Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
-
Göran
- Svårt Lotus-beroende
- Inlägg: 1561
- Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
- Ort: Värmdö
-
Kontakt:
Inlägg
av Göran » ons 10 apr, 2019 07:45
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
-
Runeb
- Användare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: sön 31 aug, 2014 20:56
- Ort: Östersund
-
Kontakt:
Inlägg
av Runeb » ons 10 apr, 2019 20:39
Modellanpassat är alltid dyrt..- inget problem att köpa en bra CC av universalmodell- tänk på placering/storlek samt anslutningsdia.
Lotus-ovanlig-"exklusiv"= dyrt. denna CC har säkerligen en bra funktion.
Många av de mer avancerade modellerna (dyra) bedömer jag vara anpassad för mer aggressiv/ban/tävlingskörning. Motorer som bygger mer tryck i vevhus (vassa kammar/overlap/ lite högre laddtryck). Att montera en bra enklare CC är en väsentlig förbättring hursomhelst. Att ta den lilla sista "oljedroppen" som finns kvar efter en bra universal CC på en standardmotor ( även med överladdning) kostar pengar- tror att man kan använda dessa sista slantar till roligare saker.
Bengt
Lotus Evora 400-16 (tidigare Europa S-07)
Shelby Gt 500-07
Mini Clubman S All 4 bruksbil
Serviceman till Frus Jeep Wrangler

-
Göran
- Svårt Lotus-beroende
- Inlägg: 1561
- Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
- Ort: Värmdö
-
Kontakt:
Inlägg
av Göran » fre 12 apr, 2019 16:32
Runeb skrev: ↑tis 09 apr, 2019 23:43
Evoran har denna monterad (glasmodel)l :
oilcatchtank.com
Jag får kolla på din montering vid någon paus på Stekenjokks-vägen :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
-
Göran
- Svårt Lotus-beroende
- Inlägg: 1561
- Blev medlem: lör 02 nov, 2002 11:43
- Ort: Värmdö
-
Kontakt:
Inlägg
av Göran » mån 15 apr, 2019 18:40
Jag skrev till Radium och frågade om de inte var en verklig nackdel med att montera tankarna så högt upp.
Idag fick jag svar: ”It will likely still be better than no cans at all. Sometimes there are space requirements.”
Jag tror att svaret innebär att de håller med om att det är en risk att olja stannar i slangarna istället för att tryckas upp i tankarna. I så fall hindras, enligt min mening luftflödet/tryckutjämningen.
Jag är rädd för att deras lösning är både dyr och dålig.
Tankar om detta någon???
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
-
Pejons
- Stamgäst
- Inlägg: 59
- Blev medlem: mån 15 jul, 2013 14:16
- Ort: Lerum, V:a Götaland
-
Kontakt:
Inlägg
av Pejons » lör 11 jul, 2020 13:37
Catch can till Toyota-motorn?
Synpunkter, erfarenheter?
Mvh / Peter 776
Elise 111R -07, chili red
Volvo V70 -01, bil med drag
Fiat X1/9, renoveringsprojekt
Tidigare Elan S4 SE fhc -68, vit
Ducati 750 Sport
Over OV11 (encylindrig roadracer)
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster