Hjulgeometri

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Kontakt:

Hjulgeometri

Inlägg av Göran » mån 18 mar, 2019 08:50

Det sägs ju att ”det är bättre att fråga och framstå som en idiot än att inte fråga och förbli en idiot....”, så......

Ändras hjulgeometrin om man förlänger en spiralfjäder (Evora)????

Varför frågar jag det??
Jo, jag hade en sten i fjädersätet på vänster fram. Innan den togs bort konstaterade jag att vänster framdäck slitits onormalt, geometrin var fel och korrigerades. Efter det hittades stenen och togs bort. Om(!) stenen påverkat geometrin så är ju risken stor att bilen har fel geometri igen....

Jag kan ju kolla geometrin för säkerhets skull, men vill ändå höra om någon har en säker uppfattning (stenen var ca 1 cm stor).
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13
(Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år)

Finn
Forumveteran
Kontakt:

Re: Hjulgeometri

Inlägg av Finn » mån 18 mar, 2019 09:38

Frågade en av killarna på vår däckverkstad och han tyckte inte att det skulle kunna påverka något nämnvärt.
Det lilla borde inte ändra cambervinkeln speciellt.

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Kontakt:

Inlägg av Göran » mån 18 mar, 2019 12:44

Jag har nu kollat med Premium Cars som hittade stenen. Som den satt så har den inte kunnat påverka geometrin. Men i annat läge skulle den kunna ha gjort det...... :)
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13

Cat7even
Forumveteran
Kontakt:

Inlägg av Cat7even » tis 19 mar, 2019 09:14

Nu vet jag inte hur känsliga evororna är men toe ändras beroende på in/ut fjädring, Det finns en anledning till att hjulinställning görs med 75+75kg samt halv tank. En cm mindre infjädring (stenen) borde göra skillnad. Sedan är det en helt annan fråga om man kan känna skillnaden när man är ute och kör
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1

Användarvisningsbild
Göran
Svårt Lotus-beroende
Kontakt:

Inlägg av Göran » tis 19 mar, 2019 16:10

Cat7even skrev:
tis 19 mar, 2019 09:14
Nu vet jag inte hur känsliga evororna är men toe ändras beroende på in/ut fjädring, Det finns en anledning till att hjulinställning görs med 75+75kg samt halv tank. En cm mindre infjädring (stenen) borde göra skillnad. Sedan är det en helt annan fråga om man kan känna skillnaden när man är ute och kör
Ja så tänkte jag också, men var inte säker. Får kanske kosta på mig en kontroll i alla fall.....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13

Skriv svar