Lotus Evora S SR -13

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Jaha, då har man alltså köpt en "dussinbil": :shock: :-D

"Tack för din förfrågan. Jag hittar totalt 12 st. Lotus Evora registrerade i Sverige.
Hoppas detta besvarar din fråga.
Ha en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning

Per Sundin
Informationssäljare
Transportregisteravdelningen
Direkt: 010-49 564 36
Gruppnummer: 010-49 562 00
Läs våra allmänna villkor för adressköp
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
http://www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503"
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Göran wrote:Den info jag fick var att senaste och sista(!!!) systemuppdateringen är 1.3 som kom 2013 och senaste och sista (!!!) kartversionen är 2.0 som kom Q1 2013.
Jag har ännu inte kollat vilka versioner jag har i mitt system.

Men, jag hoppas innerligt att Car Audio Center i Solna, som jag pratade med har fel!!!
Jag skrev till Lotus i England och fick följande två svar som visar att Car Audio Center i Solna hade tokfel. Jag har iofs inte gjort några installeringar ännu, men svaret har åtminstone lugnat ner mina upprörda känslor:

Dear Mr Forslund,

Thank you for your recent e-mail.
Lotus decided to fit Pioneer audio for model year 12 Evora, however we reverted back to Alpine for model year 13 cars (as per your Evora) and continue to specify Alpine currently.
We have asked Alpine to comment regarding the map/speed camera updates and once they have clarified their position, we will respond accordingly.
Thank you for your patience and understanding in the mean time.
Yours sincerely,

Dear Mr Forslund,
Further to my e-mail earlier today,
I am not sure where you have got your information from but it is incorrect at all levels. Let me reply in order of complaint:-

1. "The issue I have with the Alpine is that I found out from an Alpine dealer today that the device (INE-W920R) is no longer supported with updates (last one in 2013)"
The INE-W920R is supported with mapping updates for some time in the future. The latest is Q3 2014 for Western Europe, that includes the UK for €89.95. Please use this link:- https://www.naviextras.com/shop/portal
Note:-
Before downloading any new maps, please go to the Alpine website and follow the instructions for the INE-W920R:- http://www.alpine.co.uk/support/softwar ... stems.html

2. "Further there will be no more map updates since Alpine now source their maps from another vendor"
Alpine have not sourced our maps from another vendor. We are still using Naviextras.com for all our map updates.

3. "it is not possible to install speed camera information in the system."
You can install a speed camera database from SCD for €9.95 per year for any amount of updates during that year. Please see the link below:-
http://www.scdb.info/en/plugin-alpine-ine-w92xr

I hope this answers your enquiry.
Yours sincerely,
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Stefan_A »

Intressant med antalet bilar, får kika i min lista hur många jag saknar där :hack:

Skönt att det löste sig med navigatorn!
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Göran wrote:Registreringsbesiktningen klar. Snart är den "svensk" :)
Återstår nu bara att hämta ut skyltarna på posten (förlåt ICA), betala försäkringen och "ställa på" bilen.
Klart  :up:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Cat7even »

:beer:
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Graf Orlok »

Hurra!
 :beer:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

I och med Lotus Day Sweden så var banpremiären avklarad. Jag var ärligt talat lite (egentligen ganska mycket....) nervös innan. Inte så mycket för att försäkringen inte gäller på banan utan mera för att Evoran inte skulle vara lika rolig som Elisen. Men vilken lättnad (puh...). Evoran är ju en fantastisk banbil!!! Den har alla Elisens egenskaper plus ett överlägset vrid! Den enda nackdelen jag märkte på Knutstorp var att Evoran var lite "tyngre" att få runt "hårnålen". Men den kurvan är ju å andra sidan känd för att var mer eller mindre omöjlig att komma till tals med. Nu blir det väl att investera i en uppsättning R-däck även om P-Zero Corsa fungerade bra.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Göran wrote:
Göran wrote:Den info jag fick var att senaste och sista(!!!) systemuppdateringen är 1.3 som kom 2013 och senaste och sista (!!!) kartversionen är 2.0 som kom Q1 2013.
Jag har ännu inte kollat vilka versioner jag har i mitt system.

Men, jag hoppas innerligt att Car Audio Center i Solna, som jag pratade med har fel!!!
Jag skrev till Lotus i England och fick följande två svar som visar att Car Audio Center i Solna hade tokfel. Jag har iofs inte gjort några installeringar ännu, men svaret har åtminstone lugnat ner mina upprörda känslor:
Nu är systemuppdatering gjord och fartkameror installerade. :)
Kartorna kommer jag att uppdatera vid behov (dvs långresa..).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by STELL »

Jaha, då har man alltså köpt en "dussinbil": :shock: :-D

Göran du behöver inte vara orolig att det finns så många på grannarnas uppfarter (Om du inte övertygat dem såklart)
Det finns just nu mer än 2 Excel per Evora i Sverige
Och jag misstänker att du inte ser några Excel dagligen ;-)
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Idag åkte jag till Gröndals Motorstadion tillsammans med Autolife. Jag, en Lotus Exige V6, två Lambos och så resten Porsche GT3 och Turbo. Kul var det ....och korven var god  :up: :flag:
(Nästa gång är den 25/6 tror jag...)
image.jpg
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Besökte Lotus Göteborg under sommaren för att få ett irriterande "klick" i ratten fixat. Det kändes som ett mikro-glapp och är ett känt "fel" registrerat av Lotus i en "service bulletin". Det är del nr 10 som behöver bytas på vissa bilar.
http://www.deroure.com/images/diagrams/ ... medium.gif
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Göran »

Idag var det dags för service som jag bokat hos Lotus Gbg sedan länge. Bra med service sent på hösten, tänkte jag ifall det skulle vara något som tar längre tid. Då behöver man ju i alla fall inte avvara bilen när vårsolen kommer och man bara vill ut och åka. VARFÖR TÄNKER MAN SÅ!  :bang: Det är ju att bjuda in hm-hm.
Hur som helst så åkte jag ner igår eftersom man i Mölndal ville ha in bilen senast kl 9 på morgonen. Milen avverkades raskt, hur trevligt som helst, snabb BMW som "spårade", rast vid Gyllene Uttern, allt frid och fröjd..... Till jag kom in på väg 40, inte långt efter Jönköping. Jag accelererade och körde om några bilar när det blev 2-filigt på 1-2 vägen. Då känner jag att bilen rycker till och inte svarar riktigt på gasen. Kikar på instrumenteringen och ser ett rött batteri :shock: Inser vad det ev. kan vara och tittar på motortemp.pelaren. Jodå, den börjar röra sig med accelererande hastighet uppåt. Snabbt stopp var påkallat. Vägen hade naturligtvis hunnit bli enfilig, men av ren flax så fanns en liten grusvägsinfart där jag snabbt kunde stanna ....och i tid (puh). När jag kikar i motorutrymmet så ser jag mycket riktigt "världens längsta generator-ac-vattenpump-kompressor-mm rem" i en enda härva ovanpå motorn(!). Resan till Lotus Gbg fick därför ett annat slut
IMG_2844.jpg
IMG_2844.jpg (120.69 KiB) Viewed 19161 times
. Men jag vill rikta ett stort tack till Assistancekåren för en supersnabb service. Dom var på plats efter 20 min.
Idag fick jag förklaringen till den avslitna remmen. Ett lager i en stödrulle har skurit. Skumt kan man kanske tycka och som alltid "Varför ska det drabba just mig" :) Nåja, jag var ju ändå påväg till Lotus Gbg så kanske tur i oturen i alla fall. Det fick bli tåg hem idag. Hoppas nu bara att jag kan åka och hämta bilen innan snön faller :-D
Last edited by Göran on Mon 18 Feb, 2019 19:14, edited 1 time in total.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Graf Orlok
Forumveteran
Posts: 395
Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
Location: Täby, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Graf Orlok »

Ajaj! Det var ju inte alltför kul... :shock:
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by Stefan_A »

Oops, och Toyotamotorer som skall vara driftsäkra. Tur i oturen att det hände under de omständigheterna.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
STELL
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1059
Joined: Wed 08 Jan, 2003 11:12
Location: STOCKHOLM
Contact:

Re: Lotus Evora S SR -13

Post by STELL »

Hoppas att allt går bra för dig
Tråkigt med den typen av överraskningar bara
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests