Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Kommer nog att ta hålet och följa huvens linjer runt om
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Först: Superimpad av allt arbete :)
Sen: går det inte att kolla på nyare Elise/Exige/Speedster för inspiration och kanske t.o.m skaffa delar från för luftutsläppet?
Sen: går det inte att kolla på nyare Elise/Exige/Speedster för inspiration och kanske t.o.m skaffa delar från för luftutsläppet?
Speedster - kompressor mm
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
En "läpp" eller kant i framkant gör också att det blir mindre risk för övertryck i utsläppszonen för luften.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Först: Tack Jocke! Man gör så gott man kan, förbaskat kul men tyvärr saknas lite tid.....Jocke_D wrote:Först: Superimpad av allt arbete :)
Sen: går det inte att kolla på nyare Elise/Exige/Speedster för inspiration och kanske t.o.m skaffa delar från för luftutsläppet?
Sen: Tack jag skall låta mig inspireras lite av de nyare Lotus/Opel bilarna så får vi se
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Hänger inte riktigt med på vad du menar med "läpp" Nillet, förklara gärnaNillet wrote:En "läpp" eller kant i framkant gör också att det blir mindre risk för övertryck i utsläppszonen för luften.
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Kanske dela upp det på två längre luftutsläpp?
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Kika på luftutsläppen på dessa två Fordarna, misstänker att det är vad Niklas åsyftar:
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
En "vindavvisare" i framkant för att skapa ett undertryck vid utsläppet.
Har för mig att Cai C till och med satte gurney flap framför sina utsläpp på sin S1 Elise när han tävlade.
Har sett Speedster med en tejpad läpp framför huvutsläppen för att få bättre kylning.
Hittade ingen bra bild men här är en äldre bil.
EDIT:
Har för mig att Cai C till och med satte gurney flap framför sina utsläpp på sin S1 Elise när han tävlade.
Har sett Speedster med en tejpad läpp framför huvutsläppen för att få bättre kylning.
Hittade ingen bra bild men här är en äldre bil.
EDIT:
Citerat från tråd: viewtopic.php?f=1&t=1463CAIC wrote:Du har alldeles rätt. Lufströmmen genom kylaren ökar, men avsikten var att skapa downforce. jag använde en gurney flap bak oxå. Och över ca 160 km-h blev fronten väldigt lätt. Gurney fram skapade tryck och bättre grepp fram, men jag noterade på bl a Spa att jag inte nådde revlimit på fyran i slutet på rakan och genom Blanchimont dvs topfarten togs ned ca 5 km-h.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Larsson wrote:Kanske dela upp det på två längre luftutsläpp?
Liknar min speedster lite. Om man kisar och dimmar belysningen något... ;)
Inser när jag kollar på flärp-bilderna att det nog är en rätt bra idé på min bil. Den är väldigt lätt i fronten och om man kan fixa det OCH få mer kylning samtidigt känns det såklart riktigt bra :)
Speedster - kompressor mm
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Beslut taget om "luftutsläpp" och kirurgen har varit här
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Då skall jag bara få den och sitta fast där den skall också
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Imponerad av ditt bygge.
Nu kan jag inget om aerodynamik, men bör inte ytan på hålet i huven vara lika stort eller större än hålet i grillen, för optimal kylning?
Ju större hål i huven ger högre genomströmning av kall luft genom kylaren. Och eventuellt även bieffekt något högre marktryck i fram.
Denna fråga eftersom det ser ut att bli en så liten glipa i huven
Du har säkert redan tänkt i de banorna, och att bilden ljuger med den "lilla "glipan
Sen som Nillet är inne på, så hjälper den lilla kanten i framkant av hålet mer än man tror.
Nu kan jag inget om aerodynamik, men bör inte ytan på hålet i huven vara lika stort eller större än hålet i grillen, för optimal kylning?
Ju större hål i huven ger högre genomströmning av kall luft genom kylaren. Och eventuellt även bieffekt något högre marktryck i fram.
Denna fråga eftersom det ser ut att bli en så liten glipa i huven
Du har säkert redan tänkt i de banorna, och att bilden ljuger med den "lilla "glipan
Sen som Nillet är inne på, så hjälper den lilla kanten i framkant av hålet mer än man tror.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Lite spackling att göra
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Tack Stellan!STELL wrote:Imponerad av ditt bygge.
Nu kan jag inget om aerodynamik, men bör inte ytan på hålet i huven vara lika stort eller större än hålet i grillen, för optimal kylning?
Ju större hål i huven ger högre genomströmning av kall luft genom kylaren. Och eventuellt även bieffekt något högre marktryck i fram.
Denna fråga eftersom det ser ut att bli en så liten glipa i huven
Du har säkert redan tänkt i de banorna, och att bilden ljuger med den "lilla "glipan
Sen som Nillet är inne på, så hjälper den lilla kanten i framkant av hålet mer än man tror.
Jag kan heller inte så mycket om aerodynamik och din tanke låter klok. Har faktiskt inte haft detta med i mina tankar så luftinsläppet är större än utsläppet så jag få kanske fundera på att släppa ut luft på fler ställe..
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Bygge (Sfro) med Lotus Europa kaross
Eftersom ni gett mig tips om "Gurney" läpp så får jag väl försöka göra/skapa något som liknar det
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 15 guests