Exige S Roadster
Exige S Roadster
Roadstervarianten av Exige tar steget från konceptbil ut i verkligheten. Länk: http://www.lotuscars.com/gb/news/corpor ... onvertible
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår det där med "Roadster"... Jag menar, har inte standard-versionen av nya Exige S samma tak som den gamla Exigen? Dvs helt avtagbart? Dvs i stort sett samma som på Elisen, minus uttag för soft-top-skenor?
Har försökt läsa mig till just den biten, men det verkar bara vara ett trick för att marknadsföra en modifierad Exige S 2013. Eller?
Somebody enlighten me!
Har försökt läsa mig till just den biten, men det verkar bara vara ett trick för att marknadsföra en modifierad Exige S 2013. Eller?
Somebody enlighten me!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Tror det är ett namnproblem.
Tidigare var en Exige utan tak = en Elise.
Är Elise V6 ett bättre namn?
Elise och Exige har ju ganska stora skillnader numera (motorn) så det känns mer naturligt med Exige S Roadster.
Tidigare var en Exige utan tak = en Elise.
Är Elise V6 ett bättre namn?
Elise och Exige har ju ganska stora skillnader numera (motorn) så det känns mer naturligt med Exige S Roadster.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Mja, eftersom man tar av hard-topen på en Exige på samma sätt som man tar av den på en Elise vete sjutton om jag går med på det... ;) Det enda är väl att ursprungs-Elisen kom med soft-top, med hard-top som tillbehör, medan Exigen kom med hard-top utan möjligheter till soft-top. Typ.Tror det är ett namnproblem.
Tidigare var en Exige utan tak = en Elise.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Exige S Roadster
Coolt då har man själv en Lotus Roadster Elise edition nu då mao
Re: Exige S Roadster
Jag får en känsla av att man försöker attrahera en annan kundgrupp med Exige S Roadster. Mer komfort, nedtonat utseende och V6:a. T ex de som idag kör Boxster/Z4/370z. Om man sedan lyckas med detta återstår att se.
Själv har jag köpt en i skala 1:43 och ställt i hyllan därhemma
Själv har jag köpt en i skala 1:43 och ställt i hyllan därhemma
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
- Mikael_W
- Forumadministratör
- Posts: 1442
- Joined: Sat 10 May, 2003 21:15
- Location: Skåne,Malmö
- Contact:
Re: Exige S Roadster
någon som vet hur jobbigt det är ta av taket på en exige v6, coupe?
Mikael, Fisker Karma
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Exige S Roadster
På SELOC har jag läst att det skall gå till precis som på vanliga exige. Kupe-biten är ju samma som elise. Men Lotus garantier gäller inte med taket av.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Ah, intressant. Det är garantierna som styr.
Mikael; Är det samma som på Elisen och föregående Exigen så är det bara en handfull skruvar som ska väck, sen är det bara att lyfta av. 5 minuter max. Har njutit en del i sommar av min Exige top-less... Måste bara vara en garanterat solig dag eftersom du inte kan ta med dig taket.
Mikael; Är det samma som på Elisen och föregående Exigen så är det bara en handfull skruvar som ska väck, sen är det bara att lyfta av. 5 minuter max. Har njutit en del i sommar av min Exige top-less... Måste bara vara en garanterat solig dag eftersom du inte kan ta med dig taket.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
- Nillet
- Forumadministratör
- Posts: 3658
- Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
- Location: Eslöv, Skåne
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Gissar på att de menar att bilen går för varm (luftintaget) och att bilen är instabil utan tak.Graf Orlok wrote:Ah, intressant. Det är garantierna som styr.
Det finns en anledning till att toppfarten är satt betydligt lägre på Exige S Roadster, den är instabil i höga hastigheter...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se - http://www.cancerstiftelsen.com
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Exige S Roadster
I min instruktionsbok står det att man kan ta av taket utan risk för skada på motor samt att den inte påverkar styvheten i bilen pga konstruktionen med den massiva ramen. Taket är bara ett tunt glasfiberskal som endast väger några kilo. Kan inte påverka styvheten på en lådbil ens. ;) Vidare står det att luftintaget förvisso blir sämre utan tak, men att superchargern inte tar skada utan endast prestandan blir något försämrad (antagligen pga värme, men ska alltså inte vara skadligt). Jag tror inte att dessa bitar skiljer sig nämnvärt från V6:an, men jag kan ha fel.
Läste också att Roadstern är begränsad till 145 mph (jämfört med 170 mph för coupén) endast pga att soft-topen inte klarar högre farter... Undrar om spärren släpper när man tar av mjuktoppen då? :P Men det är klart. Utan frontsplitter och vinge kanske man inte vill köra snabbare...
Läste också att Roadstern är begränsad till 145 mph (jämfört med 170 mph för coupén) endast pga att soft-topen inte klarar högre farter... Undrar om spärren släpper när man tar av mjuktoppen då? :P Men det är klart. Utan frontsplitter och vinge kanske man inte vill köra snabbare...
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
- Graf Orlok
- Forumveteran
- Posts: 395
- Joined: Thu 26 Jul, 2012 22:16
- Location: Täby, Stockholm
- Contact:
Re: Exige S Roadster
Jag var på Granturismo Expo idag och hade ett mycket trevligt snack med Lotus GBGs säljare. Han berättade att de snart får in en roadster i showroomet och då passade jag på att fråga om skillnader. Det visade sig att den är lite mer GT-aktig än den vanliga Exigen, full läderklädsel både i stolar och i panel. Det såg väldigt lyxigt och härligt ut. Även om den fortfarande antagligen presterar alldeles utmärkt på bana är det här en något bekvämare modell. Sen kommer det ju in en Cup R som ska vara än mer baninriktad för den som vill ha det.
I övrigt berättade han om Evoras framtid och det kommer en R-variant med en hel del läckra detaljer, bla ny front och breddade sidor. Lite som GTE-versionen fattade jag det som.
Han berättade lite om att Bahar inte var helt och hållet en sån bad guy som ryktet säger. Bla fixade han nytt kontor åt utvecklarna så de slapp sitta med ytterjackorna på när det jobbade. Vidare fixade han ett bidrag från Brittiska staten och det bidraget är det som nu står för uppväxlingen hos Lotus, med fler än 100 nyanställningar. Espriten är inte död utan kommer att lanseras under 2015, nånting som jag ser fram emot då jag tycker den är urläcker!
I övrigt berättade han om Evoras framtid och det kommer en R-variant med en hel del läckra detaljer, bla ny front och breddade sidor. Lite som GTE-versionen fattade jag det som.
Han berättade lite om att Bahar inte var helt och hållet en sån bad guy som ryktet säger. Bla fixade han nytt kontor åt utvecklarna så de slapp sitta med ytterjackorna på när det jobbade. Vidare fixade han ett bidrag från Brittiska staten och det bidraget är det som nu står för uppväxlingen hos Lotus, med fler än 100 nyanställningar. Espriten är inte död utan kommer att lanseras under 2015, nånting som jag ser fram emot då jag tycker den är urläcker!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Re: Exige S Roadster
Börjar dyka upp bilder på Roadstern i olika färger på nätet. Bland annat en vit från en mässa i Schweiz som det länkats till på thelotusforums.com. Länk till originalartikeln http://www.blick.ch/auto/news_n_trends/ ... 97921.html
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Exige S Roadster
Lotus Silverstone har en Ardent Red med Ivory White inredning till salu på PistonHeads
- Attachments
-
- Ardent Red with Full Ivory White Leather
- image.jpg (117.7 KiB) Viewed 18547 times
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Re: Exige S Roadster
Fler bilder på Roadstern finns på Pfenninger Autos AG hemsida. Länk: http://www.lotusautos.ch/modern.html
- Attachments
-
- Lotus-Exige-S-Roadster-Praesi-07-2013-9.jpg (86.38 KiB) Viewed 18373 times
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests