Startkretsen slår inte till, sammanfattning

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Startkretsen slår inte till, sammanfattning

Post by Patriks »

Hade ett fel i våras på min Elise R 2007 med att kretsen till startmotorn plötsligt inte ville slå till, efter att jag hållit på att meka med och återställa tutans funktion.
Bollat detta i FB-gruppen, men tänker det kan vara bra att lägga upp en tråd här som hjälp för någon annan i framtiden.

Symtomen var till en början väldigt skumma. Hade som sagt mekat med att byta ut en defekt bandkabel/kontakt till tutan, se separat tråd viewtopic.php?f=14&t=6807 , och då demonterat och sedan monterat instrumentbräda och mätare, detta för att kunna komma åt anslutningen från bandkontakten. När jag sedan slog på tändningen och tryckte in startknappen började ljuslyktorna och blinkers att blinka samtidigt som ett lite tuggande, klickande ljud hördes från motorutrymmet.
Efter ett par startförsök till slutade lyktorna att blinka och nu hördes mest surret från bensinpumpen när man tryckte in startknappen, men det klickande ljudet när själva startkretsen slår till saknades.

Av en slump, efter att jag öppnat och stängt förardörren, gick bilen plötsligt att starta igen. Så min första misstanke var att jag jag lyckats åstadkomma någon form av glappkontakt när jag grejade med tutan och instrumenten och vibrationerna från dörrstängningen påverkade.
Så jag demonterade panelerna och instrumentbrädan igen och gick igenom alla anslutningar, kollade även dörrkontakten nere i tröskeln, tog ur och mätte på startkontaken att den funkade som den ska, sprejade alla kontakter med oxidlösning och sedan med kontaktskydd. Vilket inte hjälpte.

Lite surfande och sökande på nätet ledde sedan fram till en misstanke om att något av reläerna som sitter i reläboxen på brandväggen, under/till höger o ECUn i motorutrymmet kunde vara defekt. Testade att slå på tändningen och gå bak och knacka lite på boxen med ett mejselhandtag och vips så slog startkretsen till, det blir som sagt ett annorlunda ljud när den slår till, och bilen gick att starta. Skaffade en ny reläbox från Elise shop, billig där, säljs mycket dyrare på en del andra ställen (http://www.elise-shop.com/multifunction ... p-448.html ) och stoppade in istället för den gamla. Enligt Elise Shop och även en tråd på Sands Museum ( http://www.sandsmuseum.com/cars/exigesp ... rtproblem/ ) är det ett rätt vanligt fel att något relä i boxen ger upp.

Bilen startade nu bra igen. Men så efter ett par dagar med viss körning, samma fel igen, extremt frustrerande, vilket betydde att det inte var reläboxen som var defekt, med tanke på att den var helt ny. :(

Demonterade paneler och instrumentbräda igen och gick över alla anslutningar, gjorde nu även ren och kontaktsprejade alla stift och kontakter i den lilla reläboxen som sitter bakom mätarpanelen, då jag tänkte att det kunde vara en oxiderad kontakt där som släppte fram en något för svag matarström till reläboxen i motorutrymmet. Det hjälpte inte, felet bestod. På med instrumentbrädan och panelerna igen.

Började nu kolla kontakterna bak som ansluter till reläboxen på brandväggen (detta måste göras underifrån så aluminiumplåtar och diffusor måste demonteras för att man ska kunna komma åt). Kontakterna sitter hårt som f-n och man kan behöva lirka och svära rätt mycket för att få loss dem.

Pluggade i och ur kontakterna ett par gånger och plötsligt slog kretsen till och bilen gick att starta igen. Visade sig vara den mindre av de två kontakterna som hade en glappkontakt. Gjorde nu rent med rikliga mängder oxidlösande spray och kontaktspray och pluggade in. Varefter bilen startade igen. Men efter ett par dagar uppstod samma fel igen... Av med bottenplåtarna igen och plugga ur den lilla kontakten. Synade den nu extra noga och upptäckte att ett av kontaktblecksparen inte fjädrade ut lika mycket som de övriga. På med mer oxidlösande spray och tog sedan en knappnål och rotade runt försiktigt, varvat med nya duschar oxidlösande sprej och sedan åter kontaktsprej. Kontaktblecken såg nu ut att fjädra ut bättre så att de kunde klämma åt bra mot stiftet i reläboxen.

Och nu startade bilen fint igen, med provstarter många gånger dagligen under helgen, vilket var i sista minuten för att kunna komma iväg till klubbdagen på ring Knutstorp. Jagade runt på nätet för att hitta besiktningstid och hittade en på måndagen. Inga anmärkningar där och resan till Skåne direkt efter var lite nervös, med en bävan för att bilen inte skulle starta igen.

Slutet gott, resan dit, bankörningen och hemresan gick fint, inga nya startproblem. Lämnade sedan in bilen till en lokal bilelektriker som fick kolla upp kontakten noga, lite lättare för honom att se när man fick upp bilen på en riktig lyft. Han tog 200 spänn för besväret vilket ju kan anses överkomligt.

Hoppas då som sagt att detta ska kunna hjälpa någon annan som kan tänkas få samma fel. :steer:
Last edited by Patriks on Mon 20 Aug, 2018 14:23, edited 1 time in total.
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Mange249
Stamgäst
Posts: 32
Joined: Sun 11 Jun, 2017 11:41
Location: Stockholm
Contact:

Re: Startkretsen slår inte till, sammanfattning

Post by Mange249 »

Beundrar din ork! Det finns inte mycket som är lika frustrerande som att söka efter intermittenta fel...

Själv sitter jag i klorna på en engelsk trimfirma som inte svarat på mina frågor gällande installation av deras produkter på ett flertal veckor trots påtryckningar. Så jag sitter med en halvfärdig installation av dubbla styrboxar och sommaren lider mot sitt slut. Blev 3-4km kört med bilen i år:( En Elise vill man ju köra klart mer än så...
Lotus Elise 111s Type 25 -04
MINI Cooper S -10
User avatar
Patriks
Forumberoende
Posts: 209
Joined: Sun 22 Dec, 2013 19:46
Location: Lerum/Stenkullen
Contact:

Re: Startkretsen slår inte till, sammanfattning

Post by Patriks »

Aj då, ingen rolig läsning... Vilken trimfirma har du att göra med om man får fråga?
Hoppas det löser sig för dig. Annars kan du kanske hitta ett proffs i Sverige som kan hjälpa till med mappningen?
/Patrik
Lotus Elise R 2007
Ford Fiesta ST 200(vardagsbil)
Ford S-max (familjebil)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 9 guests