Lotus Evora S -11

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Lotus Evora S -11

Inläggav A_Möller » mån 18 maj, 2015 13:45

- Inlägget/tråden är modifierat med korrekt årsmodell (Tyskarna använder tillverkningsår, Sverige går på årsmodell) -

Jag följer trenden och lägger upp ytterligare en Evora, en Evora S, årsmodell 2011 från sent 2010, som rullat knappt 3000 mil.

Bakgrunden till köpet har en del likheter med en av de andra Evororna i forumet; testade en Evora från MLA i Köpenhamn hösten 2011, blev sugen, men fick inte det att passa in då och tyckte det fattades lite prestanda i relation till befintligt bilinnehav. Jag insåg för en månad sedan att äldsta dottern, som snart fyller tio, inte kommer kunna åka bak i en sportbil länge till och att det snart är dags att plöja ner pengar i en ny familjebil igen. Så, dags att få tummarna loss. Som vanligt så är utbudet inte så stort, men när Sportivo Leipzig la ut denna bilen på mobile.de precis innan påskhelgen, så var beslutet fattat.

Kan bara säga att jag är vansinnigt nöjd med prestanda och upplevelse. "Uppståndelsefaktorn" är lite högre än väntat; allt från mackar och färjeläge i Tyskland till varenda gång jag kör en sväng i Helsingborgstrakten, så väcker den uppmärksamhet. Men det får man väl leva med.

Det blir banpremiär på fredag, så då blir det förhoppningsvis fler positiva intryck, samt en del fler bilder. Kanske g-kraftslogg och lite annat kul.

IMG_1291.JPG
Ännu lyckligt ovetande om förbrukningen
IMG_1291.JPG (105.54 KiB) Visad 7734 gånger
IMG_1295.JPG
Lagom till sista färjan för kvällen
IMG_1295.JPG (116.3 KiB) Visad 7734 gånger
IMG_1298.JPG
Icke-veteranerna samlade
IMG_1298.JPG (99.06 KiB) Visad 7734 gånger
Senast redigerad av 1 A_Möller, redigerad totalt 0 gånger.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1415
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Göran » mån 18 maj, 2015 19:15

Va' kul! Grattis!!
Och vilket sammanträffande :shock: Det finns ju inte så värst många Evora i Sverige till att börja med och när sedan både du och jag köper varsin från samma Lotushandlare i Tyskland med bara några veckors mellanrum så börjar man tvivla på det man lärde sig i skolan om sannolikheter.
Hur som helst så hoppas jag att du blir lika nöjd som jag är och har samma erfarenhet av Sportivo i Leipzig. Jag tyckte dom var riktigt bra att ha att göra med.
Lycka till med bandebuten. Jag gjorde min på Knutstorp under LCCS' bandag och jag blev väldigt positivt överraskad. Jag trodde inte att den skulle kunna vara lika kul på bana som Elisen var som jag hade innan. Men där hade jag fel. Det var/är den!
Hoppas vi ses snart på någon träff. (Sjörundan, SSM eller Lotus Festival???) Det vore kul att utbyta erfarenheter om våra köp.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13
(Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år)

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Stefan_A » mån 18 maj, 2015 22:08

Något som kan vara bra att känna till är att det finns en uppdatering av växelvajrarna som kan monteras på bilar före MY12. Skall göra skillnad på hur växlingarna känns.

gearcable.jpg
gearcable.jpg (87.28 KiB) Visad 7707 gånger


Kul med en Evora till i grannskapet, kom ihåg att vinka om du möter en svart på helgerna  :wave:
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » sön 24 maj, 2015 15:00

Nu när jag hunnit köra lite mer så måste jag säga att jag är jag grymt nöjd. Möjligheten att bromsa sent är ju helt sanslöst bra med den bilen. Det som är lite sådär är:

- 75 kg fördelat på 183 cm är lite i underkant för att sitta stabilt i de halkiga skinnsätena. Det får kanske bli inlägg i stolen framöver.
- Det där obilliga växlingslänkage-kittet som Stefan tipsade om skulle klart göra livet enklare. Speciellt 4:an är bråkig när man varvar högt i 3:an.
- Bakvagnen känns VÄLDIGT lätt när man passerar en asfaltsskarv och svänger.
- De sista tusen varven på varvräknaren känns lite matta

Men. J*klar vad den pinnar på i högre hastigheter, och med ett klart bättre och användbart vrid än "de-inte-längre-fläktkylda-svansmotorbilarna".
Senast redigerad av 1 A_Möller, redigerad totalt 0 gånger.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » ons 08 jul, 2015 22:39

ÄNTLIGEN!

Bilen är inregistrerad och påställd (sedan 24/6)! (Lagom till vi skulle flyga iväg på solsemester så klart ... )

Det var lite struligt med ursprungskontrollen av diverse anledningar, men till sist löste det sig och dagen innan midsommarafton blev den regbesiktigad. Tisdagen därefter låg plåtarna i brevlådan. Till min förvåning så hade de på eget bevåg skickat en liten plåt fram. Efter lite meck i kväll så hade det gamla fästet modifierats till att passa en smal nummerplåtshållare och det hela ser ganska anständigt ut. Transportstyrelsen tyckte uppenbarligen att det är en årsmodell 2011, inte 2010 som tyskarna anser, så jag gör en uppdatering i min signatur.

Rejsdäcken hann också komma under tiden jag var på semester, så nu är bara frågan när och var jag ska få tillfälle att ge järnet. Det ser lite glest ut i banträffskalendern. Tips för södra Sverige tas tacksamt emot.

Svarvningen av bromsskivorna , som jag nämnde tidigare tidigare, blev riktigt bra och med tanke på att de blev så snygga så bifogar jag en bild :)

Avslutningsvis måste jag göra en reflektion; Nummerplåtarna kom av någon händelse på min äldsta dotters tioårs dag. Jag är förmodligen inte ensam om att ha fått erfara att alla såväl spännande som ambitiösa bil-, eller andra teknikprojekt, tappar fart när familjeförhållanden ändras. Ett projekt blev färdigt under den föräldraledigheten, men det blev för bra och drog med sig krav på fler uppgraderingar med specialtillverkade delar och slutligen en bil som nu varit avställd i 6,5 år. Veteranbilarna har varit på gång länge, men än saknas en hel del. Nu är det ju inte så att tanken på att skaffa sig en "färdig bil" inte slagit mig tidigare, det var bara det att jag "bara skulle få klart en bil och sälja den - och sen ..".
Bilagor
IMG_1414.jpg
IMG_1414.jpg (35.56 KiB) Visad 7565 gånger
IMG_1309.jpg
IMG_1309.jpg (36.96 KiB) Visad 7565 gånger
Senast redigerad av 1 A_Möller, redigerad totalt 0 gånger.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
Nillet
Forumadministratör
Inlägg: 3423
Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
Ort: Eslöv, Skåne
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Nillet » ons 08 jul, 2015 23:10

A_Möller skrev:Rejsdäcken hann också komma under tiden jag var på semester, så nu är bara frågan när och var jag ska få tillfälle att ge järnet nästa gång. Det ser lite glest ut i banträffskalendern den närmsta dryga månaden. Tips för södra Sverige tas tacksamt emot.

http://www.ms-racing.dk/infusions/aw_ec ... .php?id=30
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98145
http://www.autolife.se/grc/
http://www.mscc.se/2015/02/km4-sturup-r ... -prova-pa/ (prova på under del av dagen)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/13 ... -2015-247/
:steer:

Användarvisningsbild
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Inlägg: 1167
Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav oodsell » tor 09 jul, 2015 22:07

Grattis till bilen och registreringen! Synd att du inte kom till SSM på Knutstorp i helgen, för då hade du kunnat prata med ägare till fyra andra Evora. Men du har ju Stefan Axelsson nära dig och han kan det mesta om Evora. Jag hoppas att du gått med i klubben för då får du all väsentlig info om träffar och annat som rör Lotus.
Olle Odsell, klubbordf med tre Elise, en -00 (Serie 1), en -01 (dotter) och en -15 (S 220 Cup), Elan Sprint -71, MGF VVC -98 till hustrun, 1/4 av en Volvo 240 långloppsbil i ERCup, Volvo V60 till vardags, en GolfCab -90 i standby inför dotterns 18-årsdag.

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » sön 19 jul, 2015 13:20

Och så en bild på bilen när den förgyller uppfarten :-D
Bilagor
IMG_1455.jpg
IMG_1455.jpg (44.7 KiB) Visad 7203 gånger
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Peeson
Användare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 22 sep, 2015 10:58
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Peeson » fre 04 dec, 2015 10:19

Vilken vacker lite leksak. Om det inte vore så att Sverige är fullt av salt på vägarna så här års så vore det kul att se vad den här hittar på på riktigt vinterunderlag med snö och ett gäng utmärkta vinterdäck.

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » lör 19 dec, 2015 18:10

Själv tror jag att jag avstår vinterdäck och skyller på den fantastiska skånska vintern, men när man ser inslag som detta så är det nästan bud på att både köpa isdäck och flytta till Norrland: https://www.youtube.com/watch?v=y1wsofV1oIw

Passade också på att kolla upp Kankkunen Driving Academy - 25' + moms för en dags lek. Tur att han slutat med Lotus så att man inte får för sig några dumheter...
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » lör 19 dec, 2015 19:07

Solen sken på senaste bilden jag postat här på forumet, det gjorde den även den 5:e Augusti, en dag som tyvärr kom att bli en nattsvart dag i min högt uppskattade Evora's existens. Med blott 3241 mil på mätaren satte ett klonk punkt för det roliga för ett bra tag framåt i tiden. Det visade sig var kolven i 6:ans cylinder som spruckit, en rejäl bit av ringland (mellan 1:a och 2:a kompressionsringen) hade helt sonika lossnat.

Kombinationen av semestertid, ovanlig bil, ovanligt fel och flera inblandade från försäkringsbolaget med olika syn på hanteringen gjorde att det drog ut rejält på tiden innan felet var identifierat och ärendet var avgjort. Tyvärr blev utlåtandet att felet som orsakade haveriet inte kunde ha uppkommit helt plötsligt utan måste ha funnits sedan innan bilen köptes av mig och mitt bolag tecknade försäkringen.  :deal: Snacka om kalldusch. Självklart valde jag att överklaga ärendet i försäkringsnämnden, vilket innebär att man får räkna med 3 månaders handläggningstid. Det intressanta var att försäkringsbolaget reagerade på mitt bemötande med att lansera en ny förklaring till händelseförloppet, givetvis med samma slutsats. Det blev ytterligare en vända med ytterligare en ny version av händelseförloppet, med samma slutsats.

I torsdags kväll kom i alla fall utlåtandet från försäkringsnämnden och efter mycket vånda fick min fru öppna brevet och läsa beslutet: "Försäkringsnämnden bifaller sökandens yrkanden-". I klartext, jag vann ärendet och försäkringsbolaget pröjsar!

Så. Nu återstår bara att delar ska beställas (Short block + 1 grenrör) samt att motor och bil ska byggas ihop. Tur i alla fall att det inte är bilsäsong nu.

Om ärendet som sådant kan jag ju säga att jag inte är helt nöjd med de slutsatser och det logiska resonemang som försäkringsbolaget fört, men antar att det skulle kunna hända även med ett annat försäkringsbolag och väljer därför att inte hänga ut dem. Om jag byter bolag återstår att se. Om försäkringsnämndens bemötande har jag bara gott att säga, så och om hanteringen från Lotus Göteborgs sida och Lamborghini Malmö (som först skulle tagit emot bilen i egenskap av närmsta auktoriserade verkstad, till det var dags och någon på försäkringsbolaget ändrade sig..). Lotus customer support har överträffat alla förväntningar med att bidra med fakta och opartisk bedömning.

Om den tekniska aspekten vet jag inte riktigt om det går att dra någon slutsats. Den typen av kolvhaveri som det handlade om är i regel kopplat till för stort kolvspel, men kolven i sig var inte sliten och - utan att ha mätt kolvspelet - så tror jag inte att toleransen varit så stor att det knäckt kolven. Jag har sökt en hel del på nätet efter liknande haverier, men inte hittat ett enda exempel, så jag har svårt att tro att det skulle vara ett så kallat epidemiskt fel.

Jag får försöka se det positiva i det hela och det är ju faktiskt så att jag sparat en del pengar på att ha bilen avställd, jag kan ställa min egen bruksbil i garaget hela vintern och jag har en ny motor till nästa säsong! :steer:
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1415
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Göran » lör 19 dec, 2015 20:29

Vilken historia! :shock: Och jag som tyckte att jag hade otur med en avsliten rem  :eek:
Grattis till ett bra och rättvist slut!!!  :up:  :wave:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13
(Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år)

Användarvisningsbild
Stefan_A
Moderator
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons 13 dec, 2006 18:38
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav Stefan_A » sön 20 dec, 2015 11:53

Skönt att höra att det löst sig, vi har ju haft en del samtal och skriftväxling i ämnet under hösten
Stefan Axelsson
Sekreterare Lotus Car Club of Sweden
0723-201269
sekreterare(at)lccs.nu

Lotus Evora S -12 :: Leksak
Volvo XC40 -19 :: Bruksbil

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » tis 09 feb, 2016 19:39

Dags att börja bygga upp stämningen och förväntningarna  :banana: ... på fredag är det tänkt att sakerna ska börja skruvas ihop och när allting ändå är nerplockat i molekyler så fick det bli ett nytt uppdaterat växellänkage. Kanske inte världens ballaste uppgradering, men kanske en av de vettigare som nog kapar tiondelar både rakt fram och när det svänger.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)

A_Möller
Stamgäst
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 13 maj, 2015 23:06
Ort: Glumslöv
Kontakt:

Re: Lotus Evora S -10

Inläggav A_Möller » lör 20 feb, 2016 16:00

Så, då var jobbet igång.

Nya "shortblocket" väntar redo för att överta toppar, m.m.
160216_nytt_gammalt_block_kompr.jpg
160216_nytt_gammalt_block_kompr.jpg (107.79 KiB) Visad 6210 gånger
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)


Återgå till "Våra bilar"



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst