Exige S 220 hk
Men jag tror att kompressorkitet som sitter i Exige S kan mycket väl få plats i en Elise.
Det är säkert samma kit som sitter i nedan bil och om jag har fattat rätt så saknar detta kit intercooler. Därav bl a den lägre effekten.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=25772
Det är säkert samma kit som sitter i nedan bil och om jag har fattat rätt så saknar detta kit intercooler. Därav bl a den lägre effekten.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=25772
Lars Johansson - LINKÖPING
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
**SÅLD** Lotus Elise 111S S1 **SÅLD**
**SÅLD** Lotus Exige -06 **SÅLD**
**SÅLD** Caterham R400 Superlight -05 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf GTI DSG -06 **SÅLD**
**SÅLD** VW Golf R DSG -10 **SÅLD**
BMW 335D -08
Piaggio Typhoon -97
Även Exige 220 S har intercooler. Av air to air-typ, alltså samma som 240R. Att man valt en lägre effekt än på 240R kan bero på att man annars får problem med avgasbestämmelserna. 240R gjordes bara i 50 ex vilket är enl GB-bestämmelser max för bilar med SVA-tillstånd.
Exige 220 S säger Lotus att man ska sälja "på alla sina vanliga marknader, utom USA" utan någon angiven begränsning i antal. Vilket alltså inkluderar Sverige. Kommer därför inte till att vara några problem att få den bilen reggad i Sverige.
Det är väl ingen vild gissning om man antar att trimningssatser snart kommer att finnas för att öka effekten från 220 hkr. GT3-modellen har ju 285 hkr med samma (?) motor. Frågetecknet beror på att jag ej har hittat någon information om innanmätet i motorerna på 111R/Exige, 220 S och 240R skiljer sig åt. Det var ju ganska stora, och dyra, skillnader mellan K4-motorn med ca 120 hkr och VHPD-motorn med 190.
Utrymmesbristen i en Elise handlar om att Lotus valt att lägga C-C´n ovanför motorn. I Exigen funkar detta då motorhuven täcker arrangemanget och man kan ta in luft till c-c´n från luftintaget på taket. Dock uppenbarligen ej i Elisen. Men i Lotus Circuit Car har man lagt charge-coolern bakom motorn. Samma borde gå att göra på Elise, även om det innebär att man då offrar bagageutrymmet. Men redan på Elise 190 lät man VHPD-motorns stora plenumkammare inkräkta rejält på bagageutrymmet.
hälsn
Lasse H
Exige 220 S säger Lotus att man ska sälja "på alla sina vanliga marknader, utom USA" utan någon angiven begränsning i antal. Vilket alltså inkluderar Sverige. Kommer därför inte till att vara några problem att få den bilen reggad i Sverige.
Det är väl ingen vild gissning om man antar att trimningssatser snart kommer att finnas för att öka effekten från 220 hkr. GT3-modellen har ju 285 hkr med samma (?) motor. Frågetecknet beror på att jag ej har hittat någon information om innanmätet i motorerna på 111R/Exige, 220 S och 240R skiljer sig åt. Det var ju ganska stora, och dyra, skillnader mellan K4-motorn med ca 120 hkr och VHPD-motorn med 190.
Utrymmesbristen i en Elise handlar om att Lotus valt att lägga C-C´n ovanför motorn. I Exigen funkar detta då motorhuven täcker arrangemanget och man kan ta in luft till c-c´n från luftintaget på taket. Dock uppenbarligen ej i Elisen. Men i Lotus Circuit Car har man lagt charge-coolern bakom motorn. Samma borde gå att göra på Elise, även om det innebär att man då offrar bagageutrymmet. Men redan på Elise 190 lät man VHPD-motorns stora plenumkammare inkräkta rejält på bagageutrymmet.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Ett Schweiziskt företag som heter Benami tillverkar en efter marknad kompressor till 111R och S2 Exige. Intercooler sitter där bakom under motorn. Vid racing i Euro Lotus Cup förra året gick bilarna med Benami kompressor helt utan problem, medan Lotus egen kompressor bl a hade stora problem med drivremmen som gick av hela tiden. Detta tror vi beror på att motorfästena är för svaga för de vibrationer som en toppmatad kompressor medför. Trist nog så finns det inga styva motorfästen att köpa, så killarna bygger sina egna one-offs för dyra pengar.
En annan poäng är att Benami kompressor ger lite mer effekt än Lotus kompressorna ca 290 hästar...
En annan poäng är att Benami kompressor ger lite mer effekt än Lotus kompressorna ca 290 hästar...
Cai, Belgien men svensk
Det där blev lite svårt att söka på. Företaget heter Bemani (inte Benami). Här är web länken
http://www.bemani.ch/english/Lotus/lotus_en.htm
http://www.bemani.ch/english/Lotus/lotus_en.htm
Cai, Belgien men svensk
Cai !
Verkar ju mycket bra. Inte minst dreven till växlellådan ! Med den ombyggnaden blir ju vxl-lådan verkligen tätstegad och tycks ju på pappret
ha betydligt bättre utväxling än oe. Att man monterar kompressorn och laddluftkylaren längre ner mot marken har väl också gynnsam inverkan på "roll-center". Enda nackdelen är väl garanti och vad Bilprovningen säger. Men vad är valutakursen egentligen ?
hälsn
Lasse H
Verkar ju mycket bra. Inte minst dreven till växlellådan ! Med den ombyggnaden blir ju vxl-lådan verkligen tätstegad och tycks ju på pappret
ha betydligt bättre utväxling än oe. Att man monterar kompressorn och laddluftkylaren längre ner mot marken har väl också gynnsam inverkan på "roll-center". Enda nackdelen är väl garanti och vad Bilprovningen säger. Men vad är valutakursen egentligen ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Javisst. COG borde vara bättre, medans kylningen borde vara sämre. Detta syns dock inte på effekten! Valutan är 2/3 av Euron så ca 6 spänn.Lasse H wrote:Cai !
Verkar ju mycket bra. Inte minst dreven till växlellådan ! Med den ombyggnaden blir ju vxl-lådan verkligen tätstegad och tycks ju på pappret
ha betydligt bättre utväxling än oe. Att man monterar kompressorn och laddluftkylaren längre ner mot marken har väl också gynnsam inverkan på "roll-center". Enda nackdelen är väl garanti och vad Bilprovningen säger. Men vad är valutakursen egentligen ?
hälsn
Lasse H
Dessutom...
Hangar111 kommer att sälja den sk Ragnorak kompressorn från ForceFed för ca 5 tusen pund. Hur denna kommer att funka i praktiken är dock okänt här i Europa....
Cai, Belgien men svensk
-
- Användare
- Posts: 15
- Joined: Sun 12 Jun, 2005 20:26
- Location: På någon klippa runt Stockholm
- Contact:
Någon som har någon uppfattning om svenska priser ?
(som fortfarande vill ha en 240R i helrött, svart läder och Öhlinare - vilket Lotus inte ville (!) leverera...)
(som fortfarande vill ha en 240R i helrött, svart läder och Öhlinare - vilket Lotus inte ville (!) leverera...)
Best Regards
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Bamsefar !
Den nya 240R (med samma motor men utan den inredning som i alla fall jag tyckte var OTT och möjligheter till att utrusta med bl a Öhlinare. Nya modellen heter Exige 240) går att beställa tillsammans med 240 Cup som är mer racing utrustad. Finns inget maxantal angivet för de bilarna och går alltså ej på SVA. Borde gå att regga i Sverige.
Förresten så kommer om några veckor en Chili Red Exige till Wendels fvb norrut.
hälsn
Lasse H
Den nya 240R (med samma motor men utan den inredning som i alla fall jag tyckte var OTT och möjligheter till att utrusta med bl a Öhlinare. Nya modellen heter Exige 240) går att beställa tillsammans med 240 Cup som är mer racing utrustad. Finns inget maxantal angivet för de bilarna och går alltså ej på SVA. Borde gå att regga i Sverige.
Förresten så kommer om några veckor en Chili Red Exige till Wendels fvb norrut.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
-
- Användare
- Posts: 15
- Joined: Sun 12 Jun, 2005 20:26
- Location: På någon klippa runt Stockholm
- Contact:
Hej Lasse H,
Jo jag känner till de två modellerna, och funderar. Just nu kan jag inte besluta mig då det finns några andra investeringar som får dra pengar (läs: renovering av bostad) - läget är alltså inte sådär perfekt som det var när 240R dök upp.
Min grundplan kvarstår dock, en Exige med lämplig motor och Öhlinare (36HRX) - men med mitt färgval.
Jo jag känner till de två modellerna, och funderar. Just nu kan jag inte besluta mig då det finns några andra investeringar som får dra pengar (läs: renovering av bostad) - läget är alltså inte sådär perfekt som det var när 240R dök upp.
Min grundplan kvarstår dock, en Exige med lämplig motor och Öhlinare (36HRX) - men med mitt färgval.
Best Regards
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lars "Bamsefar" !
Ja, livet innehåller en massa svåra prioriteringar. Fast familj och hem måste ju ändå komma före leksaker....? Eller ?
Ett billigare, men mycket utvecklingsbart alternativ, till 240R är
Exige 220 S. Har ju även den kompressor och enligt vad flera skriver på Seloc bör den vara möjlig att hetsa upp till en bra bit över 250 hkr. Den kostar ca 70.000:- mer än en vanlig Exige. Vad jag ej lyckats få reda på är om motorn och kompressorn är identiska mellan 240R och 220 S och att det alltså bara är lektroniska skillnader. Eller är skillnaden lika stor som mellan en 120 hkr K4 Rover och en VHPD ?
hälsn
Lasse H
Ja, livet innehåller en massa svåra prioriteringar. Fast familj och hem måste ju ändå komma före leksaker....? Eller ?
Ett billigare, men mycket utvecklingsbart alternativ, till 240R är
Exige 220 S. Har ju även den kompressor och enligt vad flera skriver på Seloc bör den vara möjlig att hetsa upp till en bra bit över 250 hkr. Den kostar ca 70.000:- mer än en vanlig Exige. Vad jag ej lyckats få reda på är om motorn och kompressorn är identiska mellan 240R och 220 S och att det alltså bara är lektroniska skillnader. Eller är skillnaden lika stor som mellan en 120 hkr K4 Rover och en VHPD ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
-
- Användare
- Posts: 15
- Joined: Sun 12 Jun, 2005 20:26
- Location: På någon klippa runt Stockholm
- Contact:
Mja nu är ju jag singel och utan barn så familj har jag inte att ta hänsyn till, men bostaden drar flis just nu i en grym takt. Och fortfarande återstår badrum och kök - sen blir det bil (igen). Skall "bara" suga på vilken xige det kan tänkas bli, en kompressor variant lär det bli - det är det enda jag är säker på (och färgen + Öhlinare då ;) ).Lasse H wrote:Ja, livet innehåller en massa svåra prioriteringar. Fast familj och hem måste ju ändå komma före leksaker....? Eller ?
Best Regards
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Lars (billös för närvarande...)
Tänk om Lotus bara lyssnade, då hade jag haft en röd Lotus Exige S2 240R.... Med 3-vägs justerbara Öhlinare :)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest