Giugiaro Esprit

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

:bold: :luxhello: ÄNTLIGEN!!! har dom börjat med bilen. När delarna från Sjsportscar kom, så gick lackverkstan på semester. Det blir en djävligt kort sommar i år, men bilen blir verkligen uppdaterad. Jag har aldrig riktigt gillat sidoblinkerslamporna, det finns en liten rund & fin som brukar sitta på Ferrari och nya Mustanger bla. Gick in på Grufmans hemsida och hittade dom, 172 skr st. som hittat, men tyckte bilden var lite otydlig så jag googlade artikelnr och fick träff på en firma i Örebro "ABK bildelar". 62 skr st, sitter på Peugeot 70-80-talet. Medans jag väntade på att köra iväg till lackarn, så tänkte jag klämma dit dom där fina lamporna. Plockade fram verktyg, Drämmel och tog fram skjutmåttet. Hålet för kabeln är 18,5mm och monteringsmåttet för lampan är........18,5mm. Behöver bara lägga igen dom små skruvhålen. Passar samtidigt på att ta bort spolarmunstyckena till strålkastarna.
Attachments
Lotus.png
Lotus.png (56.67 KiB) Viewed 20238 times
sidoblink.jpg
sidoblink.jpg (18.4 KiB) Viewed 20248 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Rasmus_Hult »

Stefan A wrote: Svante är min nya hjälte  :bow: , lite of topic / "jag mötte Lassie" -varning, Svante flög Mario Andretti från Kastrup till Anderstorp på 70-talet, och träffade Colin Chapman, kul va!
Flög själv Max Mosley för några år sedan, riktigt trevlig han garvade åt att Lotus gjort 36 stycken "nya" grenrör till Lotus forumet/klubben i England med dom gamla "formarna" så lite NOS antar jag. Hur som helst en bra "klump" att ha på hyllan då jag kommer dit i min 83:a
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

:-D Hemma igen  :up: !!! Dom sista delarna från Sjsportscars, till strålkastarna kom i mellandagarna. Det tog tid men jag är 100% nöjd med resultatet. Visst sitter dom nya sidoblinkarna stiligt! Nu är det bara att vänta på våren :indifferent07: . Jag reggade ju in och besiktiga bilen den 1/4-11, och sänkte rådjuret den 18/4 så det finns väl inte så mycket att göra just nu. Jonas på Lackfirman tyckte jag skulle vänta till April innan jag vaxar, så inte ens det kan man göra. (Kaxigt att dra hem bilen fredag den 13:de, va!!! :evilgrin22:)
Attachments
Tack för ett proffsigt jobb
Tack för ett proffsigt jobb
HEMMA
HEMMA
?peugeot?
?peugeot?
Last edited by Stefan A on Fri 13 Jan, 2012 23:52, edited 2 times in total.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by oodsell »

Looking goood.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Har just kört ett riktigt John Cleese-bryt. När han har gourmet-kväll och bilen krånglar, och skall ge den "a damn good trashing".
THANK YOU BLOODY MUCH! ni vet. Har reggat in bilen och testkört lite, men tänkte vara smart och besikta i Maj för då kan jag köra till September 2013. Vänta lite... är det inte nåt lagerljud? Plötsligt börjar det tjuta typ ett VHS-band i slutet av snabbspolningen. Kollar under huven och det har stänkt nån brun vatten-olja gegga längst fram på motorn. Kamrem OK, spännaren verkar OK.Lyckas ta mej ner till vattenpumpens remskiva och där har vi nåt brunt, får ner en lång mejsel och djäklar vilket stort spel. Kul kul, men det är väl bara att bita ihop.
Attachments
trashing 1.jpg
trashing 1.jpg (3.18 KiB) Viewed 19568 times
trashing 2.jpg
trashing 2.jpg (12.1 KiB) Viewed 19571 times
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
User avatar
Puttriken
Forumberoende
Posts: 256
Joined: Sat 08 Jan, 2011 21:28
Location: Helsingborg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Puttriken »

F-n va surt...  :bang:
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Fredrik_S
Forumberoende
Posts: 104
Joined: Sun 15 Mar, 2009 18:23
Location: Stockholm
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Fredrik_S »

Trist men kämpa på. Jag fick spel i förra veckan då jag insåg att jag börjat skruva på radiator skyddet i fel ordning och fick börja om efter 45 minuter. Bara en av många i vinter :steer:

/Fredrik
Lotus Lös :bawling:
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.

När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.

Någon som har nån ide?
Attachments
SDC12570 (3).jpg
SDC12571 (3).jpg
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by yroll »

Stefan A wrote:Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.

När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.

Någon som har nån ide?
Det är bara o täta med silicon eller liknande oljefast packningspasta.
Jag tror att officiell rekommendation är ngn loctite "anaerobic" för flänsar.
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Det fixas med loctite utan problem. Men jag funderar på varför det är en bearbetad yta som täcks med ett generatorfäste. Har man vevhusvetilation eller dyl på andra utförande. Röret som Larsson saknar på sin Turbo-3:a tror jag, på min, sitter i en kanal genom motorblocket och via en slang går till luftrenaren. Lite värdelöst vetande eller nyfikenhet.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
yroll
Forumberoende
Posts: 143
Joined: Wed 19 Sep, 2012 15:26
Location: Örebro
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by yroll »

Stefan A wrote:Det fixas med loctite utan problem. Men jag funderar på varför det är en bearbetad yta som täcks med ett generatorfäste. Har man vevhusvetilation eller dyl på andra utförande. Röret som Larsson saknar på sin Turbo-3:a tror jag, på min, sitter i en kanal genom motorblocket och via en slang går till luftrenaren. Lite värdelöst vetande eller nyfikenhet.
Den bearbetade ytan finns på 907-920 motorerna så det kan vara vad som helst men jag har aldrig sett någon användning av det.

Om du menar turbo 4:a så förstår jag vad du menar. Men det röret har jag inte sett på någon av våtsumparna så jag antar att det är på torrsumpsmotorer endast.
Antagligen då som oljeretur till oljetanken.
Röret du pratar om är antagligen det som sitter längst bak mot växellådan som är till för vevhusventilationen, det finns på alla 9xx motorer vad jag vet.


/jocke
User avatar
Larsson
Forumveteran
Posts: 704
Joined: Fri 31 Aug, 2012 18:50
Location: Vinslöv
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Larsson »

Stefan A wrote:Dags för service. Gjorde mej besväret att skruva bort sargen runt motorn och tillverka en "huvpinne". Kommer faktiskt år allt uppifrån nu. Men sargen bjöd på ett jävla motstånd. Var fastlimmad med nåt, och kablar & slangar måste bort. Men stor skillnad att mecka nu.

När jag besiktade i våras tycke dom det läckte lite för mycket olja från motorn. Det ser ut att komma från huset som oljepump och fördelaren sitter på. När jag tar bort fästet till generatorn så är det ett hål så man ser axeln från AUX-hjulet. Det täcks ju av generator-fästet, men det är inte tätt. Knepig konstruktion, men kanske har en annan funktion på nån annan modell. Jag kommer ihåg att Larsson hade nån fråga om ett oljerör på sin Turbo S3:a.

Någon som har nån ide?
Hej Stefan!
Har du fått ordning på oljeläckaget?
Häls Fredrik
Fredrik Larsson
0734-141498
fredrik.larsson@fasab.se
SFRO-Bygge med Lotus Europa kaross -68
Lotus Super Seven S2 -68
Lotus Europa S2 -68
Lotus Elan +2 -73
Lotus Turbo Esprit -83
Lotus Esprit SE -92
Lotus Elise S2 -01
Stefan A
Stamgäst
Posts: 76
Joined: Fri 12 Mar, 2010 22:06
Location: Falkenberg
Contact:

Re: Giugiaro Esprit

Post by Stefan A »

Jodå, torrt och fint. Knepig konstruktion. Skall väl snart ta tag i vår-servicen och några små grejer som jag noterat under sommaren som gick. Ny mastercyl. till kopplingen och knuten mellan rattaxel och styrväxel. Har känt att det har hackat lite i ratten. Annars är det en veteranbil nu, så ingen skatt och besiktning var 24:dje månad.
Det är bättre med en bil som krånglar lite ibland, än en som jämt är ful !!
Stefan Andersson Falkenberg Esprit S3 -87
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests