Giugiaro Esprit
Re: Giugiaro Esprit
ÄNTLIGEN!!! har dom börjat med bilen. När delarna från Sjsportscar kom, så gick lackverkstan på semester. Det blir en djävligt kort sommar i år, men bilen blir verkligen uppdaterad. Jag har aldrig riktigt gillat sidoblinkerslamporna, det finns en liten rund & fin som brukar sitta på Ferrari och nya Mustanger bla. Gick in på Grufmans hemsida och hittade dom, 172 skr st. som hittat, men tyckte bilden var lite otydlig så jag googlade artikelnr och fick träff på en firma i Örebro "ABK bildelar". 62 skr st, sitter på Peugeot 70-80-talet. Medans jag väntade på att köra iväg till lackarn, så tänkte jag klämma dit dom där fina lamporna. Plockade fram verktyg, Drämmel och tog fram skjutmåttet. Hålet för kabeln är 18,5mm och monteringsmåttet för lampan är........18,5mm. Behöver bara lägga igen dom små skruvhålen. Passar samtidigt på att ta bort spolarmunstyckena till strålkastarna.
- Attachments
-
- Lotus.png (56.67 KiB) Viewed 20238 times
-
- sidoblink.jpg (18.4 KiB) Viewed 20248 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
- Rasmus_Hult
- Stamgäst
- Posts: 57
- Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
- Location: Bålsta
- Contact:
Re: Giugiaro Esprit
Flög själv Max Mosley för några år sedan, riktigt trevlig han garvade åt att Lotus gjort 36 stycken "nya" grenrör till Lotus forumet/klubben i England med dom gamla "formarna" så lite NOS antar jag. Hur som helst en bra "klump" att ha på hyllan då jag kommer dit i min 83:aStefan A wrote: Svante är min nya hjälte , lite of topic / "jag mötte Lassie" -varning, Svante flög Mario Andretti från Kastrup till Anderstorp på 70-talet, och träffade Colin Chapman, kul va!
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
-under renovering-
Re: Giugiaro Esprit
Hemma igen !!! Dom sista delarna från Sjsportscars, till strålkastarna kom i mellandagarna. Det tog tid men jag är 100% nöjd med resultatet. Visst sitter dom nya sidoblinkarna stiligt! Nu är det bara att vänta på våren . Jag reggade ju in och besiktiga bilen den 1/4-11, och sänkte rådjuret den 18/4 så det finns väl inte så mycket att göra just nu. Jonas på Lackfirman tyckte jag skulle vänta till April innan jag vaxar, så inte ens det kan man göra. (Kaxigt att dra hem bilen fredag den 13:de, va!!! )
Last edited by Stefan A on Fri 13 Jan, 2012 23:52, edited 2 times in total.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Posts: 1395
- Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
- Location: Särö
- Contact:
Re: Giugiaro Esprit
Looking goood.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Giugiaro Esprit
Har just kört ett riktigt John Cleese-bryt. När han har gourmet-kväll och bilen krånglar, och skall ge den "a damn good trashing".
THANK YOU BLOODY MUCH! ni vet. Har reggat in bilen och testkört lite, men tänkte vara smart och besikta i Maj för då kan jag köra till September 2013. Vänta lite... är det inte nåt lagerljud? Plötsligt börjar det tjuta typ ett VHS-band i slutet av snabbspolningen. Kollar under huven och det har stänkt nån brun vatten-olja gegga längst fram på motorn. Kamrem OK, spännaren verkar OK.Lyckas ta mej ner till vattenpumpens remskiva och där har vi nåt brunt, får ner en lång mejsel och djäklar vilket stort spel. Kul kul, men det är väl bara att bita ihop.
THANK YOU BLOODY MUCH! ni vet. Har reggat in bilen och testkört lite, men tänkte vara smart och besikta i Maj för då kan jag köra till September 2013. Vänta lite... är det inte nåt lagerljud? Plötsligt börjar det tjuta typ ett VHS-band i slutet av snabbspolningen. Kollar under huven och det har stänkt nån brun vatten-olja gegga längst fram på motorn. Kamrem OK, spännaren verkar OK.Lyckas ta mej ner till vattenpumpens remskiva och där har vi nåt brunt, får ner en lång mejsel och djäklar vilket stort spel. Kul kul, men det är väl bara att bita ihop.
- Attachments
-
- trashing 1.jpg (3.18 KiB) Viewed 19568 times
-
- trashing 2.jpg (12.1 KiB) Viewed 19571 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Re: Giugiaro Esprit
F-n va surt...
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Re: Giugiaro Esprit
Trist men kämpa på. Jag fick spel i förra veckan då jag insåg att jag börjat skruva på radiator skyddet i fel ordning och fick börja om efter 45 minuter. Bara en av många i vinter
/Fredrik
/Fredrik
Lotus Lös
Re: Giugiaro Esprit
Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.
När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.
Någon som har nån ide?
När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.
Någon som har nån ide?
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Re: Giugiaro Esprit
Det är bara o täta med silicon eller liknande oljefast packningspasta.Stefan A wrote:Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.
När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.
Någon som har nån ide?
Jag tror att officiell rekommendation är ngn loctite "anaerobic" för flänsar.
Re: Giugiaro Esprit
Det fixas med loctite utan problem. Men jag funderar på varför det är en bearbetad yta som täcks med ett generatorfäste. Har man vevhusvetilation eller dyl på andra utförande. Röret som Larsson saknar på sin Turbo-3:a tror jag, på min, sitter i en kanal genom motorblocket och via en slang går till luftrenaren. Lite värdelöst vetande eller nyfikenhet.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Re: Giugiaro Esprit
Den bearbetade ytan finns på 907-920 motorerna så det kan vara vad som helst men jag har aldrig sett någon användning av det.Stefan A wrote:Det fixas med loctite utan problem. Men jag funderar på varför det är en bearbetad yta som täcks med ett generatorfäste. Har man vevhusvetilation eller dyl på andra utförande. Röret som Larsson saknar på sin Turbo-3:a tror jag, på min, sitter i en kanal genom motorblocket och via en slang går till luftrenaren. Lite värdelöst vetande eller nyfikenhet.
Om du menar turbo 4:a så förstår jag vad du menar. Men det röret har jag inte sett på någon av våtsumparna så jag antar att det är på torrsumpsmotorer endast.
Antagligen då som oljeretur till oljetanken.
Röret du pratar om är antagligen det som sitter längst bak mot växellådan som är till för vevhusventilationen, det finns på alla 9xx motorer vad jag vet.
/jocke
Re: Giugiaro Esprit
Hej Stefan!Stefan A wrote:Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.
När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.
Någon som har nån ide?
Har du fått ordning på oljeläckaget?
Häls Fredrik
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Re: Giugiaro Esprit
Jodå, torrt och fint. Knepig konstruktion. Skall väl snart ta tag i vår-servicen och några små grejer som jag noterat under sommaren som gick. Ny mastercyl. till kopplingen och knuten mellan rattaxel och styrväxel. Har känt att det har hackat lite i ratten. Annars är det en veteranbil nu, så ingen skatt och besiktning var 24:dje månad.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests