Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Kommer nog att ta hålet och följa huvens linjer runt om
Attachments
B188.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Jocke_D »

Först: Superimpad av allt arbete :)

Sen: går det inte att kolla på nyare Elise/Exige/Speedster för inspiration och kanske t.o.m skaffa delar från för luftutsläppet?
Speedster - kompressor mm
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Nillet »

En "läpp" eller kant i framkant gör också att det blir mindre risk för övertryck i utsläppszonen för luften.
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Jocke_D wrote:Först: Superimpad av allt arbete :)

Sen: går det inte att kolla på nyare Elise/Exige/Speedster för inspiration och kanske t.o.m skaffa delar från för luftutsläppet?
Först: Tack Jocke! Man gör så gott man kan, förbaskat kul men tyvärr saknas lite tid.....

Sen: Tack jag skall låta mig inspireras lite av de nyare Lotus/Opel bilarna så får vi se :-D
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Nillet wrote:En "läpp" eller kant i framkant gör också att det blir mindre risk för övertryck i utsläppszonen för luften.
Hänger inte riktigt med på vad du menar med "läpp" Nillet, förklara gärna
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Kanske dela upp det på två längre luftutsläpp?
Attachments
B189.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Stefan_A »

Kika på luftutsläppen på dessa två Fordarna, misstänker att det är vad Niklas åsyftar:

Image

Image
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Nillet »

En "vindavvisare" i framkant för att skapa ett undertryck vid utsläppet.
Har för mig att Cai C till och med satte gurney flap framför sina utsläpp på sin S1 Elise när han tävlade.
Image
Har sett Speedster med en tejpad läpp framför huvutsläppen för att få bättre kylning.
Hittade ingen bra bild men här är en äldre bil.
Image

EDIT:
CAIC wrote:Du har alldeles rätt. Lufströmmen genom kylaren ökar, men avsikten var att skapa downforce. jag använde en gurney flap bak oxå. Och över ca 160 km-h blev fronten väldigt lätt. Gurney fram skapade tryck och bättre grepp fram, men jag noterade på bl a Spa att jag inte nådde revlimit på fyran i slutet på rakan och genom Blanchimont dvs topfarten togs ned ca 5 km-h.
Citerat från tråd: viewtopic.php?f=1&t=1463
User avatar
Jocke_D
Stamgäst
Posts: 30
Joined: Thu 10 Dec, 2015 08:41
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Jocke_D »

Larsson wrote:Kanske dela upp det på två längre luftutsläpp?

Liknar min speedster lite. Om man kisar och dimmar belysningen något... ;)

Image
Image
Image

Inser när jag kollar på flärp-bilderna att det nog är en rätt bra idé på min bil. Den är väldigt lätt i fronten och om man kan fixa det OCH få mer kylning samtidigt känns det såklart riktigt bra :)
Speedster - kompressor mm
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Beslut taget om "luftutsläpp" och kirurgen har varit här
Attachments
B190.jpg
B191.jpg
B192.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Då skall jag bara få den och sitta fast där den skall också
Attachments
B193.jpg
B194.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by STELL »

Imponerad av ditt bygge.
Nu kan jag inget om aerodynamik, men bör inte ytan på hålet i huven vara lika stort eller större än hålet i grillen, för optimal kylning?
Ju större hål i huven ger högre genomströmning av kall luft genom kylaren. Och eventuellt även bieffekt något högre marktryck i fram.
Denna fråga eftersom det ser ut att bli en så liten glipa i huven
Du har säkert redan tänkt i de banorna, och att bilden ljuger med den "lilla "glipan
Sen som Nillet är inne på, så hjälper den lilla kanten i framkant av hålet mer än man tror. :steer:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Lite spackling att göra
Attachments
B195.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

STELL wrote:Imponerad av ditt bygge.
Nu kan jag inget om aerodynamik, men bör inte ytan på hålet i huven vara lika stort eller större än hålet i grillen, för optimal kylning?
Ju större hål i huven ger högre genomströmning av kall luft genom kylaren. Och eventuellt även bieffekt något högre marktryck i fram.
Denna fråga eftersom det ser ut att bli en så liten glipa i huven
Du har säkert redan tänkt i de banorna, och att bilden ljuger med den "lilla "glipan
Sen som Nillet är inne på, så hjälper den lilla kanten i framkant av hålet mer än man tror. :steer:
Tack Stellan!
Jag kan heller inte så mycket om aerodynamik och din tanke låter klok. Har faktiskt inte haft detta med i mina tankar så luftinsläppet är större än utsläppet så jag få kanske fundera på att släppa ut luft på fler ställe..
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross

Post by Larsson »

Eftersom ni gett mig tips om "Gurney" läpp så får jag väl försöka göra/skapa något som liknar det :lol:
Attachments
B196.jpg
B197.jpg
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests