Road & Track performance car of the year

Ditt eller någon annans reportage om Lotus.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Road & Track performance car of the year

Post by oodsell »

Den amerikanska tidningen Road & Track har utsett Best performance car of 2017. De testade nio fantastiska bilar inklusive Lotus Evora 400. Vilken vann?

Ja det blev inte Lotusen, men den kom på en mycket hedrande andra plats :luxhello: efter den dubbelt så dyra och avancerade hybridbilen Acura (Honda) NSX. Läs gärna igenom artikeln och döm själv!

http://www.roadandtrack.com/car-culture ... -the-year/
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Nillet
Forumadministratör

Re: Road & Track performance car of the year

Post by Nillet »

Trodde inte att Evoran var så lik Corvetten i siffror, verkar vara mycket bil för pengarna...
A_Möller
Forumberoende

Post by A_Möller »

Klart intressant läsning. Jag tyckte de fick fram Evorans olikhet mot övriga startfältet på ett annorlunda, men positivt sätt. Trist bara att det inte framgick i någon av sammanställningarna att den var en av två bilar som rullade på gatdäck (vilken var den andra?). Den framställdes som ganska långsam om man bara skummade genom artikeln. Det leder direkt tankarna till en diskussion jag såg i ett annat forum där det spekulerades i stor skillnaden faktiskt är mellan Evora 400 och Evora Sport 410, sett till varvid runt Hethelbanan. Av de fyra sekunderna som skiljer, så skull det inte förvåna mig om åtminstone två ligger däcken.
Lotus Evora S (2011) - Laser Blue
Fiat 500 TwinAir (2011) - Azzurro Capellini VR. 952
Alfa Romeo Stelvio Q4 D (2017) - Trofeo White
Alfa Romeo 155 Q4 (1996) - Alfa Rosso 130
Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint (1962)
Alfa Romeo Giulietta ti (1959)
Jocke_D
Stamgäst

Post by Jocke_D »

Jag tyckte nog snarare tvärtom att de tydligt presenterade att Evoran (och Porschen) var de enda på gatdäck. De säger också att det troligen var enda orsaken till att den var långsammast på banan. Det är inget dåligt sällskap den är i men ändå får den bl.a följande utlåtande efter bankörningen.

The M4 GTS may have our editor-in-chief's vote, but almost without exception, the rest of the staff reserved their highest praise for the Evora. "The ideal track car,"DeMatio raves. "Sublime purity." "No balancing act," Sorokanich notes, "just balance." Of the nine cars here, only the Evora feels absolutely at home around NCM. Aside from the Grand Sport, no other car in the test lets you get this up close and personal with its limits right away, encouraging me to take chances that I didn't feel comfortable taking on short notice elsewhere. But not even the Corvette can challenge the organic feedback of the Evora's steering and brake pedal.

So why is it the slowest car in the test? In a word: tires. Seven of the nine cars came prepared with low-treadwear track tires like the Michelin Pilot Sport Cup 2 or the Pirelli P Zero Corsa. The Evora, by contrast, arrived with ordinary Pilot Super Sports. It is also one of just three cars with fewer than 500 horses on call. On the positive side, the AP Racing brakes didn't fade a whisker during two days' worth of track driving—particularly impressive when you consider that it was probably the most popular car in pit lane.
Speedster - kompressor mm
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Jocke_D wrote:... when you consider that it was probably the most popular car in pit lane.[/i]
Säger väl allt!!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år