Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mats Johansson
Användare
Posts: 2
Joined: Thu 16 Aug, 2018 18:51
Contact:

Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Post by Mats Johansson »

Jag har en Elan S4 som är importerad från England. Måste jag köpa en ny hastighetsmätare som visar km/h eller går det att konvertera en mätare som visar MPH till visning av km/h?
Tacksam för råd och dåd.

Mats Johansson
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Post by oodsell »

Åtminstone tidigare så har det räckt att ändra siffror på skalan. Om man vill göra det väldigt enkelt så kan man t o m räkna 10 mph = 15 km/h så att man märker om skalan 20 mph = 30 km/h, 40 mph = 60 km/h, 60 mph = 90 km/h, osv. Det gjorde jag på min gamla Elan S2 som jag hade på 90-talet med hjälp av en tunn pensel och svart resp vit färg. Det såg nästan ut som original om man inte tittade alltför noga. Med den plusfelvisning som de flesta mätare hade på den tiden blev det nästan exakt hastighetsangivelse. Men det finns säkert nya tavlor att få tag på om man letar på nätet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Mats Johansson
Användare
Posts: 2
Joined: Thu 16 Aug, 2018 18:51
Contact:

Re: Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Post by Mats Johansson »

Tack Olle!

Du har svar på det mesta. Det uppskattas mycket.

Mvh, Mats
Bo Hellberg
Stamgäst
Posts: 79
Joined: Tue 18 Feb, 2003 07:54
Location: Veberöd
Contact:

Re: Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Post by Bo Hellberg »

Måla siffror eller byta tavla löser tyvärr bara halva problemet. Vägmätaren visar fortfarande miles!
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Konvertering av hastighetsmätare MPH till km/h?

Post by oodsell »

Helt korrekt Bo, men det bryr sig inte besiktningen om. Det är ju busenkelt att multiplicera med 1,609 medan man kör :-D .
Och på rallyn som vi ordnar i klubben har vi förstås avståndsangivelser i både km och miles.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 10 guests