Westfield SEIW -19

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

lahi wrote:What? Vad händer i Ljungbyhed den 1:a april? Det är ju min hemort från födsel fram till 2006. En far i Flygvapnet. Då blir det så :-D
Bankörning? Med vem?
Familjen Hedberg brukar hyra banan och inbjudningar går ut till MSCC bland annat. Jag har inte varit med tidigare...
http://fhracing.se/
lahi wrote:Jag gillar ditt bygge Nillet. Måste kännas skönt att skruva med rena grejor.
Det är en fröjd att bara skruva med nya grejer, kanske också ett måste då jag har tummen lite mitt i handen...  :eek:
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Westfield

Post by Patriks »

Snyggt bygge, följer det med intresse. Allt nytt och fräscht, är det inte lite synd att ta ut och skita ned den när den blir klar? :-D
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Efter att ha prova många längder hitta jag till sist rätt längd på remmen (5:e försöket).
Image
Bränslesystem i slutversionen.
Image
Image
Efter tips är bromsvätskebehållarna uppflyttade för bättre åtkomlighet. Det var inte bra passform så jag gav dem en rejäl kladd tätningsmassa, foam-tejp och en slangklämma.
Image
Image
Borrade hål för växellådsfästet, strax åker motorn i.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Förra söndagen hjälpte Kenneth mig med att kona sista kopplingen till bromsen som jag skruvade fast i veckan.
Image
Har under veckan förberett allt för att lyfta i motorn, skruvade av en massa grejer och satte dit lite skyddande wellpapp.
Igår hjälpte en kompis mig med att få i motorn, det gick enklare än väntat (tog bara 1 h). Enda som jag borde gjort i förväg var att skruva av krängningshämmaren.
Image
Image
Image
De fina hålen jag borrade för växellådsfästet (enligt manualen) stämde inte alls...
Image
Mina bränsleledningar ligger emot startmotorn och växellådan så det får jag fixa till...
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Westfield

Post by Göran »

Grattis till "milstolpen"!
Lova att vi får se den på Knutstorp den 27/5 :flag:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Göran wrote:Grattis till "milstolpen"!
Lova att vi får se den på Knutstorp den 27/5 :flag:
Det finns en risk för det. :-D
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Westfield

Post by Per Mo »

Kul. Blir spännande att se. :-D
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Westfield

Post by STELL »

Spännande läsning Nillet. Jag är nöjd med att du är klar tills jag kommer ner i Juli ;-)
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Borrade nya hål för växellådsfästet.
Image
Flyttade bränsleledningarna och valde att korsa dem eftersom den ena var anpassad för att träffa regulatorn.
Image
Image
Borrade hål för oljepåfyllning i växellåda.
Image
Image
Glömde ta en bild, återkommer med kardanaxeln nästa vecka.
Påbörjade demonteringen av oljesumpen, behöver handla lite bryt/bräckverktyg för att den skall lossna...
Image
Köpte mig ett släp, det är mycket grejer som skall med vid tävling...
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Från förra veckan: Bultarna till kardanaxeln kom inte förrän efter jag monterat i motor/växellåda/kardanaxeln så det blev onödigt svårt att spänna bultarna till rätt moment...
Image
Denna vecka var ingen produktiv vecka, mådde inget vidare när jag fick loss oljesumpen. Handlade brytjärn som gjorde det mycket lättare att bryta i springan framför oljestickan.
Image
Gjorde inte mer förrän till helgen då jag tänkte byta vevstaksbultarna som tydligen skall bytas om man plockar ut mer hästkrafter än standard. Naturligtvis hade jag inga torxhylsor så jag måste handla en TX55. Med min vanliga tur är det väl inte TX55 utan en i tum dessutom...
Image
Så det enda jag gjorde i helgen var att rensa bort packningsmassor, hittade en bra packningsrengörnings-spray.
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Köpte lite gummibussningar för att täcka hålen till bultarna för bakre hjulupphängning och oljepåfyllnadshålet.
Image
Image
Pedalerna börjar bli färdiga, saknade gaffellänken till kopplingspedalen.
Image
Monterade pluggar i insprutningshålen.
Image
Började fundera på ECU och motorkablaget.
Image
Testmonterade kylare (och tutan) men det krävs lite modifikationer för att få på nedre kylarslangen.
Image
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Satte pinnbult på kylaren så den kom en bit ifrån ramen och det blev plats för slangen.
Image
Nu skall jag bara få dessa rör att passa ihop (framme vid styrväxeln).
Image
Bytte vevstaksbultarna mot starkare.
Image
För att byta dem behövs torx-hylsa E12 och en 12-kantshylsa 10 mm som jag inte hade innan.
Image
Sedan monterades nya sumpen på.
Image
Motorkablaget och ECU-kablaget var inte märkt så jag har försökt läsa kopplingsschema och märka upp dem, varför i hel*ete finns det kablar som inte är med på kopplingsschemat???
Image
User avatar
Per Mo
Forumveteran
Posts: 462
Joined: Tue 04 Oct, 2011 21:43
Location: Västerås
Contact:

Re: Westfield

Post by Per Mo »

Extra kablar = extra vikt = inte bra. Det är bara att gasa mer. :steer: :flag:
Pelle Mohlin

Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20?? :steer:
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017  :race:
BMW Z3 2.8 2003-2011  :race:
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Westfield

Post by Göran »

Köper man en byggsats, så plockar man ihop den enligt ritning,...trodde jag.
Ack så fel jag verkar ha :lol:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Westfield

Post by Nillet »

Nackdelen med ett kit är att det är förberett en massa som inte behövs i min applikation.
Exempelvis är kabelstammen förberedd för vindrutetorkare, vindrutespolare och kylsystemet är förberett för kupévärme vilket inte används i min bil. Massor med onödig vikt...
:shock:
Samtidigt är det "bara" att följa byggbeskrivningen i mångt och mycket, ganska enkelt i det stora hela.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest