F1 - 2015

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

F1 - 2015

Post by Nillet »

Lotus har presenterat bilen för 2015, E23.
http://www.lotusf1team.com/news-archive ... 23-hybrid/
Image
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Inte Lotus men Marcus nya bil får "svenska färger".
http://www.sauberf1team.com/en/car/sauber-c34-ferrari/
Image
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Göran »

Nillet wrote:Lotus har presenterat bilen för 2015, E23.
Låter ju väldigt optimistiskt. Kul!
Så då kan man hoppas att Lotus' namn får mer uppmärksamhet i årets GP.
:flag:
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Då är första testen avklarad med 4 dagar i Jerez.
Lotus hade inte bilen färdig och räknade med att börja testen dag 3, man lyckades få ihop bilen och köra lite redan dag 2.
Båda förarna var nöjda med bilen som kändes mycket bättre än förra året, i år har man Mercedes-motor.
Image
Marcus Ericsson i Sauber har haft bra tider så Sauber verkar ha fått ordning på grejerna.
Force-India, Caterham och Marussia var inte med på testerna, Caterham och Marussia ställer i nuläget inte upp 2015.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Andra testen i Barcelona på 4 dagar är avklarad och Lotus är nöjda med vad de fick testat.
De satte snabbaste tiden men det var på bättre (mjukare) däck än närmaste konkurrenterna...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117786
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Göran »

Enligt AMS så spekuleras det ordentligt om vad som egentligen hände Alonso:

"Igår på den 4:e och sista testdagen i Barcelona kraschade Fernando Alonso sin McLaren. Det är inget konstigt med det, händer hela tiden. Det som är olustigt är att vi vet att de mer eller mindre att de officiella rapporterna om hans tillstånd är hittepå. De säger att han har fått hjärnskakning och att han därför fick genomgå CT-scan, och annat, på sjukhuset, där de senare officiellt friskförklarade honom.
Jag personligen tror att det är skitsnack. Bilen var nämligen efter "kraschen" nära nog oskadad, och alla som följer F1 vet att de krävs mer eller mindre en atombomb för att skada en förare idag. Ingen F1-förare i modern tid har fått hjärnskakning av att glida in i ett räcke, glöm det.
Min teori, som delas av många av de journalisterna som var på plats, är att Alonso helt enkelt har svimmat bakom ratten. Den teorin stöds av Vettels uttalande om att han såg Alonso köra långsamt genom kurva 3, för att sen helt plötsligt styra rätt av banan, han bromsade inte heller utan gled längst muren över 100 meter innan han stannade, vilket tyder på att han inte var vid medvetande...
Det här är naturligtvis bara spekulationer och gissningar, MEN, stämmer det att han har svimmat, och därefter legat och krampat som vissa rapporter säger kan det vara ett tecken på en sjukdom, epilepsi eller vad som helst, jag vet inte.
Det jag däremot vet är att det inte finns några F1.förare med diagnoser som säger att de kan tuppa av då och då, licensen skulle dras in direkt.
Så stämmer alla dessa spekulationer, och det är bara spekulationer, kan vi mycket väl ha sett Fernando Alonso i en racebil för sista gången. Jag är personligen övertygad om att de officiella rapporterna är skitsnack, och det oroar mig. Varför skulle de ljuga om allt var ok? Om de inte hade något väldigt allvarligt att dölja?
Jag hoppas att jag har fel, för jag vill se Alonso köra livet ur årets McLaren, som har mycket kvar att bevisa efter testerna. Jag är dock ledsamt nog inte så säker på att jag kommer få det...
Vi håller tummarna att så inte är fallet och önskar Alonso ett snabbt tillfrisknande.
Uppdatering från ams-redaktionen (måndag 15.00): Fernando Alonso är just nu under observation på sjukhusets intensivvårdsavdelning, skriver Motorsport.com. Han har fått en hjärnskakning och förklarades må bra av McLaren, men teamet har inte avslöjat några exakta detaljer kring olyckan vilket gjort att ryktesspridningen varit stor.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Ny testförare på Lotus, Carmen Jordá.
http://www.lotusf1team.com/news-archive ... ep-closer/
Image
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by oodsell »

Jordå, det blir nog en bra med en tjej i teamet. Hoppas att det inte bara är en PR-stunt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Då var 4 dagars test i Barcelona till ända.
Lotus verkade nöjda med resultatet av testen men Maldonado krockade med bilen så det blev mindre kört sista dagen.
http://hasmaldonadocrashedtoday.com/
Image

Nu börjar ryktet spridas att MaRussia kommer tillbaka som Manor F1. http://manorf1team.com/

Första loppet är i Australien 15 mars!
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Inte många bilar till start i Australien och värre blev det... Maldonado blev påkörd och fick bryta på första varvet. Grosjean fick tekniskt fel och bröt också på första varvet. Med få bilar i mål fick Ericsson sina första poäng i F1. :luxhello:
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

I Malaysia vann inte en Mercedes... :shock:
Båda Lotusarna fick påkänning av andra bilar och blev skadade, Grosjean slutade på 11:e plats och Maldonade bröt sent i loppet och blev 16:e.
Marcus Ericsson gjorde ett misstag vid en omkörning i början och fick bryta, annars hade han en trevlig helg med bra kvalresultat, han startade på plats 9.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Göran »

Marcus kan ha haft en avgörande inverkan på slutresultatet eftersom Vettel fick ett ganska stort försprång när säkerhetsbilen kom ut efter Marcus avåkning (klantigt misstag enligt min mening). Vettel körde dock mycket bra (som i forna tider) och Ferrari verkar ha fått fart på "grejorna" eftersom Räikonen kom fyra trots punktering i ett tidigt skede. F1 kan komma att bli betydligt roligare än förra året.........
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

I dagens lopp i Kina var Maldonado inblandad i en påkörning, dock var det Buttons fel som fick 5 s tidstraff.
Grosjean blev 7:a och tog årets första poäng för Lotus, Maldonado fick bryta.
Marcus Eriksson fick poäng igen, när Verstappen:s bil bröt ihop strax före målgång.
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Göran »

Lotus har fått fart på bilarna, 5:a och 6:a i kvalet till Kanadas GP - med mersmak :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: F1 - 2015

Post by Nillet »

Efter ett bra kval i Kanada gick det inte så bra i racet, men båda Lotus:arna fick poäng. Maldonado blev 7:a och Grosjean 10:a (efter närkontakt med Stevens).
Ericsson var inblandad i en del kul dueller men slutade på 14:e.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests