Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tailhappy
Stamgäst
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 29 dec, 2018 08:39
Ort: Gnesta
Kontakt:

Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Inlägg av Tailhappy » sön 21 apr, 2019 22:48

Efter att ha bytt hjul från 17” till 15” har jag haft en felaktig hastighetsmätare. Detta är inte bara jobbigt när man kör utan leder till onödiga mil på kilometerräknaren.

Hjulen har nu en 8,7% mindre omkrets och tachon visar 8,7% för mycket. Vid 100km/h visar tachon 108,7km/h.

Beställde hem följande leksak...

En Speedohealer SH-V4 + SH-U01 kabelhärva/adapter
www.healtech-electronics.com/shop/sh

Detta är en liten box som läser hastighetssignalen som kommer från ABS styrenheten (Speedster/VX220/Elise/Exige mk1/2, och säkert massor andra bilar med elektroniskt hastighetssignal) till Stack instrumentet. Den har följande funktioner:

- Två programmerbara omräkningsfaktorer för signal justering (går att byta mellan dessa med en knapptryck)
- Vmax memory (Visar på knapptryck senaste Vmax värde efter körning på hastighetsmätaren)
- omräkning från mph till kph/kmh eller vica verca

Själv har jag min k-faktor -8,9% på en kanal och 0% på den andra. Så kan jag byta till original storlek och justera snabbt så tachon visar rätt. Den har flash minne vilket betyder att den inte glömmer ngt när batteriet är frånkopplad. Smart, kvalitativ pryl som är värd de 800kr jag fick ge för den.

På Speedstern har jag gjort så här.
- skruvade bort Stack instrumentet (ratten måste av)
- tog kabelhärvan till Stack instrumentet och letade rätt efter pin A5 (gult/grått) för hastighet, pin 2 (svart) för ground och pin 3 (grönt) för tändnings plus.
- kapade hastighetssladden och lät signalen gå via SpeedoHealern. Mata den med tändningsplus och ground.
- kopplade på Stack instrumentet och airbagen igen
- gjorde ett systemtest genom att aktivera ”test mode” på SH och snurrade på vänstra bakhjul. SH börjar blinka så länge hjulet snurrar för att visa att han tar emot en signal.
- matade in önskad k-faktor med några enkla knapptryck
- provtur och kontrollera hastigheten med min iPhone och en gps speed app

Att hantera en Airbag är farlig och borde göras av kvalificerad person. Själv har jag behörighet för detta.
Bilagor
B371338A-3E39-48BC-AEE3-53471621B92D.jpeg
B371338A-3E39-48BC-AEE3-53471621B92D.jpeg (129.16 KiB) Visad 658 gånger
B8E42153-33A7-4D58-ABB1-AD132362D05B.jpeg
B8E42153-33A7-4D58-ABB1-AD132362D05B.jpeg (137.78 KiB) Visad 658 gånger
2A72A742-7D35-4182-88B1-9AF845222A73.jpeg
2A72A742-7D35-4182-88B1-9AF845222A73.jpeg (105.02 KiB) Visad 658 gånger
It’s all about smiles per gallon... :steer:

//Torsten

Användarvisningsbild
Tailhappy
Stamgäst
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 29 dec, 2018 08:39
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Inlägg av Tailhappy » sön 21 apr, 2019 22:54

Jag använde www.reifenrechner.at för att räkna ut min k-faktor men HealTech erbjuder en egen online tjänst för detta eller ger en formel i manualen.

Hur man än gör så går det bra.

Man ser nu att motorvarvtalet är ca 500rpm högre vid 100km/h. Jämför bild 2 till 3 för före / efter. Har inte träffat 100km/h exakt på bilden men det är mera symboliskt.
Bilagor
72B2FE47-421C-4B8E-8722-68A69E013162.jpeg
72B2FE47-421C-4B8E-8722-68A69E013162.jpeg (130.54 KiB) Visad 657 gånger
D6C3171D-25D1-4363-B849-3E6ADE3EEE25.jpeg
D6C3171D-25D1-4363-B849-3E6ADE3EEE25.jpeg (73.36 KiB) Visad 657 gånger
D7C9E675-7784-4EEA-ABCC-5DC2C79E0AD4.jpeg
D7C9E675-7784-4EEA-ABCC-5DC2C79E0AD4.jpeg (94.86 KiB) Visad 657 gånger
It’s all about smiles per gallon... :steer:

//Torsten

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Inlägg: 1496
Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Inlägg av Göran » mån 22 apr, 2019 08:24

Jag byter från 19/20” till 18/18” när jag kör bana och upplever samma ”problem” som du gjorde. Jag kan iofs läsa rätt hastighet på GPS-displayen, men km-talen blir fortfarande för höga.
När jag läser på sajten du länkar till verkar den vara helt MC-fokuserad. Hur kom du fram till vad du behövde och att det passade din bil??? Medfödd talang som inte jag har kanske?? :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13
(Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år)

Användarvisningsbild
Tailhappy
Stamgäst
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 29 dec, 2018 08:39
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Inlägg av Tailhappy » mån 22 apr, 2019 09:30

Medfödd talang hade varit trevligt...
Jag googlade helt enkelt lite runt och snubblade över en rekommendation till SpeedoHealern. Läste på sajten och letade efter ett elschema för min bil. Det blir jobbigt när hastighetssignalen går via CAN men på våra bilar är det enklare. Frågade HealTech och de rekommenderade min kombination.

Jag vet inte hur Evoran får sina signaler. Har du ett schema av Stack uppkopplingen?
It’s all about smiles per gallon... :steer:

//Torsten

Mange249
Stamgäst
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 11 jun, 2017 11:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tachojustering k-faktor eller mph till kph

Inlägg av Mange249 » mån 22 apr, 2019 10:54

Jag har en importerad Elise S2 och har därför MPH som huvudskala. Jag borde med denna mojäng kunna kalibrera om så att mphskalan visar hastigheten i kmh.

Baksidan blir ju då att skalan slutar vid 150, men nålen ser ut att kunna röra sig obehindrat fram till vad som bör motsvara ca 200kmh. Om inte hastighetsmätaren tar skada av att gå emot nålen vid toppfart, vore det lite kul att ha den yttre skalan som kmh.

Alternativet är väl att byta till ny tavla alternativt helt nytt hus och det blir nog klart dyrare... Bes kanske dock inte uppskattar detta, men man får väl köra med orginställning då.
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst