Däck till Elan

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka
Contact:

Däck till Elan

Post by GunnarB »

Vilka däck är lämpligast till Elan S4 , standarddäck , inte racingdäck. Original är ju 155-HR 13 . Mina nuvarande Michelin Energy i denna dimension imponerar inte. Vad kör ni andra Elanägare med ? Michelin XAS FF , Pirelli Cinturato, Dunlop SP , eller ?
gunnar_brisman@hotmail.com
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Däck till Elan

Post by oodsell »

Jaså Gunnar, du har fått tag på en Elan S4? Renoveringsobjekt eller körklar? På min S4 har jag 175/70-13 på standardfälgar. Det är väldigt tight till fjädrarna bak men de fyller ut hjulhusen fint. Optimalt kanske hade varit att ha några mm spacer bak. Fabrikat kan man alltid diskutera. På engelska sajter verkar de tycka att XAS är det bästa men de är visst väldigt dyra. Finns nog många alternativ.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Uboivie
Stamgäst
Posts: 33
Joined: Sun 31 Oct, 2010 11:34
Location: Uppsala
Contact:

Re: Däck till Elan

Post by Uboivie »

Har Yoko A201r, och de funkar superbt på bana men funkar fint för "fast road" och till vardags. Mycket billigare än XAS när jag köpte dem för fem år sedan, mönstret ser lite ut som ett äldre däck....
Ulf Boivie
________________
Lotus Elise S1 2000
GunnarB
Stamgäst
Posts: 27
Joined: Sat 07 Nov, 2015 11:00
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: Däck till Elan

Post by GunnarB »

Tack för input. Ju mer jag rotar i frågan, desto fler Elanägare pekar ut Michelin XAS som bästa ( och dyraste) alternativ. Snuskigt dyra i Sverige, men halva priset i England . Man kan ju fundera på varför prisskillnaden är så stor. Det får nog bli XAS då.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests