är en gammal vulkan med många fina kurviga vägar. Även vinerna från området håller högklass och känns mer prisvärda än de man kan köpa i Alsace.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Winter is coming...
lotus vinter.JPG
Så det är dags att tvätta av bilen och ställa in den i garaget.
Detta var min första hela säsong och lyckades hinna med 1215 mil :steer:. Använder inte bilen till och från jobbet utan de allra flesta milen är ren nöjes körning. Så även om det inte flest mil i klubben är jag ändå nöjd och tycker jag har använt bilen mycket.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Snyggt jobbat  :up:

Kan tipsa om den planerade Englandsresan nästa sommar apropå nöjeskörning, finns en planeringstråd under Evenemang om den. Allt är inte hugget i sten än men det finns lite idéer i tråden. Framför allt är det hög tid att preliminärboka hotell (i anslutning till de två evenemang vi tänkt besöka) och färja. kommer en artikel om detta i nästa nummer av WC också.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Jag har sett Englandsresan och är lite sugen att följa med. Vi har pratat om det här hemma men ännu inte beslutat något. Inser dock att det är hög tid att bestämma.
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Stefan_A »

Går att boka hotell och färja med möjlighet att avboka. Oftast gratis för hotellen via hotels.com och liknande samt mot en extra avgift för färjan
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Freddy
Forumberoende
Posts: 116
Joined: Thu 06 Apr, 2017 11:10
Location: Gråbo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -14

Post by Freddy »

Panelen som sitter på A-stolpen tål inte sol och värme så bra utan vill gärna spricka på Evoran. Det var den gjort på min bil. Den har bara en estetisk funktion men det ser lite tråkigt ut att den är trasig.
DSC_0176.JPG
DSC_0176.JPG (71.76 KiB) Viewed 16171 times
Så jag bestämde mig för att byta men ville inte byta till samma dåliga material. Så det fick bli paneler i kolfiber istället. De gamla sitter fast med några skruvar samt en dubbelhäftande tape mot glaset. De nya panelerna går dock inte att montera med tape mot glaset pga att baksidan inte blir plan mot rutan. Lösningen, enligt vissa på internet, är att limma fast dem med silikon mot rutan men det tycker jag är en dålig ide pga risk för silikonsmitta. Så efter lite funderande och letande så har jag valt ett lim med MS-polymer (Tec7) istället. Det ska fästa mot glas och tåla vatten samt vara lite elastiskt. Provlimmade lite på en glas flaska och det fäster fint samt går enkelt att skära i med en kniv om panelerna måste monteras bort. Så jag hoppas att den kommer fungera fint.
DSC_0178.JPG
DSC_0178.JPG (97.67 KiB) Viewed 16171 times
Fredrik Arvidsson
Kontaktperson region Göteborg/Väst
Lotus Evora S SR -14
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests