Koppla ur larm på Elise S1

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
mis
Användare
Posts: 5
Joined: Sat 03 May, 2014 21:45
Contact:

Koppla ur larm på Elise S1

Post by mis »

Hej!
Mitt larm gav upp efter uppstart i år och jag tänkte göra mig av med detta återkommande strul. Bilen är en Elise S1 -00 uppgraderad till VVC.
Jag har sett massor av trådar i detta ämnet på flera forum, men dom innehåller motstridig info och jag har inte hittat någon tråd som hjälper mig fullt ut.

Jag beställde nyss denna:
https://www.m1n1.de/en/produkt/immobili ... ucas-5as/
Har någon erfarenhet av den?

Lite mer bakgrund:
Det som brukar hända varje år är att larmnyckeln tappar kontakt, men det brukar lösa sig med att synka om. I år gick detta inte...jag gav upp efter massor av försök och flera batteribyten.
Då kollade jag efter tips på forum och tänkte att den där förbikopplingen av immobilizer ser ju enkelt ut, det gör jag. Upptäckte då att det redan var gjort. Som sagt mitt larm/startspärr har funkat ändå, vilket jag först inte fattade. Kollade då upp kopplingsschema och såg att styrningen av startmotor visserligen går igenom immobilizer (bryggad i mitt fall) men att jordningen går via larmet (Lucas 5AS). Mao om larmet är aktiverat/trasigt går det inte att starta ändå. Då chansade jag på att helt enkelt klippa den kabeln och jorda direkt. (svart/vit kabel stift 23 i 5AS-kontakten). Då startade bilen! ...men stannade efter 3-4 sekunder. Det låter som att den inte får bränsle. Min första tanke var då att antingen jorda eller ge 12 volt till den kabel som går från 5AS till ECU gul/röd tror jag...men läste lite först. Någon skrev att 5AS och ECU är synkade och att det är en signal som skickas däremellan...därav testade jag inte, utan beställde förbikopplargrejen ovan.

Någon som gjort detta innan och vet bättre?
Med vänlig hälsning
Mikael
mis
Användare
Posts: 5
Joined: Sat 03 May, 2014 21:45
Contact:

Re: Koppla ur larm på Elise S1

Post by mis »

Hallå igen,

...om någon undrar :) Jag kan meddela att tysken höll vad han lovade. Bilen startade snyggt upp ikväll. Det är ju en liten procedur då man måste skicka sin 5AS först så han kan koda enheten så den matchar bilens ECM. Det tog 2 veckor tur & retur...men de funka i allafall.

Kanske man borde investera i en Emerald trots allt, då det också hade löst problemet. Lite dyrare dock. Om någon har en över, så hör gärna av er!

Gokväll,
Mikael
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests