Elise CUP 250

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Elise CUP 250

Post by Nillet »

Elise CUP har uppgraderats och heter nu Elise CUP 250.
Den väger nu 21 kg mindre, totalt 931 kg.
Motorn har trimmats ytterligare och har nu 243 hp vilket ger 0-100 km/h på 4,3 sekunder.
Hardtop är nu tillbehör och med tillbehöret Carbon Aeropack kan bilen väga 10 kg mindre.
Priset är satt till £ 46 500.
http://www.lotuscars.com/news/engineeri ... se-cup-250
http://www.thelotusforums.com/latest-ne ... e-cup-250/
Image
Image
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Josen »

Fin - undrar hur många varianter kan man göra/mjölka på Elise chassit..... :shock:
Själv har jag tappet kollen på cup/elise/exige och varianterna av effekter det finns till dem.

Tråkigt också att Lotus innovation-förmåga har stannat på att att leka med spoiler-paket och pumpa ut mera effekt ur Toyota-snurran..  :down:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Göran »

Innovationsförmågan är det nog inget fel på. Felet stavas p-e-n-g-a-r :(
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Josen
Forumveteran
Posts: 373
Joined: Wed 20 Jan, 2010 13:31
Location: Göteborg
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Josen »

Nej - det ligger inte bara pengar, titta på andra independent tillverkare som hittar förnyelse.

Exempelvis
- Mazda som lyckas bygga en ny version av sin Roadster som är lättare och bättre, väger nästa lika mycket som en Elise med plåtchassi.
- Subaru som gör en grym boxter kupé

Att man inte kan hitta på mera än att öka effekt och lite mera vingar är pinsamt - Tesla gjorde ju en el-bil på deras chassi,
Släpp hörnflaggan nu och tänk nytt...
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
User avatar
Stefan_A
Moderator
Posts: 1842
Joined: Wed 13 Dec, 2006 18:38
Location: Saltsjö-Boo
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Stefan_A »

Josen wrote:Nej - det ligger inte bara pengar, titta på andra independent tillverkare som hittar förnyelse.

Exempelvis
- Mazda som lyckas bygga en ny version av sin Roadster som är lättare och bättre, väger nästa lika mycket som en Elise med plåtchassi.
- Subaru som gör en grym boxter kupé

Att man inte kan hitta på mera än att öka effekt och lite mera vingar är pinsamt - Tesla gjorde ju en el-bil på deras chassi,
Släpp hörnflaggan nu och tänk nytt...
Håller inte med om din jämförelser. I storleksordning med Lotus är det snarare Morgan och Noble man får titta på. Inte volymbilstillverkare som Mazda eller en Toyota med Subaru-emblem. De tillverkarna spelar i en helt annan liga.

Däremot hade det varit intressant att se ett samarbete mellan Lotus och Mazda kring MX-5. På samma sätt som man nu tillsammans med Fiat tagit fram en Fiat 124 Spider skulle man kunna tänka sig en ny Elan som ingångsmodell. Med utgångspunkt från MX-5, lägg på lite Lotus-design (med glasfiberkaross) och Toyotamotorn från Elise. En prislapp runt 350,000 borde inte vara omöjlig för en sådan bil.
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Lasse H »

Delar Josens uppfattning !
Verkligen dags för Lotus att ta ett riktigt nytt och banbrytande
grepp för Elise. Det som hittills skett är inte dåligt, men Elise
är nu 20 år gammal ! Det som främst hänt under dessa 20 år är
att bilen fått högre effekt och högre vikt. Inte Lotusarvet direkt.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Patriks »

Kanske en del av "problemet" är att Lotus fick till det så rätt från början, tänker då främst på chassit (men även formspråket) som trots att det är en så gammal konstruktion ännu hyllas av motorpressen som ett av sportbilsvärldens bästa? If it aint broken, don't fix it s a s.

Och tänker man på Porsche så har de behållit samma formspråk (900-serien då) när det gäller karossen i många decennier vid det här laget. Så man kan ju förstå att Lotus kanske inte vill göra något helt radikalt vare sig med chassi eller designspråket för Elisen, särskilt med tanke på alla år av minst sagt skral ekonomi i företaget?

Sedan finns det såklart saker de kunnat göra bättre, jobba på att få bort skrammel och rassel, en reviderad växelmekanik/länkage, enklare borttagning av fram- och bakskal exv, detaljer som jag håller på med att modda på min Elise.

Att bilen blivit lite tyngre genom åren har väl varit en trade-off då motorn blivit tillförlitligare samt anpassning till ny lagstiftning. Men annars: ett superlätt, vridstyvt och kostnadseffektivt chassi, hjulupphängningar som en fullblodsracer, lätt glasfiberkaross, särskilt den senaste generationen, en av världens bästa styrkänsla enligt en i stort enig press o.s.v...

Det troligaste är nog ändå att vi inte kommer att få en en fullständigt ny konstruktion och formspråk på nästkommande generationer av Elisen?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Lasse H »

Jo, Porsche har behållit ett formspråk på modell 911 i väldigt många år.
Är väl bara Seven (Lotus o Caterham) som är ännu envisare ? Fast i jämförelse
mellan Lotus Elise och Porsche 911 har den senare under de senaste 15 åren
utvecklats mer i tekniskt avseende än Elisen under motsvarande period.
Fast även där kan man se att bilen blivit allt tyngre (och omfångsrikare)
vilket kompenserats med allt högre motoreffekt. Vad jag skulle vilja se
hos Elise är bl a åtgärder för att komma till rätta med bl a de problem
som du, Stefan, pekar på. Men mest av allt en lägre vikt ! Sen borde man
nog titta närmare på väghållningen (vet att detta är som att svära i kyrkan !)
så att man kom till rätta med vad man kallar "snap over-steer". Elisen är
en underbar bil, men den skulle kunna vara ännu bättre.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Göran »

Kul att det finns olika uppfattningar. :) Som jag ser det är Elise en utpräglad körmaskin för entusiaster. Med mittmotorkoncept utan en massa hjälpsystem så kan föraren "göra bort sig". Men det är (som jag ser det) det som gör bilen så kul. Det ska vara en utmaning att kunna köra den på gränsen och veta att bilen kan bita tillbaka om man inte sköter sig.
Over-steer problemet kan självklart rättas till med elektroniska hjälpsystem, som så många andra biltillverkare har gjort, eller genom att placera motorn fram, men hur roligt skulle det vara...?? :))
Nej jag tror att Lotus framgång (överlevnad) med Elisen är just för att den är just som den är - KUL!
Kvalitetsproblem, växel länkage, etc. etc.?? Ja men så har ju Lotusar alltid varit :))
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Lasse H
Svårt Lotus-beroende
Posts: 2809
Joined: Thu 02 Oct, 2003 09:19
Location: Skåne
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Lasse H »

Hur roligt skulle det vara med motorn fram ? Svaret är: hur roligt som helst !
Sen är det ju frågan om vad vi som individer uppskattar. Mitt personliga bilintresse
har alltmer kommit att handla om bankörning. Där premieras låg vikt, väghållning,
bromsförmåga, kontrollerbarhet, acceleration mm. Egenskaper som komfort, ljud,
utseende, bränsleekonomi mm kommer i andra hand. Vad är rätt och vad är fel ?
Den frågan kan inte ges ett allmänt svar. Som man säger: Smaken är som baken !

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Patriks »

De mer brutala överstyrningssnurrarna verkar ha varit främst ett problem med S1orna. Haft några släpp på torr asfalt med min S2a, varit lätta att hämta in. Peppar, peppar... :evilgrin10:
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by oodsell »

Det går ju att balansera en baktung bil på många sätt. Det har väl inte minst Porsche visat med 911. Knepen är t ex olika breda däck fram och bak, positiv camber fram och negativ camber bak, och mycket kränghämning fram för att minska greppet (innerhjulet fram hänger ofta i luften). Men det fungerar bara till en viss gräns, och om man passerar den så snurrar det ganska fort.....
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Cat7even »

En sjua kan man ju inte jämföra med....
Själv har jag stor respekt för elisen som kommer som ett skott om man ens tänker på att släppa gasen. Något som jag ännu inte lyckas bemästra. Men jag har svårt att ligga kvar på gas när det går för fort, då får det hellre snurra än att man åker av i fullfart.......
Utan att veta så finns nog en hel del i förklaringen till den korta hjulbasen låga vikten, motorn sitter relativt högt placerad och att allt är mer eller mindre är placerat inom den rektangel som bildas av hjulen.
Kommer att jobba med olika toe och dämparinställningar under sommaren. 8/10 fart är ju inga som helst problem, det är de där sista 2/10 som är kluriga

En 911 är ju både tyngre och har en stor del av vikten bakom bakhjulen.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by Göran »

"Problemet" uppstår bara om man släpper upp gasen snabbt i högfartskurva. Det får man låta bli :) Dvs se till att man har rätt fart i ingången......
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
abbe
Forumberoende
Posts: 105
Joined: Thu 30 Jan, 2014 08:05
Location: Lund
Contact:

Re: Elise CUP 250

Post by abbe »

Tycker de kan göra en Elise med Honda-motor. 310 hkr så rör det på sig. :)
Peter - Elise SC
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests