Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Post Reply
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Tänkte jag skulle starta en tråd om min 1983 Turbo som håller på att renoveras i garaget. Ser det som rimligt att ha den färdig inom 3-4 år. Nut-and-bolt renovering som förmodligen blir ganska kostsam historia. Bor i Bålsta ser fram emot att dela med mig av bilder och tankar kommande helgen då garaget är "familj rensat" från ett par barnvagnar, skidor, ärvda möbler etc. Handen på hjärtat så är det djupa vatten under fötterna just nu men tror att det att med lite hjälp och manualer så kommer en Esprit på fötterna igen.

/Rasmus
Last edited by Rasmus_Hult on Mon 01 Nov, 2010 17:14, edited 2 times in total.
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Esprit på väg tillbaka...

Post by Rasmus_Hult »

Så här såg hon ut dagen den köptes hem, 27 Maj för ett och ett halvt år sedan. Bilen lämnade förövrigt fabriken den 27 maj 1983. lite kul. Taklucka samt vinge är icke orginal och är nu mera i skrot himmlen.
Image
Image
Garaget börjar ta form och det finns mer och mer plats. Dvs delar är avplockade och elen är ett på listan, skulle gissa att jordningarna är det första att nysta i.
Image
Är lite sugen på att höra vilka lack firmor som rekommenderas runt sthm, samt vilken firma som skulle vara bra att använda för en ny inredning?
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
silke
Forumveteran
Posts: 579
Joined: Sat 01 Sep, 2007 09:38
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by silke »

Spännande projekt, skall bli spännande att följa!  :up: Är dock rädd för att jag inte har så bra koll på vilka firmor som skulle kunna hjälpa dig med lack respektive inredning..
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
User avatar
StefanA
Forumberoende
Posts: 179
Joined: Sun 17 Feb, 2008 18:52
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by StefanA »

Kul, ser fram emot många bilder på renoveringen!! :)

Har tyvärr heller ingen koll på var man kan fixa lackering eller inredning---
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

BLUE PRINTING

Post by Rasmus_Hult »

Då så efter helgens meckande kom klarhet på klarhet.  :banana:

Först och främst så kan man ju undra om kabeln till fördelarlocket skall se ut på detta sättet eller om det kan vara boven till att bilen helt enkelt vägrade gå igång. Motorn skulle vara "blue printad" enligt förra ägaren, tror att vi kanske ser lite annorlunda på det ordet han och jag...
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Sedan har rotorlocket lossnat lite och rotorn gått snett i fördelarlocket.
Image

HAPPY DAYS!!

Just nu ligger förgasarna och blir demonterade för att bli... Mer åt mitt håll av "Blue Printed"
 :bang:

Riktigt kul att plocka loss och börja få göra rent och funktionellt.

/Rasmus
Last edited by Rasmus_Hult on Wed 10 Nov, 2010 12:27, edited 2 times in total.
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
nickeluring
Forumberoende
Posts: 156
Joined: Tue 03 Nov, 2009 12:25
Location: Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by nickeluring »

Haha, snygga kablar!  :eek:
Lycka till med renoveringen och grattis till en fin bil (förutom kablarna då´rå...).
Nicke
Elise R
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Lasse »

Om du vill få lite inspiration :-D kan du kolla lite bilder från när jag fixade mina förgasare här viewtopic.php?f=14&t=3215

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Hahaha Ja det ser ju inte mycket ut för världen före man börja riva idet... Dellorto's egna renoverings-sats kommer i en påse utan instruktioner (ok sprängskiss) sedan är det lite "Good Luck, Happy hunting!!!"

Är det något problem att dremla aluminium med stålborste? På annat forum sa man att det kunde gå mycket illa pga att den stålstrån släpper och hamnar där de icke skall vara och bilen välter och all dör...

Kanske också borde göra som du Lasse och lägga ut allt före det sätts ihop! Har redan fått börja beställa mera delar från Dellorto då de går sönder bara man tittar på mina två förgasare.... Ska komma tillbaka till den tråden och titta då jag inte hittar motivation! :znaika:

Mer kommer...
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Lasse »

Hej Rasmus,

jag har funnit att ett nästan idiotsäkert sätt att snygga till korroderad aluminium som är att låta grejjerna ligga och dra (1-2 dagar) i RIKTIGT (kall-)avfettningsmedel. Sedan tvättar man grejjerna med svinto (stålull), gärna med extra diskmedel (Yes) när den "inbyggda" tvålen tar slut. Då blir faktiskt grejjerna nästan alltid som nya :-D . Det är tydligen något i avfettningsmedel som löser upp korrosion och svärtningar på aluminium. Även mässingsdelarna brukar bli mycket lättare att få rena på samma sätt... Jag tycker nog att Dremmel låter lite i häftigaste laget.

Var försiktig bara med att lägga ner hela förgasarna i "drickat" eftersom det sitter lager i dem (som inte enkelt kan tas bort) som det helst inte ska komma in avfettningsmedel i...

Mvh /Lasse  :wave:
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
User avatar
Rickard
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1189
Joined: Mon 15 Sep, 2003 11:28
Location: Jönköping.
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rickard »

Vis av erfarenhet håller jag med Lasse, med en dremel går jobben ofta snabbt, men när dom går åt helvete så går dom åt helvet snabbt också.. Lätt att skada aluminiumen med en dremel.

Ta med förgasarna & en öl in till tv soffan så har du nåt att sysselsätta dig med medans tv:n visar bonde söker fru.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
a_annell
Forumberoende
Posts: 107
Joined: Tue 09 Feb, 2010 19:47
Location: Enköping
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by a_annell »

Prova bakpulver, det rengör aluminium snyggt
Nybliven Eliseägare
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Fast "skivorna" som har stålborstar i sig är gjorda av Dremel för att polera metal med, har lagt delar i avfettning i ett par dagar och då gick det lätt!

Skulle vara kul att så lite visa ord, bor ju ganska nära. Bjuder på kaffe och nybakta bullar!  :beer:
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Då är har man träffat två väggar med första förgasaren. Får inte ut staget som går igenom förgasaren för att komma åt kullagren som kommer bytas...
Image
Image

Sedan finns det en flottör som sitter men en liten inkilad sprint. Man bara ser att den kommer gå av om man pillar på den utan att veta vad man gör.
Image
Special verktyg eller? I övrigt är allt ute utan att något gick sönder på första förgasaren. 317 delar är möjligt men känns inte så farligt än, hur dessa skall ställas in under senare skede verkar omöjligt... Så många skruvar att pilla på, nåja den huvudvärken vid det tillfället.
Har du någon ide Lasse? Plockade du av kullagren?

/Rasmus
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
User avatar
Lasse
Forumveteran
Posts: 542
Joined: Mon 10 Feb, 2003 09:50
Location: Sollentuna, Stockholm
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Lasse »

Hej Rasmus,

1. Staget får du ju dessvärre inte ut utan att först skruva bort "butterfly"-plattorna. Dessa är som du säkert noterat fastskruvade med skruvar som är "kluvna" i bakändan för att de på inga villkor ska kunna lossna (och remla in i motorn och åstadkomma skador). För det var väl de stagen du menade...?

2. Som jag minns det är det faktiskt bara att försiktigt trycka ur sprintarna som håller flottörerna.

3. När det gäller injustering av allt efteråt så är det faktiskt förvånansvärt lite som ska skruvas på: Skruven mitt mellan förgasarna som ställer stoppläget för ventilstaget och därmed tomgången, balanseringsskruven som delar staget mellan förgasarna för balansering (lika) mellan främre och bakre förgasare, bypass-skruvarna (4st, 1/insugsrör) för finjustering av luftflödet vid tomgång (manometer måste användas) samt blandningsskruvar (4st, 1/insugsrör) för att justera luft/bränsleblandning vid tomgång.

Det man kan få problem med är fjäderkopplingsstagen (de små stag med spiralfjädrar runt som kopplar ventilstaget till armarna på acceleratorpumparna monterade under förgasarna) till acceleratorpumparna. Jag har inte hittat någon instruktion för hur dessa ska justeras (balanseras), så det säkraste är nog att inte skruva på dessa och utgå från att de är rätt justerade. Man kan kontrollera balanseringen genom att ställa upp förgasarparet parallellt och slå i en skvätt bensin, vrida på staget så att pumparna skvätter ut "acceleratorduschen" och kolla att båda förgasarna "skjuter lika långt". Den "absoluta" mängden vet jag dock inte hur man justerar...

Balanseringsinstruktionen finns i "Service Notes". Det finns en utmärkt balanseringsmanometer till salu på dellOrto i England, eller så kontaktar du mig så kommer jag och hjälper dig (har en).

Mvh /Lasse
Esprit-galning som inte bara servar och lagar sina egna 2 bilar (som om det inte vore nog) utan gärna också hjälper andra...

I "sandlådan" leker jag med:
Lotus Esprit SE
Lotus Esprit S3
Brasilia Century Maxi America
User avatar
Rasmus_Hult
Stamgäst
Posts: 57
Joined: Fri 05 Oct, 2007 08:14
Location: Bålsta
Contact:

Re: Lotus Esprit Turbo 1983 under renovering...

Post by Rasmus_Hult »

Har blivit en liten beställning från dellorto i uk nu. Jag skruvade av två butterfly plattor och hör nu efter om de har skruvarna kvar för plattorna då de säljer dom på sin hemsida. Jag behöver byta ett av de yttre kullagren och funderar på om jag helt enkelt ska försöka ta isär kullagret och sedan dra av och på med det nya?!

Är rädd för att ha sönder den gjutna biten flottören fäster i då den är snor dyr att skaffa ny. Kanske lika bra att skära av det gamla stifftet och sedan trycka i den nya. Ena sidan har ju en liten gjuten skåra och det är den som jag är rädd att ha av i två bitar.
Mera när delarna dimper ner.... ££££££££££££££££

Sprang på denna sidan på nätet, allt om G förgasarna:
http://oto.to/schematy/gazniki.pdf

Ps. WOW svinto var ju nästan fusk bra. Kommer bli svinto på allt fom nu.
Lotus Esprit S3 Turbo 1983
-under renovering-
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests