Geely Motorsport
- Nillet
- Forumadministratör
- Inlägg: 3650
- Blev medlem: sön 01 aug, 2004 08:51
- Ort: Eslöv, Skåne
- Kontakt:
Geely Motorsport
https://www.pistonheads.com/news/genera ... ated/37740
Geely Motorsport har skapats och det är i princip från Polestar det skapats.
Kanske det kan innebära Lotus Motorsport (som lades ned) kan få vara med, men det står inte...
Geely Motorsport har skapats och det är i princip från Polestar det skapats.
Kanske det kan innebära Lotus Motorsport (som lades ned) kan få vara med, men det står inte...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Re: Geely Motorsport
Kul att de satsar på racing. Man kan ju hoppas att Lotus får vara med på ett hörn men högkvarteren skulle ju ligga i Göteborg och Kina så det kanske inte blir så. Men det framgick ju inte riktigt vad de skulle köra utom att de inte skulle köra WTCC.
Pelle Mohlin
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 MY17 2017-20??

Lotus Elise 111R MY07 2011-2017

BMW Z3 2.8 2003-2011

LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Re: Geely Motorsport
- Bilagor
-
- DSC3403-750x422.jpg (99.57 KiB) Visad 16784 gånger
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
- Ort: Särö
- Kontakt:
Re: Geely Motorsport
Lite information om specen på bilen.
Det är en fjolårs Lotus Evora GT4 som byggts av fabriken (totalt 40 st byggda sedan 2012). I GT4 skick har man strokat motorn till 4,0 liter och tagit bort kompressorn, för att inte bilen ska bli för tung enligt reglementet. Den ger ca 400 Hk och har en sekventiell X-Trac växellåda som sköts med paddlar. I Sverige kommer bilen köras i klassen Swedish GT som omfattar både GT3 och GT4 bilar. Eftersom GT3 bilarna är snabbare så ska vi inte förvänta oss att se Evoran i täten, men man hoppas ju givetvis kunna placera sig bra bland GT4 bilarna. Konkurrensen kan dock bli tuff då många fabrikanter bygger GT4 bilar, t ex Porsche Cayman, BMW M4, Ginetta G50, Mercedes AMG, KTM, m fl.
Det är en fjolårs Lotus Evora GT4 som byggts av fabriken (totalt 40 st byggda sedan 2012). I GT4 skick har man strokat motorn till 4,0 liter och tagit bort kompressorn, för att inte bilen ska bli för tung enligt reglementet. Den ger ca 400 Hk och har en sekventiell X-Trac växellåda som sköts med paddlar. I Sverige kommer bilen köras i klassen Swedish GT som omfattar både GT3 och GT4 bilar. Eftersom GT3 bilarna är snabbare så ska vi inte förvänta oss att se Evoran i täten, men man hoppas ju givetvis kunna placera sig bra bland GT4 bilarna. Konkurrensen kan dock bli tuff då många fabrikanter bygger GT4 bilar, t ex Porsche Cayman, BMW M4, Ginetta G50, Mercedes AMG, KTM, m fl.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Geely Motorsport
Jag fattar inte...
Ska de tre dela på en bil eller kör alla var sin?
Texten tyder på, tycker jag, att de delar bil men på bilderna syns tre bilar. Även om två är under skynken.
Hur som - ascoolt med Evora på svensk racing-mark :)
Synd att de tog bort kompressorn bara, har ju blivit lite av ett adelsmärke för Lotus senaste åren tycker jag (och jag har en).
Ska de tre dela på en bil eller kör alla var sin?
Texten tyder på, tycker jag, att de delar bil men på bilderna syns tre bilar. Även om två är under skynken.
Hur som - ascoolt med Evora på svensk racing-mark :)
Synd att de tog bort kompressorn bara, har ju blivit lite av ett adelsmärke för Lotus senaste åren tycker jag (och jag har en).
Speedster - kompressor mm
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
- Ort: Särö
- Kontakt:
Re: Geely Motorsport
Det är bara en Lotus. De två andra bilarna under skynken är WTCC Volvos från förra året.
När man kör i Swedish GT så kör man entimmeslopp med två förare och byte efter 25 - 35 minuter. Prinsen kommer att ha Göransson eller Björk som "co-chaffis" olika tävlingar.
När man kör i Swedish GT så kör man entimmeslopp med två förare och byte efter 25 - 35 minuter. Prinsen kommer att ha Göransson eller Björk som "co-chaffis" olika tävlingar.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Geely Motorsport
Olle, vet du vilket chassie det är? Eller fanns det kvar någon bil på fabriken? Det är ju några år sedan de byggdes. Lite synd att man inte passade på att uppdatera fronten och A-panelerna till samma som sitter på GT430.
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
- Ort: Särö
- Kontakt:
Re: Geely Motorsport
Nu är det officiellt att Cyan Racing (som är Geely Motorsport sedan Volvo lagt ned sin tävlingsverksamhet) utvecklar en Lynk&Co för WTCR 2019. Kul att ett litet företag i Mölndal kommer att står för Geelys tävlingsverksamhet och att Thed Björk blir en av förarna. Se https://www.cyanracing.com/
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Geely Motorsport
Nu är Yvan Müller klar också, gammal räv sedan BTCC var BTCC: https://teknikensvarld.se/yvan-muller-b ... an-racing/
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
- Ort: Särö
- Kontakt:
Re: Geely Motorsport
I helgens final i Macau säkrade Yvan Muller Racing teammästerskapet 2018 i WCTR, och Yvan själv blev tvåa i förarmästerskapet, bara tre poäng efter den gamle räven Gabriele Tarquini. Förra årets världsmästare Thed Björk har i år mest agerat hjälpryttare till Yvan, och han blev i år sjua i förarmästerskapet.
Yvan Muller Racing Team har egentligen bestått av CYAN Racings personal, och de har drivit de två Huyndai bilarna med hemvist i Göteborg/Mölndal. Men nu byter man alltså till Lynk&Co inför 2019.
Yvan Muller Racing Team har egentligen bestått av CYAN Racings personal, och de har drivit de två Huyndai bilarna med hemvist i Göteborg/Mölndal. Men nu byter man alltså till Lynk&Co inför 2019.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Re: Geely Motorsport
Kul för Cyan Racing med en sådan jättesatsning och möjligheten att bygga en tävlingsbil på en helt ny modell från ett nytt bilmärke. Men vad händer egentligen med Lotus-satsningen i Swedish GT. Tror ni de fortsätter nästa år?
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Re: Geely Motorsport
Verkar lite oklart vad som händer med Swedish GT till nästa år. Har sett flera bilar som varit till salu, dock inte Evoran. Inför 2018 var det några som försökte få igång en ren GT4-serie enligt https://european.gt4series.com. Har vi tur kanske det blir något sådant även här.A_Möller skrev:Kul för Cyan Racing med en sådan jättesatsning och möjligheten att bygga en tävlingsbil på en helt ny modell från ett nytt bilmärke. Men vad händer egentligen med Lotus-satsningen i Swedish GT. Tror ni de fortsätter nästa år?
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Geely Motorsport
Såg precis en annons med Mäkinens Maserati. Alltså ännu en av årets Swedish GT-bilar som är till salu
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- oodsell
- Ordförande i Lotusklubben
- Inlägg: 1393
- Blev medlem: sön 26 aug, 2007 17:54
- Ort: Särö
- Kontakt:
Re: Geely Motorsport
Stalltipset är att det blir en ren GT4 serie i Sverige 2019, så förhoppningsvis har Lotus Evora en plats där även om homologeringen har några år på nacken. Vi hoppas på mer nyheter om detta innan julhelgen.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster