Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Så det här blir min första post på detta forum. Har efter mycket letande och velande äntligen inhandlat en Lotus Elise s2.
Det som var viktigt för mig var att det var en "kul" motor och att den var vänsterstyrd vilket denna bil uppfyller med råge.
Det sitter ett Turbo Technics (Hangar111) TT190 kit från början men efter ett motorras när man läser pärmen med papper och kvitton så har motorn byggts om av Sinclaire Motorsport i England. Där byttes bla block, kolvar, stakar, kompressorn (Rotrex), Emeraldsprut, nypolerad topp, annat insug, soppapump osv osv.
Självklart är både chassie och bromsar uppdaterade för att klara den "något" höjda effekten.
Min plan är att försöka åka så mycket bana det bara går den här sommaren och hålla tummarna att motorn håller ihop, verkar ju vara sisådär med K-motorn men bara hålla tummarna :)
Väl mött
Mvh Tobbe
Det som var viktigt för mig var att det var en "kul" motor och att den var vänsterstyrd vilket denna bil uppfyller med råge.
Det sitter ett Turbo Technics (Hangar111) TT190 kit från början men efter ett motorras när man läser pärmen med papper och kvitton så har motorn byggts om av Sinclaire Motorsport i England. Där byttes bla block, kolvar, stakar, kompressorn (Rotrex), Emeraldsprut, nypolerad topp, annat insug, soppapump osv osv.
Självklart är både chassie och bromsar uppdaterade för att klara den "något" höjda effekten.
Min plan är att försöka åka så mycket bana det bara går den här sommaren och hålla tummarna att motorn håller ihop, verkar ju vara sisådär med K-motorn men bara hålla tummarna :)
Väl mött
Mvh Tobbe
Last edited by Ter on Sun 23 Dec, 2012 18:54, edited 1 time in total.
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Fin bil!
Vad räknar man med för effektuttag på bilen idag?
Vad räknar man med för effektuttag på bilen idag?
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Hejsan ja den är i riktigt fint skick faktiskt, bara gått dryga 2000 mil också.
Jag har verkligen ingen aning, men ska åka till min kompis så ska vi logga lite från Emeralden och se vad den laddar osv. tänkte även prova lite med racelogic boxen då borde man få ett hum om hur den går. Men 200+ är det nog alla dagar i veckan i alla fall. Den som mappat den har verkligen gjort ett enormt fint jobb, startar perfekt och går silkeslent på tomgång, drar enormt fint både på hög och låg belastning.
Jag har verkligen ingen aning, men ska åka till min kompis så ska vi logga lite från Emeralden och se vad den laddar osv. tänkte även prova lite med racelogic boxen då borde man få ett hum om hur den går. Men 200+ är det nog alla dagar i veckan i alla fall. Den som mappat den har verkligen gjort ett enormt fint jobb, startar perfekt och går silkeslent på tomgång, drar enormt fint både på hög och låg belastning.
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
För en som inte fattar (jag) jag läser både turbo och kompressor i texten vilket är det? antar kompressor.
Låter som en riktigt trevlig bil! Med tanke på vänsterstyrningen, är den från tyskland?
Låter som en riktigt trevlig bil! Med tanke på vänsterstyrningen, är den från tyskland?
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Turbo Technics heter firman som bygger kittet, numera är det Hangar111 som gör dessa kit. Det sitter en kompressor på den :)
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Så nu när bilen ändå stod ett tag då jag bytte till MLS-packning, PRRT, kamrem, vattenpump osv så passade jag på att köpa och byta till lite andra roliga saker.
Lackade fälgarna svarta, bytte till Toyo 888, ny ratt med Snapp-Off, K&N Hurricane-kit samt ett par nya fina bälten. Nu är det bara hoppas sommaren behagar komma så man kan börja pumpa så mycket ban/konbaneträffar det bara går. Samt hålla tummarna att den lilla Rover-skrutten håller ihop :)
Lackade fälgarna svarta, bytte till Toyo 888, ny ratt med Snapp-Off, K&N Hurricane-kit samt ett par nya fina bälten. Nu är det bara hoppas sommaren behagar komma så man kan börja pumpa så mycket ban/konbaneträffar det bara går. Samt hålla tummarna att den lilla Rover-skrutten håller ihop :)
- Attachments
-
- bild.JPG (176.17 KiB) Viewed 30036 times
-
- bild1.JPG (144.82 KiB) Viewed 30038 times
-
- bild3.JPG (164.08 KiB) Viewed 30049 times
Last edited by Ter on Tue 17 Jul, 2012 17:50, edited 1 time in total.
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
:)
- Attachments
-
- bild4.JPG (157.36 KiB) Viewed 30051 times
-
- bild5.JPG (163.21 KiB) Viewed 30047 times
-
- bild6.JPG (163.94 KiB) Viewed 30036 times
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Så nu har det hänt en massa saker med bilen. Efter några banträffar i somras var ju supernöjd och allting fungerade toppen. Men efter att ha fått åka med en kompis Elise med Honda-motor vart helt plötsligt inte min bil speciellt rolig längre.
Bestämde mig övernatten och satte ut min motor på annons, såldes billigt till en herre här på forumet sedan beställdes en Honda-motor från England.
Planen var att åka med en standard K20-maskin och bara njuta nästa sommar. Bestämde oss för att bygga egna motorfästen då vi ville sätta igång på en gång och inte vänta 1 månad på fästen.
När motorn var på plats kunde jag inte hålla mig utan köpte ett komplett Jackson-Racing kompressorkitt med alla diverse delar så som grenrör, spridare, Hondata osv.
Uppstart av maskinen är planerat nu under julhelgen då allting tagit så förbannat mycket mer tid än planerat, dels är det ju 1000 saker man inte tänkte på när man började. Sen har jag fått hjälp med tillverkning av drivaxlar osv som tagit väldigt lång tid. Ni kan ju glömma att dom "bolt on" delar som finns är det, vi har nog fått bygga om allting själva. Även elen spökade för mig då jag sålde med Emeralden till den andra motorn så min kollega har byggt en "ecu" åt mig som enbart styr STACKen och fungerar tillsammans med Honda-ecun.
Allting är numera nytt så som drivaxlar, knutar, slangar, pumpar, kylare osv osv osv osv :) Planen är att åka runt 320 hk med ett varvstopp runt 8000 rpm, dvs en relativ safemap för att kunna plöja av så mycket mil som möjligt.
Ett tips till er andra som hade tänkt att köra en sånt här all in bygge, det blir jävligt mycker dyrare hur ni än gör haha :)
Fler bilder kommer under julhelgen.
Bestämde mig övernatten och satte ut min motor på annons, såldes billigt till en herre här på forumet sedan beställdes en Honda-motor från England.
Planen var att åka med en standard K20-maskin och bara njuta nästa sommar. Bestämde oss för att bygga egna motorfästen då vi ville sätta igång på en gång och inte vänta 1 månad på fästen.
När motorn var på plats kunde jag inte hålla mig utan köpte ett komplett Jackson-Racing kompressorkitt med alla diverse delar så som grenrör, spridare, Hondata osv.
Uppstart av maskinen är planerat nu under julhelgen då allting tagit så förbannat mycket mer tid än planerat, dels är det ju 1000 saker man inte tänkte på när man började. Sen har jag fått hjälp med tillverkning av drivaxlar osv som tagit väldigt lång tid. Ni kan ju glömma att dom "bolt on" delar som finns är det, vi har nog fått bygga om allting själva. Även elen spökade för mig då jag sålde med Emeralden till den andra motorn så min kollega har byggt en "ecu" åt mig som enbart styr STACKen och fungerar tillsammans med Honda-ecun.
Allting är numera nytt så som drivaxlar, knutar, slangar, pumpar, kylare osv osv osv osv :) Planen är att åka runt 320 hk med ett varvstopp runt 8000 rpm, dvs en relativ safemap för att kunna plöja av så mycket mil som möjligt.
Ett tips till er andra som hade tänkt att köra en sånt här all in bygge, det blir jävligt mycker dyrare hur ni än gör haha :)
Fler bilder kommer under julhelgen.
- Attachments
-
- bild1.JPG (185.94 KiB) Viewed 29706 times
-
- bild2.JPG (152.27 KiB) Viewed 29682 times
-
- bild3.JPG (160.49 KiB) Viewed 29694 times
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
:)
- Attachments
-
- bild4.JPG (184.72 KiB) Viewed 29680 times
-
- bild5.JPG (156.99 KiB) Viewed 29679 times
-
- bild6.JPG (131.04 KiB) Viewed 29676 times
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+
Ursäkt att det inte är så spännande bilder, men ska ta massa nya innan clammen åker på igen.
- Attachments
-
- bild7.JPG (130.62 KiB) Viewed 29947 times
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Imponerande projekt! Håll oss uppdaterade med mängder av bilder..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Coolt projekt!
Du verkar bygga det mesta själv, eller? Hur mycket bök var det med att få till drivaxlar och växellänkage?
Du verkar bygga det mesta själv, eller? Hur mycket bök var det med att få till drivaxlar och växellänkage?
_____________________________________
Daniel
Lotuslös
Daniel
Lotuslös
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Tjena, det är ju tyvärr bök med det mesta. Växellänkaget köpte jag från en kille på Seloc-forumet. Hade kunnat göra det själv men fick det för så bra pris så slog till, inga större problem med det förutom att givetvis skulle det också vara bolt on så fick man ändå modda det och svetsa egna fästen.
Drivaxlarna mätte vi upp och dessa tillverkades av en maskinverkstad här i Sthlm, tydligen deras hårdaste och bästa variant, ska klara nästan 1.5 varv innan dom går av.
Men hur som jag har fotat en hel del nu, ska dit i helgen igen så uppdaterar på söndag med nya bilder osv :)
Drivaxlarna mätte vi upp och dessa tillverkades av en maskinverkstad här i Sthlm, tydligen deras hårdaste och bästa variant, ska klara nästan 1.5 varv innan dom går av.
Men hur som jag har fotat en hel del nu, ska dit i helgen igen så uppdaterar på söndag med nya bilder osv :)
Re: Lotus Elise S2 2001 Turbo Technics TT190+ Nu med Honda-motor
Ja tyvärr var ju elen ett rent helvete pga. att det suttit en Emerald i bilen innan. Vi har fått mäta upp varenda sladd i bilen då inget verkar stämma enligt det schema som original-elen går via. Har inte tagit så många bilder då det känns som det går bakåt just nu, vi har suttit 4 timmar per dag i en vecka och bara dragit och gjort iordning elen. Förhoppningen är att till helgen så skall all el vara klar, skall ju göras snyggt med krympslangar, strumpor osv så det ser så original ut som möjligt.
Medans min kompis har gjort elen har jag passat på att rengöra allting under frontclammen, bytt varenda skruv i hela fronten till helt nya, lagt ner ca 8 timmar på polering av bakklammen samt 6 lager Swisswax (100% carnuba), även lackat "grillen" bak, bytt varenda skruv, demonterat bakluckan och börjat avmonteringen av de plastflänsarna för att sätta dig helt nya.
Har även rengjort kompressorn, lackerat insug mm i svart (vilket inte syns på bilden), bytt gasvajern plus länkaget, lämnat in oken på blästring för att lackera om dom, bytt bromsbelägg runt om, plockat ur stereon inkl högtalare (kommer ändå aldrig kunna höra något ur den), lackerat bakre delen av avgassystemet svart mm.
Har ju såklart även fått hosta upp stora spargrisen för alla miljarder smågrejer så som bränsletrycksregulator, soppapump, bafflat oljetråg, oljekylarevärme-växlare, Exige side scoops, luftfilter, bränslefilter, slangar, nipplar, catchtank mm ja listan är oändlig känns det som just nu :)
Skall iväg och jobba nu några dagar men sen kör jag på i helgen igen så ska försöka fota lite mer då.
Medans min kompis har gjort elen har jag passat på att rengöra allting under frontclammen, bytt varenda skruv i hela fronten till helt nya, lagt ner ca 8 timmar på polering av bakklammen samt 6 lager Swisswax (100% carnuba), även lackat "grillen" bak, bytt varenda skruv, demonterat bakluckan och börjat avmonteringen av de plastflänsarna för att sätta dig helt nya.
Har även rengjort kompressorn, lackerat insug mm i svart (vilket inte syns på bilden), bytt gasvajern plus länkaget, lämnat in oken på blästring för att lackera om dom, bytt bromsbelägg runt om, plockat ur stereon inkl högtalare (kommer ändå aldrig kunna höra något ur den), lackerat bakre delen av avgassystemet svart mm.
Har ju såklart även fått hosta upp stora spargrisen för alla miljarder smågrejer så som bränsletrycksregulator, soppapump, bafflat oljetråg, oljekylarevärme-växlare, Exige side scoops, luftfilter, bränslefilter, slangar, nipplar, catchtank mm ja listan är oändlig känns det som just nu :)
Skall iväg och jobba nu några dagar men sen kör jag på i helgen igen så ska försöka fota lite mer då.
- Attachments
-
- bild (1).JPG (134.63 KiB) Viewed 29161 times
-
- bild (2).JPG (101.35 KiB) Viewed 29405 times
-
- bild (3).JPG (134.02 KiB) Viewed 29162 times
Last edited by Ter on Tue 22 Jan, 2013 19:50, edited 2 times in total.
Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 16 guests