Bakdel rear clamshell Elise S1

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
MattiasB
Användare
Posts: 3
Joined: Mon 08 Mar, 2010 23:38
Contact:

Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by MattiasB »

Hej
Skulle byta kamrem på min Elise S1-97 och insåg efter ett tag att det är nog mycket lättare att utföra detta med bakdelen av.
Tog några timmar men det var helt klart värt det.
Nu till min fråga, är det nån som modifierat fastsättningen som att det skall gå ännu enklare till nästa gång?
Tyckte det var en del pill med innerskärmarna som dessutom är rätt styva. Tex så sitter minst 3 skruvar på vardera sida till bakdelen under innerskärmen.
Går det inte att ändra detta så att de sitter över istället eller göra små hål i innerskärmen så att man ej behöver ta av innerskärmarna
för att ta av bakdelen?
Bränsleröret sitter väldigt tight (onödigt) genom bakdelen också.

Nån som vet också ifall man måste lyfta ur motorn ifall man skall byta växellåda (eller lättare svänghjul)?
Är lite sugen på en serie 2 låda. Ingen som har en liggandes till ingen användning (eller lätt svänghjul)
Kör en svensksåld Elise S1-97 och bor i Örebro
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by Cat7even »

Hej
D>et går utmärkt att byta växellåda utan att lyfta clam. En hel del svärande och att du lovar att aldrig göra det igen kan naturligtvis bli resultatet.
Har själv bytt koppling med clam på. Kommer aldrig göra det igen om det skall göras i framtiden så blir det , clam av, motor och låda ur.
Om du tyckte det var enklare att byta kamrem med clam av så är motor och växellåda ur ett hett tips.
Varför s2 låda?
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
MattiasB
Användare
Posts: 3
Joined: Mon 08 Mar, 2010 23:38
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by MattiasB »

Ok!

Nu när clamen är av så kanske det fungerar mkt smidigare att byta växellåda alt montera lätt svänghjul och lamellbyte?
Annars går det ju att lyfta ur allt nu också om det ändå är bökigt.

Serie 2 lådan är väl nerväxlad på 3, 4 och 5:an väl? Gillar 1:an och 2:an som de är idag men skulle vilja att de andra växlarna
låg tätare som det verkar göra på Serie 2.
Finns ju MG ZR lådor också som är billiga och många till antalet men de har lägre 1:a och 2:a vilket jag ej vill ha.
Kör en svensksåld Elise S1-97 och bor i Örebro
Cat7even
Forumveteran
Posts: 516
Joined: Mon 08 Nov, 2010 09:22
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by Cat7even »

https://wiki.seloc.org/a/Rover_PG1_gearbox
För vxlåde alt. (Om du inte redan hittat)
Intressant att du tycker 1an är ok. Skulle vilja ha den längre själv.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
User avatar
Göran
Svårt Lotus-beroende
Posts: 1563
Joined: Sat 02 Nov, 2002 11:43
Location: Värmdö
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by Göran »

Jag kan inte det här men blev plötsligt lite ”intresserad”.
Hur räknar man egentligen fram hastighet på resp. växel i förhållande till varvtal på motorn?
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
User avatar
Nillet
Forumadministratör
Posts: 3658
Joined: Sun 01 Aug, 2004 08:51
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by Nillet »

Göran wrote:Jag kan inte det här men blev plötsligt lite ”intresserad”.
Hur räknar man egentligen fram hastighet på resp. växel i förhållande till varvtal på motorn?
Det är en lång formel...
Finns hjälpmedel: https://wahiduddin.net/calc/calc_speed_rpm.htm
EDIT: Används mycket inom dragracing för att få max varvtal precis innan mållinje...
User avatar
oodsell
Ordförande i Lotusklubben
Posts: 1395
Joined: Sun 26 Aug, 2007 17:54
Location: Särö
Contact:

Re: Bakdel rear clamshell Elise S1

Post by oodsell »

Formeln blir inte så lång om man härleder den och räknar ihop alla tal till en konstant. Så här blir det:

Däckets omkrets = 2 x pi (3,14) x r (däckets radie i m)
Motorns varvtal = n (varv/min)
Utväxling på slutväxel = is
Utväxling på resp växel = ivx

v (hastighet i km/h) = 3,6 x 2 x pi x r x n / 60 x is x ivx = 0,377 x r x n / is x ivx

Exempel 1: r=0,3 m, n=1000 r/min, is= 4,0, ivx=1,0 (t ex direktväxel på 4:an på många bakhjulsdrivna bilar med frontmotor)

v = 0,377 x 0,3 x 1000 / 4,0 x 1,0 = 28,3 km/h (Man brukar jämföra hastighet på olika växlar vid 1000 r/min motorvarv)

Exempel 2: Hur fort går min bil på 5:an vid 6500 r/min

r=0,3 m, n=6500 r/min, is=4,0, ivx=0,8 (5:an är ofta s k överväxlad, dvs under 1,0)

v = 0,377 x 0,3 x 6500 / 4,0 x 0,8 = 229,7 km/h (om bilen orkar nå toppfart på 5.an, vilket inte alltid är fallet)
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, MGF VVC -98 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests